شهر خشتی ایران کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر خشتی ایران با قدمت بیش از سه هزار سال و معماری بی‌نظیر.
شهر خشتی ایران

شهر خشتی ایران، یزد نام دارد که به عنوان دومین شهر تاریخی جهان نیز شناخته می‌شود، شهری با قدمت بیش از سه هزار سال که یکی از جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آید. معماری این شهر بسیار خاص و بی‌نظیر است و به عروس کویر معروف است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا به بررسی شهر خشتی ایران بپردازیم.

شهر خشتی ایران

نگاهی به یزد، شهر خشتی ایران

شهر خشتی ایران به خاطر داشتن بادگیرها و خانه‌های دو طبقه بسیار معروف شده و زمانی‌که وارد این شهر می‌شوید، جذب معماری بی‌نظیر بناها، مساجد و کاروانسراها خواهید شد. جالب است بدانید که این شهر در زمان هخامنشیان و به عنوان یک مرکز مهم تجاری و فرهنگی شناخته شد و در دوره اسلامی، تبدیل به یکی از مراکز مهم مذهبی گردید.

شهر یزد که در منطقه کویری قرار دارد، از لحاظ آب و هوایی، گرم است و تفاوت دمای شب و روز هم زیاد است، به همین خاطر است که بادگیرهای بلندی را در این شهر مشاهده می‌کنید که برای تهویه هوا و خنک شدن هوا ساخته شده‌اند. بافت تاریخی شهر خشتی ایران به گونه‌ای وسیع و گسترده است که همچنان دست نخورده و بدون تغییر باقی مانده است.

جاذبه‌های گردشگری شهر خشتی ایران

فرهنگ و تاریخ شهر خشتی ایران، به قدری غنی است که هر ساله افراد زیادی برای دیدن بناها و معماری این شهر از آن دیدن می‌کنند. از جمله جاهای دیدنی یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میدان امیر چخماق

یکی از زیباترین میدان‌های ایران است که چندین بنا را در خود جای داده و به خاطر داشتن مجسمهه و حوض زیبایش، بسیار معروف است. در کنار باردید از این میدان، می‌توانید از آب انبار امیر چخماق هم دیدن کنید. قدمت این آب انبار به دوره صفویه برمی‌گردد و وجه شاخص آن، وجود پنج بادگیر خشتی هشت وجهی می‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  برای رزرو هتل در استانبول باید به چه نکاتی توجه کرد؟

شهر خشتی ایران

  • باغ دولت آباد

باغ دولت آباد در دوره زندیه ساخته شده و دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است و سروهای بسیار بلندی را در این باغ می‌توانید ببینید. این باغ، در حال حاضر جزء زیباترین باغ‌های ایران است و وجود بادگیرهای هشت ضلعی، نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. جالب است بدانید که معماری این باغ، کاملا متقارن است و حتی گل‌ها و درختان هم به صورت قرینه، کاشته شده‌اند.

  • مسجد جامع

مسجد جامع یزد از جمله جاهای دیدنی شهر خشتی است که در یونسکو ثبت شده است. این مسجد دارای هفت راه ورودی است و کاشی کاری‌های آن به سه دوره مختلف تعلق دارد. ساعت باردید از این بنا، در تابستان از ساعت 9 تا 14 و در زمستان، از ساعت 9 تا 19 می‌باشد.

شهر خشتی ایران

  • خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها، از خانه‌های اعیان نشین دوره قاجار است که در حدود 270 سال قدمت دارد و معماری بسیار بی‌نظیری دارد. گچ بری‌ها، کاشی کاری‌ها و دیوارهای خشتی و آجری این بنا نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این خانه قدیمی از قسمت‌های مختلفی مانند اتاق مهمان، اندرونی، سردآب و بادگیرها تشکیل شده و این روزها، کاربری موزه اسناد یزد پیدا کرده است.

حتما از شهر خشتی ایران و جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

تعداد کلمات مطلب: 505

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

4 جاذبه گردشگری تویسرکان شهر گردوی ایران

در 60 کیلومتری همدان، چهارمین شهر بزرگ این استان یعنی تویسرکان قرار دارد و در این مقاله مج…