خواب رفتن دست و پا را جدی بگیرید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گزگز شدن و خواب رفتگی دست و پا می‌تواند نشانهای باشد از ابتلا به شرایط پزشکی که حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.
خواب رفتن دست و پا

خواب رفتن دست و پا، حالتی است که با گزگز و بی حس شدن دست و پا همراه است و ممکن است بسیاری از مواقع، با این علائم روبرو شده باشید که موقتی بوده و برطرف شده است. اما گاهی این علائم ادامه دار می‌شود و حتی ممکن است هنگام خواب و یا زمانی که با کامپیوتر کار می‌کنید، احساس شود. این علائم می‌تواند ناشی از شرایط مختلف پزشکی باشد و نباید نادیده گرفته شود. ما در مجله دلتا، قصد داریم به بررسی دلایل خواب رفتن دست و پا بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

علل خواب رفتن دست و پا

گاهی مواقع ممکن است شما در برخی پوزیشن‌ها مانند زمانی که دست خود را زیر سرتان قرار می‌دهید و یا پاها را روی هم می‌گذارید، احساس خواب رفتگی را تجربه کنید که با تغییر پوزیشن برطرف می‌شود. در چنین مواردی، خواب رفتگی و احساس سوزش، به دلیل فشاری است که به رگ‌های عصبی وارد شده است. اما در برخی موارد، این علائم مزمن می‌شود و می‌تواند به دیگر نواحی هم منتقل شود که علل بروز این حالت می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. بیماری‌های خود ایمنی

در افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی خود به خود به قسمت‌های مختلف بدن حمله می‌کند و می‌تواند سیستم عصبی را مورد هدف قرار بدهد. ام اس، لوپوس و سلیاک از جمله بیماری‌های اتو ایمیون هستند که افراد مبتلا، با بی حس شدن و گزگز شدن دست‌ها و پاهای خود روبرو می‌شوند.

  1. دیابت

افراد با قند خون بالا، به دیابت مبتلا می‌شوند و بیشتر در معرض آسیب‌های عصبی یا اصطلاحا نوروپاتی دیابتی قرار می‌گیرند. در این نوع بیماری، بالا رفتن سطح قند خون، فشار و آسیبی را به رگ‌ها وارد می‌کند، به گونه‌ای که فرد با بی حس شدن و گزگز کردن دست‌ها و پاها روبرو می‌شود و حتی می‌تواند بازوها و ساق پا را هم درگیر کند.

خواب رفتن دست و پا

  1. کمبود مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی

از دیگر دلایل خواب رفتن دست و پا می‌توان به کمبود میزان مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌های گروه ب اشاره کرد که کمبود این ویتامین، با خواب رفتن و مورمور شدن دست و پاها مشخص می‌شود. افرادی که سطح آهن خون‌شان پایین است و یا افرادی که رژیم گیاه خواری دارند، بیشتر در معرض این مشکل خواهند بود.

  1. مصرف دارو

برخی داروها با یک سری عوارض احتمالی همراه هستند که خواب رفتگی دست و پا می‌تواند از جمله آن‌ها باشد. داروهای درمان سرطان (داروهای شیمی درمانی)، داروهای قلب، داروهای درمان عفونت مانند مترونیدازول و یا داروهای تشنج و افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، در صورت مواجه با علائم گفته شده و ادامه دار شدن آن، باید پزشک را در جریان بگذارند.

  1. سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال، ‌عارضه‌ای است که بیشتر مچ دست را درگیر می‌کند و با فشردگی عصب میانی (مدیان) که در مچ دست قرار دارد، همراه است. افراد مبتلا به این سندرم، در طولانی مدت با علائمی از خواب رفتگی و گزگز در دست‌ها روبرو خواهند شد.

مطلب پیشنهادی:  باد سواری در قطر؛ تفریحی هیجان‌انگیز در خلیج‌فارس!

آرتروز و التهاب مفاصل هم از دیگر عارضه‌هایی است که با فشردگی عصب مدیان همراه است و آن دسته از افرادی که بیشتر با دست‌ها کار می‌کنند و یا کارهای تایپی دارند، با علائمی از سندرم کارپال ممکن است مواجه شوند.

خواب رفتن دست و پا

  1. بارداری

بسیاری از خانم‌ها در طول دوران بارداری خود با خواب رفتن دست و پا روبرو می‌شوند که دلیل آن می‌تواند بزرگ شدن رحم و وارد آمدن فشار به اعصاب و رگ‌های خونی باشد که موقتی است و برطرف خواهد شد.

همان طور که در مطلب اشاره شد، خواب رفتن دست و پا می‌تواند دلایل پزشکی داشته باشد، پس این علائم را جدی بگیرید و در صورت تکرار و ادامه دار شدن، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 608

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی!

تاکنون درباره شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی چیزی شنیده‌اید؟ علم جدید و تحقیقات گسترده نشان…