هر آنچه نیاز است تا راجع به سکته قلبی بدانید+ ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگران نباشید! سکته قلبی ممکن است برای هر انسانی رخ دهد. اما آشنایی شما از علت ها، علائم و شیوه درمان، کمک خواهد نمود تا این بیماری را به خوبی درمان کنید.
سکته قلبی از علت تا درمان

زمانی که قلب انسان به علت مشکلات الکتریکی دچار درد و یا بی‌نظمی در عملکرد خود می‌شود، سکته‌ی قلبی اتفاق می‌افتد که این موضوع می‌تواند، ایست قلبی را نیز ایجاد کند. اما در حمله‌ی قلبی کمی متفاوت است، چرا  که در آنجا شریان‌های خون دچار مشکل می‌شوند و شخص در قفسه سینه خود نیز احساس درد می‌کند.

بررسی علت سکته قلبی

از مهم‌ترین علت سکته قلبی می‌توان به بیماری عروق کرونر در بدن انسان اشاره داشت. در اینجا، آسیب اصلی به شریان‌هایی می‌رسد که بایستی خون‌رسانی به قلب را انجام دهند که این اختلال می‌تواند در نتیجه‌ی بالارفتن کلسترول باشد. غیر از عوامل بالا که بدان اشاره شد، ورزش‌نکردن، مصرف غذاهای مضر و پر چرب، مشروبات الکلی و استفاده بیش از حد قند نیز می‌توانند از علت‌های سکته قلبی باشد.

روش‌های پیشگیری از سکته قلبی

  1. قطع مصرف سیگار، توصیه می‌شود که چنانچه از سیگار استفاده می‌نمایید برای حفظ سلامت قلبی خود، آن را ترک نمایید تا عملکرد قلبی  بهتری داشته باشید.
  2. تغذیه مناسب، استفاده از غذاهای سالم همواره به‌سلامتی شما کمک خواهد نمود و بهتر است همواره از فست‌فود و غذاهایی که چربی بالا دارند اکیداً خودداری شود.
  3. ورزش‌کردن، فعالیت‌های ورزشی برای تمامی افراد، امری ضروری و مهم است، چرا که کیفیت زندگی را ارتقا داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.
  4. مراجعه به پزشک متخصص، سعی نمایید چکاپ‌های لازم را نزد دکتر خود انجام داده و آن را به تأخیر نیندازید.

علائم سکته‌ی قلبی

موارد زیر شایع‌ترین علائمی است که شخص در زمان سکته‌ی قلبی با آن مواجه می‌شود؛ اما بهتر است که در صورت مشاهده کوچک‌ترین عارضه، سریعاً به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. در ادامه به مهم‌ترین علائم سکته قلبی خواهیم پرداخت.

  1. احساس درد در ناحیه‌ی قفسه سینه
  2. حس تنگی نفس در هنگام دم و بازدم
  3. سنگین بودن سر یا همان سرگیجه داشتن
  4. حس راحتی زیاد در ناحیه سر
  5. تهوع و استفراغ شدید
  6. سرفه‌های سخت
  7. حملات مختلف پانیک
  8. اضطراب فراوان

آشنایی با سکته قلبی و علائم آن

چه داروهایی برای درمان سکته قلبی استفاده می‌شود؟

داروهای زیر معمولاً برای درمان این بیماری استفاده می‌شود؛ اما اکیداً توصیه می‌کنیم که هیچ دارویی نباید به‌صورت سرخود مصرف شود و حتماً بهتر است قبل از استفاده، با متخصص قلب مشورت نمایید.

  1. مهارکننده‌های ace
  2. قرص آسپرین
  3. داروهایی که موجب ادرار می‌شود و آن را سریع‌تر می‌کند
  4. داروهایی که از انعقاد خون جلوگیری می‌کند.
مطلب پیشنهادی:  علت ترک خوردن دندان چیست؟ چگونه درمان می‌شود؟

سکته قلبی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در زیر به شما روش های تشخیص سکته ی قلبی را توضیح خواهیم داد که بهتر است برای نتیجه بهتر به متخصص قلب مراجعه نمایید.

  1. اکوکاردیوگرافی

در این روش به کمک یک دستگاه خاص، پزشک می‌تواند تصاویری واضح از قلب را مشاهده نمایید و عملکرد دریچه‌های قلب را بررسی نمایید.

  1. آنژیوگرافی

در اینجا دکتر متخصص قلب، یک مایعی را به‌وسیله کانتر به کشاله ران تزریق و وارد می‌نمایید و بدین شیوه می‌تواند قسمت‌هایی از رگ‌های قلبی را که مسدود شده مشاهده نمایید.

  1. ام‌آرآی و یا سی‌تی‌اسکن

از این روش می‌توان تصاویر مختلف از قلب و کل قفسه سینه دریافت نمود.

  1. آزمایش‌ها مختلف خونی

شخص در زمان یا حمله قلبی، شخص بایستی این آزمایش‌ها را انجام دهد و تفسیر آن را به پزشک خود نشان دهد که این آزمایش‌ها شامل، اندازه‌گیری کراتین کیناز (CK یا CPK)، میوگلوبین (Myoglobin) و تروپونین است.

 سکته قلبی چه عوارضی دارد؟

1.ضربان و عملکرد قلب دچار اختلال می‌شود

یکی از مهم‌ترین عوارض حملات قلبی، به‌وجودآمدن اختلال در ضربان قلب است که به آن آریتمی نیز می‌گویند که بایستی به حالت نرمال خود بازگردد.

  1. واردشدن شوک به قلب

در اینجا قلب نمی‌تواند به‌خوبی خون را پمپاژ کند و سپس فرد دچار تنگی نفس و هوشیاری پایین می‌شود که حتی می‌تواند مرگ وی را به دنبال داشته باشد.

  1. فوت شخص

متأسفانه، بسیاری از افرادی که دچار حملات قلبی می‌شوند، جان خود را ازدست‌داده که بهتر است برای جلوگیری از این موضوع در زمان مشاهده‌ی علائم بالا، سریعاً به دکتر مراجعه نمود.

آشنایی با سکته قلبی و تمام روش های درمانی آن

سخن آخر

ما در این مقاله در خصوص، سکته‌ی قلبی، علت‌ها و درمان آن را توضیح داده‌ایم که بسیار مهم است به آن توجه نمایید تا بتوانید به‌خوبی از این بیماری جلوگیری نموده و در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید. در واقع سکته قلبی یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه بسیار زیاده شده و افراد بایستی مراقب سلامتی قلب خود باشند.

 

تعداد کلمات مطلب: 698

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

مصرف روزانه سماق، معجزه می‌کند!

خواص و فواید سماق را می‌دانید؟ سماق یکی از ادویه‌های کاربردی در آشپزخانه ما ایرانی‌ها است …