آلاداغلار کجاست؟ راهنمای سفر به کوه های رنگین کمانی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آلاداغلار یا کوه های رنگین کمانی یکی از زیباتری جاذبه های طبیعی ایران است.
آلاداغلار

آلاداغلار یا کوه های رنگین کمانی یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی تبریز است. با شنیدن اسم کوه، همه ما به یاد طبیعتی سخت و سنگی می‌افتیم که محکم و استوار ایستاده است. اما بعد از خواندن این مقاله درباره آلادغلار در مجله دلتا، نظرتان درباره کوه‌ها تغییر می‌کند.

آلاداغلار کجاست؟

تصور کنید زمانی که در مسیر زنجان به تبریز در حرکت هستید، رنگین کمان را خفته بر زمین پیدا کنید. آلاداغلار یا کوه های رنگین کمانی به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید دیده می‌شوند.

 

بلقیس

کوه های رنگین کمانی در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز در شهرستان ماه‌نشان قرار دارند. گفته می‌شود آثاری از اقوام ماد در این منطقه پیدا شده و بعد از گذشت سال‌ها، ماد به ماه تبدیل شده و به نام ماه‌نشان تبدیل شده است. مادها زمانی در 15 کیلومتری ماه‌نشان امروزی، در روستایی به نام مادآباد زندگی می‌کردند. از آن زمان آثار ارزشمندی مانند قلعه بهستان در آن منطقه باقی مانده است.

آلاداغلار

مرتفع‌ترین نقطه آلاداغلار، کوه بلقیس است که 3300 متر از سطح دریا فاصله دارد. جالب است بدانید که در زبان ترکی آلا به معنای رنگارنگ و داغ، کوه معنی می‌شود.

قلعه بهستان

کهن دژ یا قلعه بهستان، در نزدیکی آلاداغلار و روستای ماه‌نشان قرار دارد. در گذشته به این مکان قلعه دیو نیز می‌گفتند چون معتقد بودند دیوها بر روی تخته سنگ‌های مسطح بالای ستون‌های قلعه استراحت می‌کردند. مسیر دسترسی این قلعه، 20 کیلومتری ماه‌نشان است و باید به سمت بهستان بروید. پس از رسیدن به شهر ایگلی بلاغ، وارد جاده فرعی قلعه بهستان می‌شوید و به این جاذبه گردشگری زیبا می‌رسید.

مطلب پیشنهادی:  این روش برنامه ریزی، زندگی شما را هدفمند می‌کند + ویدیو

قلعه بهستان

علت رنگین کمانی بودن آلاداغلار

ماه‌نشان مملو از مواد معدنی است و کارخانه‌های بسیاری از این موهبت الهی استفاده می‌کنند. اما علت رنگین کمانی بودن این کوه‌ها، به 15 میلیون سال قبل بازمی‌گردد. در زمان تشکیل کوه‌ها و حوضچه‌های قاره‌ای، این منطقه رسوبات آهنی به وجود آمد. تغییر املاح و نوع آن‌ها در رنگ رسوبات تثبیت و باعث تشکیل کوه‌های رنگین کمانی شده است.

کوه های رنگین کمانی

هر یک از رنگ‌های موجود در کوه های رنگین کمانی نشان‌دهنده یک ماده معدنی هستند. رنگ سبز نشان‌دهنده ماده معدنی مس است که با کربناته شدن به این رنگ درآمده است. رنگ قرمز نیز نشان از اکسیده شدن توسط اکسیژن است.

بهترین زمان سفر به آلاداغلار

در تمامی روزهای سال می‌توانید به آلاداغلار سفر کنید. البته لازم به ذکر است که در هر زمان از سال که به آلاداغلار سفر کنید با یک شگفتی جدید روبرو می‌شوید. با تابیدن آفتاب بر روی کوه‌ها، رنگ خاصی را مشاهده می‌کنید و در زمان بارش برف و باران، تصویری متفاوت را خواهید دید.

تعداد کلمات مطلب: 426

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

اصول با کلاس صحبت کردن را بیاموزید

با کلاس صحبت کردن مهارتی است که نیازمند تمرین و توجه به جزئیات است. در ادامه با مجله دلتا …