مراحل تحویل کلید به مستاجر پس از اجاره

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مواردی که در زمان قرارداد باید به آن اشاره شود، زمانی است کلید باید به مستاجر تحویل داده شود که نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده انجام شود.
تحویل کلید به مستاجر

زمان تحویل کلید به مستاجر یکی از مواردی است که هر دو مالک و مستاجر باید به قوانین آن آشنایی داشته باشند. گاهی ممکن است مستاجر از مالک درخواست کند تا کلید را زودتر از زمان قرارداد تحویل بگیرد، در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا مستاجر خواسته معقولی دارد و می‌تواند چنین درخواستی داشته باشد؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی مراحل قانونی تحویل کلید به مستاجر بپردازیم.

مراحل تحویل کلید به مستاجر

بعد از این‌که مالک و مستاجر به توافق رسیدند و قرارداد بسته شد، حتما باید به تاریخ تحویل کلید به مستاجر اشاره شود و قید گردد و نکته مهم این است که تحویل کلید، زودتر یا دیرتر از تاریخ معین شده، امکان پذیر نخواهد بود. در چنین شرایطی، مستاجر نیز مسئول خرابی یا مشکلات قبل از تحویل ملک نخواهد بود.

تحویل کلید به مستاجر

قبل از تحویل کلید به مستاجر، مراحل زیر باید توسط مالک انجام شود:

  1. بازدید نهایی از ملک

بهتر است کلید را در ملکی که آن را اجاره کرده‌اید، از خود مالک دریافت کنید تا از خالی بودن خانه نیز خیال‌تان راحت شود.

  1. بررسی تجهیزات

از سالم بودن تجهیزات، به خصوص در مواردی که به تعمیر و تعویض وسایل اشاره شده، باید اطمینان حاصل گردد.

  1. تحویل دادن پارکینگ و انباری به مستاجر

یکی از کارهایی که مالک قبل از تحویل کلید به مستاجر باید انجام دهد، تحویل انباری و پارکینگ است و از آن‌جایی که جزء متعلقات ساختمان هستند، حتما مشخصات این دو مورد را با آنچه که در سند قید شده، تطبیق دهید، تا پارکینگ مزاحم را به جای پارکینگ مستقل واحد به شما ندهند.

مطلب پیشنهادی:  تعریف مالیات بر املاک به زبان ساده!

تحویل کلید به مستاجر

  1. تعویض قفل در

بعد از این‌که مستاجر کلید را تحویل گرفت، بهتر است قفل در را تعویض کند، چرا که معمولا کلید دست آژانسی‌هاست که برای امنیت بیشتر، بهتر است این کار انجام شود.

آیا عدم تحویل کلید به مستاجر عواقب قانونی دارد؟

یکی از مشکلات شایع این است مالک در تاریخ معین شده، کلید را به مستاجر خود تحویل نمی‌دهد که البته این کار جرم است و طبق قانون مدنی، مالک باید کلید را به موقع در اختیا مستاجر قرار دهد تا مستاجر بتواند استفاده مطلوب را از ملک خود داشته باشد.

قانون بعدی که وجود دارد این است که مستاجر تا زمانی که کلید را تحویل نگرفته، اجاره را پرداخت نکند و می‌تواند تا زمانی که کلید را دریافت کند، از پرداخت اجاره امتناع کند. حتی در صورتی که مالک از تحویل کلید خودداری کند، امکان فسخ قرارداد از جانب مستاجر وجود خواهد داشت.

 

تعداد کلمات مطلب: 408

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات معاملات ملکی

همچنین بخوانید

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه ملکی

اصلی‌ترین مرحله در معاملات ملکی، عقد قرارداد است که نیاز است هنگام تنظیم آن، اطلاعات کافی …