آیا نورهای آسمان وقوع زلزله را پیش‌بینی می‌کنند؟ + ویدیو

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
احتمالاً، اصطکاک حاصل از مواد زیر زمین برقی ایجاد می‌کند که در حین خارج‌شدن یونیزه شده و الکتریسیته ساکن تولید می‌کنند. این مواد در آسمان جرقه زده و نورهایی را حین وقوع زلزله تشکیل می‌دهند.

پس از اختراع دوربین‌ها، تصاویری از نورهایی عجیب در هنگام وقوع زلزله یا پیش از آن گرفته شد که محققان را وادار به تحقیق در این باره کرد. تا پیش‌ازاین، تنها عده‌ای از مردم وجود نورها را پدیده‌ای فرازمینی می‌دانستند و علم این موضوع را تأیید نمی‌کرد. پس از بررسی‌ها وجود این نورها در برخی مناطق تأیید شد و به اکتشافات جالبی رسید. اخیرا زلزله در جنوب ماه توسط محققان کشف شده که در لینک مربوطه می‌توانید آن مطلب را نیز مطالعه کنید.

پیشینه و صحت این نورها در وقوع زلزله

درگذشته، پدیده مشاهده نور در هنگام زلزله بین مردم وجود داشت و محققان مقاومت زیادی در پذیرش آن داشتند؛ ولی با ساخته‌شدن دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، دانشمندان حقیقتاً نورهای عجیبی را در پیش از زلزله، هنگام یا پس از آن دیدند و تصمیم به پژوهش در این مورد گرفتند.

بررسی‌ها از تصاویر موجود از زلزله قرن ۱۷ شروع شد و آنها لایه‌های متفاوتی از نور را در آسمان یافتند. پس از آن، در زلزله سال ۱۹۰۶ سانفرانسیسکو، نورهایی شبیه رنگین‌کمان آسمان را روشن کردند و مهر تأیید دیگری روی این مسئله شدند. پس از این موارد تحقیقات جدی‌تری صورت گرفت.

پس از انجام پژوهشهای مختلف، دانشمندان نتوانستند دلایلی علمی مبنی بر علت این نورها بیابند؛ اما نورهای مرتبط با وقوع زلزله را دسته‌بندی کردند که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

دیده‌شدن نور در حوالی وقوع زلزله تایید شده است.

۵ دسته از نورهای رصد شده در آسمان

ظاهراً، پنج دسته مختلف نور در حوالی رخ‌دادن زلزله ممکن است به وقوع بپیوندد. البته باید گفت که این نورها لزوماً در همه‌جا و پیش از زلزله دیده نشده‌اند.

۱.نورهای فلش‌مانند

این نورها جرقه‌هایی را مانند فلش دوربین در آسمان ایجاد می‌کنند که شبیه ظهور رعدوبرق در آسمان در هنگام طوفان‌ها هستند.

۲. نورهای اشعه یا شعله‌مانند

این نورها همانند یک اشعه یا شعله بر روی زمین دیده می‌شوند.

۳. نورهای دامنه کوه‌ها و ارتفاعات

همان‌طور که از اسمشان پیداست، در ارتفاعات بالاتر زمین در حوالی وقوع زلزله مشاهده می‌شوند.

۴. نورهای توپی‌شکل

این نورها مانند نورهای چراغ، بر روی زمین یا آسمان حرکت کرده و به این شکل نمایان می‌گردند.

۵. نورهای گوی‌مانند و منفجر‌شونده

این نورها نیز در آسمان و به شکل یک گوی دیده می‌شوند و مدتی پس از ظاهرشدن منفجر می‌شوند. البته این انفجار بی‌خطر است.

۳ تئوری درباره علت این پدیده‌ها

پس از اینکه محققان موفق نشدند ارتباط میان نورها و وقوع زلزله را کشف کنند، تئوری‌هایی درباره چرایی این موضوع مطرح کردند که سه مورد آنها به شرح زیر است:

مطلب پیشنهادی:  جزیره خرگوش ها، مکانی دلربا با سرگذشتی تلخ و سیاه!

۱. ممکن است نور چراغ باشند!

این تئوری به این دلیل رد شد که در قرن‌های قدیم همچون قرن هفدهم، نور چراغ‌های برق در خیابان‌ها وجود نداشتند و ازآنجایی‌که از زمان‌های قبل نیز قابل رویت بوده‌اند، این تئوری دلیل مناسبی به نظر نمی‌رسید.

۲. خارج شدن گاز از دل زمین

طی این تئوری در هنگام وقوع زلزله، گازهای بین سنگ‌ها از سطح زمین خارج شده و یونیزه می‌شوند. هوا با آمیخته‌شدن با این مواد یونیزه شده، آنها را از نظر الکتریکی شارژ می‌کند. متأسفانه شدت این حالت آن‌قدری نیست که به نور تبدیل شود.

۳. یونیزه‌شدن جریان برق زیر زمین

جریان برق عبوری از زیر سطح زمین، در اثر تماس با مواد داخل آن همچون ماگماها و سنگ‌ها، یونیزه و با اکسیژن ترکیب شده و وارد جو می‌شود. در این حالت، یک نوع الکتریسیته ساکن ساخته شده و در هوا جرقه می‌زنند.

نورهای رنگین‌کمانی در حوالی وقوع زلزله دیده شدند.

علت دیده‌شدن در برخی نواحی

کشورهایی چون ایتالیا، یونان، فرانسه، آلمان، چین و مناطق جنوبی پرو، شاهد این نورها در حوالی وقوع زلزله بوده‌اند و این موضوع را باتوجه‌به بافت سنگ آن مناطق توجیه می‌کنند که یونیزه‌شدن آن راحت‌تر است. پژوهشگران به همین منظور، مواد تشکیل‌دهنده زمین مانند شیشه، سنگ و غیره را با یکدیگر ترکیب کردند و در معرض یک زلزله شبیه‌سازی‌شده گذاشتند.

نتایج بسیار جالب بود. تحریک‌شدن این مواد همچون نزدیک‌شدن دست به آنها سبب جرقه‌زدنشان شد. البته این موضوع، تنها مربوط به آزمایشگاه‌ها بوده و به دلیل عظمت زمین، هنوز مشخص نیست که این تئوری عامل اصلی نورها است. محققان کماکان به دنبال راهی برای استفاده از این پدیده برای پیش‌بینی زلزله هستند.

سخن آخر

علم نیز همراه با مردم، حضور نورهایی را در پیش، هنگام یا پس از وقوع زلزله تأیید کرد. محققان تئوری‌های مختلفی درباره علت ظهور این پدیده ارائه کرده و تا حدودی به علت آن نزدیک شده‌اند؛ اما این موضوع، در مقیاس گسترده زمین هنوز جای بحث ‌و بررسی دارد و امیدوارند که روزی به کمک آنها بتوانند زلزله را پیش‌بینی نمایند.

تعداد کلمات مطلب: 732

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

چگونه در اسپاتیفای متن آهنگ را ببینیم؟ (آموزش مشاهده)

در دنیای موسیقی امروزی، ارتباط با متن آهنگ‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر ارتباطی بین ه…