راهنمای کامل آموزش و نگهداری عروس هلندی

0
14
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نگهداری عروس هلندی یکی از راحت‌ترین انتخاب‌ها برای داشتن حیوان خانگی است. این پرنده‌ها برای مدت طولانی می‌توانند تنها بمانند و ممکن است تا 25 سال عمر کنند.
نگهداری عروس هلندی

افراد بسیاری علاقه‌مند به نگهداری عروس هلندی در خانه هستند. عروس هلندی درواقع از دسته طوطی‌ها محسوب می‌شود و یکی از سازگارترین پرنده‌ها برای نگهداری است. در این مقاله از مجله دلتا قصد داریم راهنمای کامل تربیت و نگهداری عروس هلندی را به شما آموزش دهیم. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم با خطرناک ترین پرنده جهان در این مقاله آشنا شوید.

درباره عروس هلندی

عروس هلندی درواقع از نژاد طوطی‌ها است و زادگاه اصلی او، نواحی بیابانی و گرمسیری استرالیا است. این پرنده کوچک و بازیگوش، به دلیل سازگاری بالایی که دارد یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی به حساب می‌آید. درواقع عروس هلندی خیلی سر و صدای زیادی ندارد و برای مدت طولانی می‌تواند در خانه تنها بماند.

 

عروس هلندی

این طوطی از خانواده کاکاتو است که پر و بال‌های رنگی و زیبایی دارند؛ ضمن اینکه رنگ پرها در جنس نر و ماده متفاوت است. معمولاً نسل جوان عروس هلندی لاغرتر است و پر و بال کمتری به نسبت نسل بالغ دارند. روند بالغ شدن عروس هلندی 9 ماه طول می‌کشد و در این مدت پرهای بیشتری رشد می‌کنند.

به طور معمول یک عروس هلندی بالغ حدود 85 الی 113 گرم وزن خواهد داشت و نسل بالغ آن‌ها، منقار تیره‌تری دارند. شما می‌توانید بین 12 الی 14 سال از عروس هلندی نگهداری کنید و ممکن است عمر آن‌ها به 25 سال نیز برسد. جنس نر این پرنده‌ها یک کاکل زرد روشن بر روی سرشان دارند.

تغذیه

برای تغذیه و نگهداری عروس هلندی لازم است از مواد غذایی تجاری مخصوص این پرندگان استفاده کنید. ضمن اینکه می‌توانید برای برقراری تعادل و تامین ویتامین‌های موردنیاز، از مواد غذایی مانند هویج، کرفس، اسفناج، نخود فرنگی، تخم مرغ پخته شده و میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب و موز استفاده کنید.

 

تغذیه عروس هلندی

البته لازم به ذکر است که تمامی این مواد غذایی گفته شده باید به خوبی له شوند. جهت آب آشامیدنی هم باید از آب شیرین استفاده کنید و می‌توانید مقداری ویتامین یا مواد معدنی موردنیاز را به ظرف آب آن‌ها اضافه کنید.

حمام و نظافت

برای حمام کردن عروس هلندی، قرار دادن یک کاسه آب درون قفس آن‌ها کافی است. درواقع عروس هلندی‌ها خودشان به طور مرتب حمام می‌کنند و علاقه زیادی به این کار دارند. به طور منظم سعی کنید پرهای آن‌ها را مرتب نگه دارید و ناخن‌های کوتاهی داشته باشند. یک شاخه از درخت افرا یا بلوط نیز برای تمیز و تیز نگه داشتن منقار عروس هلندی را توصیه می‌کنیم. این مراقبت‌های کوچک در نگهداری عروس هلندی به طول عمر آن‌ها اضافه می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  مردان نمکی زنجان، شوکه‌کننده‌ترین کشف باستانی ایران! + ویدیو

قفس

قفس این پرندگان لازم است که بسیار بزرگ و جادار باشد؛ برای مثال قفسی با اندازه حداقل 45 در 60 سانتی‌متر می‌تواند مناسب باشد. پیشنهاد می‌کنیم از قفس فلزی استفاده کنید و کمی کف قفس را ماسه بریزید. از ظرف‌های پلاستیکی برای نگهداری عروس هلندی خودداری کنید چون این پرندگان بازیگوش ممکن است آن‌ها را بجوند. لازم است که قفس را به صورت هفتگی تمیز کنید و بشویید. اما بستر شن و ماسه‌ای کف قفس را به صورت ماهانه می‌توانید تعویض کنید.

آموزش و تربیت

تربیت و آموزش عروس هلندی بسیار ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. برای آموزش و نگهداری عروس هلندی از 12 الی 14 هفتگی باید شروع کنید. ضمن اینکه بهتر است دو پرنده را همزمان آموزش ندهید چون کاری غیرممکن است. این پرنده‌ها همانطور که گفتیم بسیار بازیگوش هستند و زمانی که جفت باشند، بیشتر بازی می‌کنند. در زمان آموزش دادن، ابتدا باید اعتماد او را جلب کنید. برای این کار لازم است کمی با او بازی کنید و از یک دستتان به دست دیگر اجازه دهید بپرد. اگر در این حین شما را گاز گرفت خیلی آرام و با لحن مناسبی به او اخطار دهید.

 

 

قد عروس هلندی

برای پیشرفت آموزش می‌توانید برای او یک پاداش کوچک مانند غذا انتخاب کنید. به طور کلی، عروس هلندی منقار قوی‌تری به نسبت پنجه دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم فعالیت‌های منقاری بیشتری با او تمرین کنید. ضمن اینکه این پرندگان توانایی صحبت کردن را ندارند اما شاید با تمرین مستمر به نتیجه‌ای برسید.

محل نگهداری عروس هلندی

پیشنهاد می‌کنیم قفس عروس هلندی را در مکانی دور از نوسانات دمایی و بر روی سطحی بلند قرار دهید تا احساس امنیت داشته باشد. ضمن اینکه بهتر است شب‌ها روی قفس را با پارچه‌ای بپوشانید تا احساس آرامش داشته باشد و استراحت کند.

 

عروس هلندی

اگر قصد داشتید که پرنده را از قفس درآورید توجه داشته باشید که پنجره یا در باز نباشد چون امکان فرار آن‌ها بسیار بالاست. ضمن اینکه به دلیل زادگاه گرمسیری که این پرنده دارد، اصلاً آن‌ها را در محیطی با هوای سرد قرار ندهید.

تعداد کلمات مطلب: 746

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

طرز تهیه ترشی انبه تند به سبک جنوبی ها

ترشی انبه یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌ها است که از آسیای جنوبی و جنوب شرقی وارد ایران شده است.…