جلوگیری از زرد شدن گیاهان با 5 راهکار ساده

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گیاهان سبز و شاداب داشتن با نگهداری اصولی امکان‌پذیر است. برای اینکه بدانید چطور مانع زرد شدن و از بین رفتن گیاهان آپارتمانی شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.
جلوگیری از زرد شدن گیاهان

جلوگیری از زرد شدن گیاهان مشکل شایعی است که به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. در این مقاله از مجله دلتا به بررسی این علل و ارائه راهکار برای رفع آن خواهیم پرداخت. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم برای نگهداری از گیاهان در تابستان خواندن این مقاله را فراموش نکنید.

بررسی آبیاری گیاه

بزرگترین علت زرد شدن گیاهان، دقت نکردن به روش و میزان آبیاری آن‌ها است. در این مورد توصیه می‌کنیم که اجازه دهید خاک گیاه، بین هر آبیاری به طور کامل خشک شود. ضمن اینکه نباید خاک را غرقاب کنید یا بدون زهکشی مناسب، آن را آبیاری کنید.

آبیاری گیاهان

برای تشخیص آبیاری بیش از حد لازم است به برگ‌های زرد و پژمرده، خاک خیس و سنگین، رشد متوقف شده و ریشه‌های پوسیده آن باید دقت کنید. بهترین روش هم برای اینکه بدانید زمان آبیاری گیاهتان فرا رسیده، این است که انگشت خود را به اندازه 1 سانتی‌متر داخل خاک کنید. اگر خاک مرطوب باشد لازم است که آبیاری را به وقت دیگری موکول کنید.

نور مناسب برای جلوگیری از زرد شدن گیاهان

برای جلوگیری از زرد شدن گیاهان لازم است که آن‌ها را در محیطی با نور مناسب قرار دهید. به طور کلی اکثر گیاهان آپارتمانی حدوداً به 6 الی 8 ساعت نور غیرمستقیم در روز نیاز دارند.

برای اینکه متوجه شوید که گیاه شما کمبود نور دارد یا نه به نشانه‌هایی مانند برگ‌های رنگ پریده، ساقه‌های بلند و باریک و ریزش برگ‌های آن توجه کنید. ضمن اینکه توجه داشته باشید، برخی از گیاهان به نور زیاد و برخی دیگر به نور کم نیاز دارند؛ بنابراین طبق نیازی که دارند لازم است که نور دریافت کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان خاطر، هر از گاهی گلدان گیاه را بچرخانید تا همه جای آن نور دریافت کند.

 

کنترل دما و رطوبت

برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی، دمای ثابت بین 18 الی 24 درجه سانتی‌گراد مناسب است. ضمن اینکه رطوبت خاک گیاهان باید بین 40 تا 60 درصد باشد؛ بنابراین بهتر است برای افزایش رطوبت، از سینی سنگریزه و آب یا دستگاه بخور استفاده کنید. در نظر داشته باشید که تغییرات ناگهانی دما و رطوبت می‌تواند باعث آسیب و شوک به گیاهان شود.

مطلب پیشنهادی:  یک ساندویچ خوشمزه با گوشت و پنیر

کوددهی مناسب گیاهان

بسیاری از کسانی که از گیاهان نگهداری می‌کنند، بر این باور هستند که آبیاری و نور مناسب برای گیاه کافی است. بنابراین توصیه می‌کنیم که به طور مرتب به کوددهی گیاهان توجه کنید تا مواد مغذی موردنیاز آن‌ها را تامین کرده و جلوگیری از زرد شدن گیاهان را انجام داده باشید.

کوددهی گیاه

در این مورد لازم است از کود مناسب گیاه و از دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی آن استفاده کنید. در نیمه اول سال که فصل رشد گیاه است هر دو هفته یکبار و در نیمه دوم سال که فصل خواب گیاه است، ماهی یک بار کوددهی را انجام دهید.

آفات و بیماری گیاهان

یکی دیگر از عوامل زرد شدن گیاهان که خیلی جدی گرفته نمی‌شود، آفات و بیماری‌های آن‌ها است. بنابراین توصیه می‌کنیم که به طور مرتب، گیاهان خود را از جهت علائم آفات و بیماری‌ها بررسی کنید. برای درمان بیماری‌ها و آفات گیاهان از روش‌های طبیعی به جای سموم شیمیایی استفاده کنید. ضمن اینکه حتماً گیاه آلوده را از سایر گیاهان جدا کنید تا از شیوع آفت و بیماری بین گیاهان، جلوگیری کنید.

آفت و بیماری گیاهان

جلوگیری از زرد شدن گیاهان با رعایت عوامل گفته شده امکان‌پذیر است. در این مقاله به شما 5 راهکار ساده و عملی برای جلوگیری از این مشکل و داشتن گیاهانی سبز و شاداب پیشنهاد کردیم.

تعداد کلمات مطلب: 561

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

نو کردن و نگهداری از ظروف چوبی با 3 راهکار کاربردی

نگهداری از ظروف چوبی آشپزخانه نیازمند مراقبت‌های بسیاری است. ظروف چوبی از محبوبیت بالایی ب…