نحوه محاسبه و شرایط حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به مقدار پولی که ماهانه به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی طبق قانون تأمین اجتماعی به افراد تعلق می‌گیرد، حقوق بازنشستگی می‌گویند.
حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

شرایط دریافت حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی یکی از مواردی است که افراد بسیار علاقه دارند از آن آگاهی داشته باشند. همه افراد به دنبال این موضوع هستند که با داشتن شغل مناسب، درآمد کافی و برخورداری از بیمه، رفاه زندگی خود را تا آخر عمر فراهم آورند. باتوجه‌به اینکه بعد از گذشت سال‌های جوانی و رسیدن به پیری، شخص قابلیت اشتغال و فعالیت را تا حدودی از دست می‌دهد، قانون بازنشستگی را پیش‌بینی کرده است. همراه دلتامگ باشید.

شرایط برقراری حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

دررابطه‌با شرایط برقراری حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی باید بگوییم درصورتی‌که افراد تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی به مدت ۲۰ سال حق بیمه خودشان را پرداخت کرده باشند، مردان در ۶۰ سالگی و زنان در ۵۵ سالگی می‌توانند حقوق بازنشستگی را دریافت کنند و در واقع مستحق دریافت این حقوق تا پایان عمر خودشان هستند.

طبق تبصره ماده ۷۶ قانون بیمه تأمین اجتماعی|، زنان یا مردان تحت پوشش این بیمه، اگر حق بیمه خود را به مدت ۳۰ سال پرداخت کرده باشند، مردان ۵۰ سال و زنان در سن ۴۵ سالگی این حق را دارند که حقوق بازنشستگی یا مستمری را دریافت کنند.

در مورد بازنشسته شدن کارگران مشاغل سخت نیز باید بگوییم که اگر آن‌ها 20 سال پی در پی یا 25 سال به صورت نامتوالی، حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، می توانند بازنشسته شده بدون آن که شرط سن در خصوص آن‌ها ، مطرح باشد.

در مورد بازنشستگی زنان، قانون بازنشستگی طبق شرایط کار زنان در قانون کار بیان می‌کند که زنان با پرداخت حداقل ۲۰ سال حق بیمه تأمین اجتماعی و داشتن حداقل ۴۲ سال سن می‌توانند با دریافت روزی ۲۰ روز حقوق، بازنشسته شده و مستمری بگیرند. البته به این شرط که موقعی که زنان درخواست بازنشسته شدن یا ترک کار می‌کنند، مشمول شرایط قانون کار باشند.

مطلب پیشنهادی:  با انواع سند مالکیت آشنا شوید

شرایط برقراری حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی 

نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی بدین نحو است که متوسط دستمزد بیمه شده، ضرب در تعداد سال‌هایی که بیمه پرداخت کرده، تقسیم بر 30 می‌شود.

برای محاسبه متوسط دستمزد، باید حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف دو سال آخر پرداخت حق بیمه با یکدیگر جمع شده و بر 24 تقسیم شود. اگر بیمه شده در دو سال آخر مدتی مشغول کار نباشد، متوسط دستمزد  با کسر مدت از ماه های قبل از این دو سالی که فرد مشغول نبوده به دست می‌آید.

نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

حقوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی ۱۴۰۲

نکته مهمی که دراین‌رابطه باید بدانید آن است که حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی ۱۴۰۲ مقداری از حقوق بازنشستگی کشوری، کمتر است و این تفاوت در زمینه مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی نیز وجود دارد.

به طور معمول حقوق بازنشستگی بیش از نیمی از افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی به میزان 40 درصد ، نسبت به مقدار حقوق بازنشستگی افراد تحت پوشش بیمه خدمات کشوری، کمتر است.

تعداد کلمات مطلب: 460

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط دریافت حقوق بازنشستگی زنان خانه دار

حقوق بازنشستگی زنان خانه دار از جمله موضوعات چالش‌برانگیز است که نسبت به آن سؤالات زیادی پ…