بررسی روند قیمت مسکن تهران در 1403

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی روند معاملات ملکی و قیمت مسکن از ابتدای سال 1403 و تفاوت آن با سال گذشته که نشان می‌دهد روند قیمت در گذر از جهش می‌باشد.
روند قیمت مسکن تهران

سرانجام، گزارش رسمی از روند قیمت مسکن تهران اعلام شد و با توجه به اینکه آمار اعلام شده مربوط به دو ماه پیش است، اما نتایج بدست آمده، تحولات ماه گذشته را نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. به گزارش دنیای اقتصاد از آنچه که در ماه‌های گذشته در بازار مسکن رخ داده، به نظر می‌رسد که نه تنها قیمت آپارتمان‌ها سیر نزولی داشته (7 درصد در 4 ماه گذشته)، بلکه قدرت خرید در پایین‌ترین میزان نسبت به سال گذشته قرار گرفته و مهم‌تر آن‌که خرید ملک به صورت سرمایه گذاری نیز به طور چشمگیری فروکش کرده است.

با توجه به رشد قیمت و رکود خرید، این سوال مطرح می‌شود که فاز بازار ملک به چه صورت است؟ بررسی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد که بازار مسکن در ماه‌های گذشته دو تفاوت شاخص با سال‌های عصر جهش داشته و این تفاوت‌ها در کنار افت قیمت واقعی مسکن در 4 ماه اول سال، حاکی از آن است که همچنان قیمت مسکن در شیب صعودی قرار دارد.

گزارش دنیای اقتصاد از نحوه انتشار آمار رسمی بازار مسکن نشان می‌دهد که داده‌های مربوط به معاملات ماه تیر با تاخیر منتشر شده و آمار رسمی مرداد ماه هنوز منتشر نشده است. با این حال، آمار مربوط به تورم مسکن در تیر ماه، طبق تائید روزنامه دنیای اقتصاد و با عنوان “شکارچی در بازار مسکن” در چاپ یکم مرداد منتشر شده است.

آمار و اطلاعات نشان می‌دهند که روند قیمت مسکن تهران در معاملات صورت گرفته در ماه اول تابستان، نسبت به اواخر بهار در حدود 1.7 درصد افزایش داشته و میانگین قیمت قطعی به 87 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. هم چنین تحقیقات نشان می‌دهند که نرخ رشد ماهانه میانگین قیمت پیشنهادی در فایل‌های فروش آپارتمان در تهران، نسبت به ابتدای تیر، 1.6 درصد بوده و قیمت‌ها طی تیر ماه افزایش هم داشته است.

مطلب پیشنهادی:  ۶ فایده موز سیاه شده که نمی‌دانید

روند قیمت مسکن تهران

روند قیمت مسکن تهران از 1403 تا به امروز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار معاملات مسکن طی ماه‌های اخیر، مسیر متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته در پیش گرفته و دو عامل اصلی یعنی نبود یا کاهش “خریدار سرمایه‌ای و غیر مصرفی کوتاه مدت” و نبود “التهاب تورم مسکن” در صحنه معاملات ملکی دیده نمی‌شود.

واسطه‌های بازار نیز اظهار دارند که در ماهای اخیر، بیشتر خریداران از جنس مصرفی بوده‌اند و خریدار سرمایه‌ای به ندرت وجود داشته است. هم چنین میانگین رشد ماهانه روند قیمت مسکن تهران در ماه‌های گذشته سال 1403، حدود 1.8 درصد بوده که این به معنای نصف شدن سرعت رشد قیمت در سال جاری می‌باشد.

کم شدن میزان تقاضای سرمایه‌ای تورم مسکن، مهر تائیدی است بر افت قیمت واقعی آپارتمان، به گونه‌ای که پس از حذف اثر تورم عمومی، از ابتدای سال تا پاپان تیر ماه، 3.8 درصد کاهش پیدا کرده است و این در حالیست که قیمت واقعی مسکن سال گذشته، 24 درصد افزایش پیدا کرده بود. طبق الگوهای موجود، هر زمان که قیمت واقعی مسکن افت می‌کند، نبض معاملات به سمت متعارف شدن قیمت‌ها کشیده می‌شود.

به طور کلی میتوان گفت که فاز کنونی روند قیمت مسکن تهران در گذر از جهش است.

تعداد کلمات مطلب: 506

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در پیشنهاد سردبیر

همچنین بخوانید

خرید خانه وام دار و چند نکته مهم

یکی از پیشنهاداتی که برای خرید خانه ما به افراد می‌کنیم، خرید خانه وام دار است. اما خرید ا…