آیا تمکین نکردن زن در ازدواج موقت مجازات دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ازدواج اعم از دائم یا موقت زن و شوهر نسبت به یک‌دیگر وظایفی پیدا می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تمکین کردن زن از همسرش است.
تمکین نکردن زن

یکی از سؤالاتی که بسیار از ما پرسیده می‌شود ‌آن است که آیا تمکین ‌نکردن زن در ازدواج موقت مجازات دارد؟ تمکین در ازدواج موقت یکی از موضوعاتی است که در مورد آن در قانون مطالبی بیان شده است. همراه دلتامگ باشید تا به این سؤال پاسخ دقیق دهیم.

عدم تمکین چیست؟

در ابتدا و قبل از این که به سؤال بالا بپردازیم باید برای شما مفهوم عدم تمکین و تمکین نکردن زن را بیان کنیم. به‌موجب عقد نکاح، زن باید به تمکین از همسرش بپردازد و در مقابل این تکلیف، از حق نفقه برخوردار می‌شود.

در حالت کلی زن موظف به تمکین عام و خاص از همسر خود است. تمکین عام یعنی پذیرش برتری شوهر در امور کلی مربوط به زندگی مشترک و ریاست مرد در امور خانه و تمکین خاص دلالت بر روابط جنسی و زناشویی متعارف بین زوجین می‌کند.

لذا اگر زن از تمکین در برابر شوهر خودداری کند، مرتکب عدم تمکین یا نشوز شده است. این موضوع سبب می‌شود که زن حقی بابت دریافت نفقه نیز نداشته باشد. البته لازم به ذکر است که موضوع نفقه در ازدواج دائم بیان شده است.

عدم تمکین در عقد موقت

باتوجه‌به توضیحاتی که در بالا ذکر کردیم ممکن است این سؤال به ذهن برسد که آیا در عقد موقت نیز زن موظف به تمکین در برابر شوهر است؟ آیا زن می‌تواند در ازدواج موقت از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند؟ و تمکین نکردن زن در ازدواج موقت آیا مجازات دارد؟

عدم تمکین در عقد موقت

بنا بر آنچه که اشاره شد، عقد ازدواج چه از نوع ازدواج دائم و چه از نوع عقد موقت، باعث می‌شود که زن و مرد موظف به حسن معاشرت در مقابل یکدیگر بوده و زن نیز موظف است در مقابل شوهر خود تمکین کند.

مطلب پیشنهادی:  هزینه انتقال سند ملک بر عهده کدام یک از طرفین است؟

البته دراین‌خصوص نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که در عقد موقت، زن می‌تواند ضمن عقد نکاح شرط کند که از شوهر خود تمکین نمی‌کند که در این صورت، دیگر زن موظف به تمکین در عقد موقت نخواهد بود.

مجازات تمکین نکردن زن در ازدواج موقت

تمکین نکردن زن اگر به‌جز در مواقعی که عذر شرعی داشته و برقراری رابطه جنسی برای او ممکن نیست باشد، مرد می‌تواند علیه همسرش دادخواست عدم تمکین به دادگاه خانواده ارائه کند.

به این موضوع مانند ازدواج دائم رسیدگی خواهد شد. منتها در ازدواج دائم مرد در صورت عدم تمکین زن هم حق تسلیم دادخواست دارد و هم می‌تواند نفقه زن را قطع کند؛ اما در ازدواج موقت درصورتی‌که پرداخت نفقه شرط نشده باشد، دیگر عدم پرداخت آن معنی نداشته و نمی‌تواند به‌عنوان اهرم فشاری به نفع مردان مورداستفاده قرار بگیرد.

مجازات عدم تمکین جنسی در ازدواج موقت

شرط نفقه در عقد موقت

طبق ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، ” در عقد انقطاع، زن، حق نفقه ندارد؛ مگر اینکه شرط شده باشد یا آنکه عقد، مبنی بر آن، جاری شده باشد. ”

طبق این ماده از مواد قانون مدنی، شرط وجود نفقه در ازدواج موقت و تعلق نفقه به زن در این ازدواج این است که زوجین، این امر را شرط کرده باشند یا قبل از عقد بر آن توافق کرده و عقد بر مبنای آن منعقد شود.

تعداد کلمات مطلب: 501

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…