سوئیس ایران کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تفریح و هیجان در یک یک منطقه محافظت شده با انواعی از پوشش‌های گیاهی و جاوری در نزدیکی رشته کوه زاگرس.
دشت هلن

دشت هلن در چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی رشته کوه‌های زاگرس، منطقه محافظت شده‌ای است که به دلیل طبیعت بسیار بکر و بی‌نظیری که دارد، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. منطقه‌ای وسیع با پوشش‌های گیاهی و جانوری خاص، رودخانه‌های خروشان و جنگل‌های انبوه بلوط که دست نخورده باقی مانده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا به معرفی کامل دشت هلن، این بهشت سوئیسی در ایران بپردازیم.

معرفی دشت هلن

دشت هلن یا منطقه محافظت شده هلن، در استان چهارمحال و بختیاری و در 110 کیلومتری جنوب شهرکرد قرار دارد و تنها منطقه جنگلی محافظت شده است که با انبوهی از درختان بلوط پوشیده شده است. شرایط اقلیمی این منطقه به گونه‌ای است که به زیست بوم گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری مانند ارغوان، کاج، بز کوهی، خرس قهوه‌ای و روباه تبدیل شده است.

دشت هلن

علت نامگذاری این دشت با این نام، این بوده که پرستار آمریکایی به نام هلن، با یک پرستار بختیاری ازدواج کرده و در سال 1931 میلادی، به ایران آمده‌اند و در این منطقه به درمان و مداوای مردم پرداخته‌اند و به دلیل قدرانی از آن‌ها، نام این دشت را هلن گذاشته‌اند.

دسترسی به دشت هلن

منطقه محافظت شده هلن در 20 کیلومتری جنوب شهر ناغان و در 110 کیلومتری جنوب شهرکرد قرار دارد که 30 هکتار آن به طور کامل از جنگل پوشیده شده است. این دشت، یک منطقه کاملا کوهستانی است و بلندترین نقطه آن در حدود 3225 متر ارتفاع دارد.

برای رسیدن به این دشت زیبا، ابتدا باید خود را به شهرکرد برسانید و سپس از راه جاده شهرکرد، به سمت ناغان بروید و با عبور از مسیرهای فرعی، به این منقطه رویایی خواهید رسید. مسیر دسترسی از شهرهای اطراف به صورت زیر است:

  • از لردگان: در حدود 1 ساعت و 32 دقیقه، مسیر: بزرگراه خلیج فارس و جاده لردگان
  • از اصفهان: در حدود 3 ساعت و 40 دقیقه، مسیر: بروجن –آلونی و بزرگراه خلیج فارس
  • از شیراز: 5 ساعت و 48 دقیقه، مسیر: جاده 55

بهترین زمان سفر به دشت هلن

از آن‌جایی که این دشت، یک منطقه کوهستانی است، بیشتر فصول سال آب و هوای سرد و خنک دارد و در فصل بهار، می‌توانید از تماشای گل‌های رنگی و پیاده روی در این دشت لذت ببرید. حتی تابستان هم زمان خوبی برای سفر به دشت هلن است، چرا که هوا متعادل است و می‌توانید از استراحت در طبیعت لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی:  پیراهن های خنک برای تابستان

دشت هلن

در صورتی که فصل پاییز و زمستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب کردید، حتما وسایلی مانند پتو و لباس گرم همراه خود داشته باشید. عمدتا در فصل زمستان، هوای منطقه مه آلود است و برف روی کوه‌ها دیده می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی اطراف دشت هلن

شما در کنار باردید از این منطقه می‌توانید از مکان‌های زیر دیدن کنید:

  • سد کارون 4

بزرگ‌‎ترین سد مخزنی کشور که در 40 کیلومتری شمال این منطقه قرار دارد و در اطراف آن، امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم شده است.

  • آبشار دره عشق

یکی از آبشارهای مرتفع در ایران، واقع در 60 کیلومتری جنوب منطقه که در حدود 100 متر ارتفاع دارد و یکی از مقاصد جالب برای مسافران می‌باشد.

دشت هلن

  • آبشار آبگلور

از زیباترین آبشارهای ایران که 50 کیلومتر با دشت فاصله دارد و به دلیل اینکه مسیر دسترسی سخت است، دست نخورده و بکر باقی مانده است.

تفریحات دشت هلن

شما علاوه بر تماشای طبیعت بکر منطقه، می‌توانید تفریحات مختلفی در دشت هلن داشته باشید. از جمله:

  • قایق سواری، که یک تجربه فوق‌العاده در رودخانه کارون را خواهید داشت.
  • رفتینگ، سوار شدن در قایق‌های خاص، می‌تواند هیجان بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد.
  • بلامب جامپ، یکی از تفریحات خاص این منطقه است که شما روی یک محفظه بادی قرار می‌گیرید و فردی آن طرف شما، روی تشک می‌پرد و شما پرتاب خواهید شد.
  • جامب واتر، اگر اهل هیجان هستید، پریدن از ارتفاع در آب را تجربه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 628

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

ایده‌های جذاب برای چیدمان گل در بالکن

شاید برایتان جالب باشد اما چیدمان گل در بالکن باعث زیبایی هر چه بیشتر خانه شما می‌شود. در …