کوچه‌ای با معماری قرینه در دل تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کوچه‌ای در قلب پایتحت با معماری قرینه که قدمتی 90 ساله دارد.
کوچه لولاگر

کوچه لولاگر، واقع در خیابان نوفل لوشاتو، یکی از کوچه‌های متقاوت تهران است که شکل معماری آن با دیگر کوچه‌ها متفاوت است، به گونه‌ای که ساختمان‌ها در قرینه یکدیگر ساخته شده‌اند. اگر کجکاو هستید در مورد معماری و لوکیشن کوچه لولاگر بیشتر بدانید، در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

کوچه لولاگر

کوچه لولاگر کجاست؟

کوچه لولاگر واقع در خیابان نوفل لوشاتو است که به عنوان کوچه قرینه پایتخت شناخته می‌شود و با اینکه قدمت آن به 90 سال پیش برمی‌گردد، اما همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. نام این کوچه در لیست میراث فرهنگی قرار دارد و حتی به دلیل وجود پیتزا داوود که قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران است و هم چنین هتل حنا، یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران به حساب می‌آید.

آدرس: محله شیخ هادی، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر

دلیل قرینه بودن معماری کوچه لولاگر چیست؟

محمد باقر لولاگر همراه با برادر خود به نام اکبر لولاگر که در برلین صاحب یک فرش فروشی بود، تصمیم می‌گیرد تا بخشی از امومال خود را صرف ساخت مسجد و بیمارستان کند و با بخش دیگر آن، زمین کوچه لولاگر را بخرد. زمانی که با سرمایه خود مشغول به ساخت و ساز در این کوچه می‌شود، به این فکر می‌افتد که به رسم امانتداری برادرش، هر چه را که برای خود ساخته، در سمت دیگر کوچه نیز عینا بسازد. به همین خاطر است که معماری قرینه این کوچه، بسیار بی‌نظیر است و بسیاری از گردشگران در سفر خود، از این محله دیدن می‌کنند.

خانه‌ها و بناهای این کوچه همچنان در حالت قرینه باقی مانده‌اند و ساخت برج و ساختمان‌های بلند، به آن راه پیدا نکرده است. قدیمی‌های این محله که خیلی‌هایشان همچنان آنجا زندگی می‌کنند، نام این کوچه را “دیوار دوقلوها” گذاشته‌اند.

مطلب پیشنهادی:  اگر این 9نشانه را دارید، والدین خوبی هستید

دیگر جاذبه‌های کوچه لولاگر

به غیر از وجود خانه‌های قدیمی، جاذبه‌های دیگری هم در کوچه لولاگر وجود دارذ. از جمله:

  • پیتزا داوود، قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران

این پیتزا فروشی در انتهای کوچه قرار دارد که در سال 40، کار خود را آغاز کرده و همچنان سعی کرده تا حالت قدیمی خود را حفظ کند. شما برای صرف غذا باید روی چهار پایه‌های رنگی بنشینید و دیدن یک تابلو که روی آن نوشته “خالی بستن ممنوع”، نظر شما را جلب خواهد کرد.

کوچه لولاگر

  • هتل حنا

هتل حنا، حاصل بازسازی یکی از خانه‌های قدیمی است که پنجره نیم دایره به سمت بیرون دارد و معماری آن بسیار خاص و منحصر به فرد است و از سبک معماری ایران و جهان کمک گرفته شده است. مرمت این خانه حدودا دو سال طول کشیده و در سال 1397، فعالیت خود را آغاز کرده است.

  • کافه ری‌را

این کافه، پنجره‌های بزرگ رو به حیاط داشت و محیط آن به قدری دلنشین بود که دوست داشتید ساعت‌ها آنجا بمانید. البته چند سالی است که کافه ری‌را فعالیتی ندارد.

از دیگر جاذبه‌های اطراف کوچه لولاگر می‌توان به موزه جواهرات ملی ایران، موزه آبگینه و خیابان 30 تیر اشاره کرد.

تعداد کلمات مطلب: 475

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

اصول با کلاس صحبت کردن را بیاموزید

با کلاس صحبت کردن مهارتی است که نیازمند تمرین و توجه به جزئیات است. در ادامه با مجله دلتا …