رپورتاژ آگهی

فرق فرز سنگبری و آهنگری چیست؟

0
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در صنایع متفاوت از ابزارهای مختلفی برای انجام هر چه بهتر و راحت‌تر کارها استفاده می‌شود.
فرق فرز سنگبری و آهنگری

فرز سنگبری و آهنگری دو ابزار کاربردی هستند که از هر کدام می‌توان برای برش یا صیقل دادن برخی مواد استفاده کرد. اما این دو ابزار که شاید در نگاه اول مشابه یکدیگر باشند، تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. آشنایی با فرق فرز سنگبری و آهنگری سبب خواهد شد که کاربران بتوانند گزینۀ مناسب‌تر را برای مجموعۀ خود تهیه و از آن استفاده کنند.

فرز سنگبری چیست؟

فرز سنگبری

همانطور که از نام فرز سنگبری می‌توان متوجه شد، از این فرز بیشتر برای برش و صیقل دادن سنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌توان انواع آجر، سنگ، کاشی و بسیاری مصالح مشابه دیگر را برش داد تا به اندازۀ مناسب برسند.

فرز آهنگری چیست؟

فرز آهنگری

از فرز آهنگری برای برش دادن فلزات متفاوتی مانند پروفیل، قوطی، میلگرد و آهن آلات دیگر استفاده می‌شود. مشاغل بسیاری مانند آهنگری، تأسیسات و بسیاری موارد مشابه دیگر از این ابزار برای انجام هر چه بهتر کارها استفاده می‌کنند.

فرق فرز سنگبری و آهنگری

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری سبب شده تا هر کدام از آن‌ها برای انجام کارهای خاصی مناسب‌تر باشند. اما نکته‌ای که در زمان خرید هر فرزی باید به آن توجه داشته باشید، قیمت این ابزار است. با بررسی قیمت فرزهای متفاوت مانند قیمت فرز بادی می‌توانید انتخابی مناسب‌تر داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین مواردی پرداخته‌ایم که می‌توان از آن‌ها به عنوان تفاوت فرز سنگبری با آهنگری اشاره کرد.

1- کاربرد

اولین و مهم‌ترین فرق فرز سنگبری و آهنگری کاربرد این دو ابزار است. از فرز سنگبری برای برش دادن، ساییدن و صیقلی کردن سنگ‌ها و مواد مشابه مانند گرانیت، مرمر و بتن استفاده می‌شود. این در حالی است که از فرز آهنگری برای برش دادن، ساییدن و صیقلی کردن فلزات متفاوت مانند فولاد و آهن استفاده می‌شود.

2- سرعت و قدرت ابزار

دومین فرق فرز آهنگری و سنگبری، سرعت و قدرت متفاوت این ابزارهاست. به طور کلی فرزهای سنگبری سرعت بالاتری دارند تا بتوانند سنگ‌های متفاوت را به شکلی سریع و تمیز برش دهند. این در حالی است که فرز‌های آهنگری سرعت پایین‌تری در مقایسه با فرزهای سنگبری دارند. زیرا در زمان بریدن فلزات، سرعت بسیار بالا باعث ایجاد گرمای زیاد می‌شود که این گرما می‌تواند در برخی مواقع به قطعات آسیب وارد کند.

البته این موضوع در زمان بررسی قدرت این ابزارها متفاوت است. فرزهای آهنگری قدرت بالاتری دارند تا بتوانند فلزات سخت را با راحتی بیشتری برش دهند.

3- صفحه فرز

تفاوت سنگ فرز آهنگری و سنگبری

از تفاوت سنگ فرز آهنگری و سنگبری می‌توان به عنوان سومین تفاوت این دو ابزار کاربردی نام برد. در فرز سنگبری از صفحاتی با قطر کوچک‌تر و ضخامت بالاتر که معمولاً از الماس یا کاربید ساخته می‌شوند، استفاده شده است. صفحات فرزهای آهنگری اندازۀ بزرگ‌تری دارند و البته مقاوم‌تر هستند. این صفحات را با استفاده از فولاد می‌سازند تا با استفاده از آن بتوان فلزات متفاوت را برش داد و صیقلی کرد.

صفحه یا سنگ فرز آهنگری در اندازه‌های متفاوتی از 4.5 اینچ تا 9 اینچ در بازار وجود دارد و رایج‌ترین صفحه‌های مورد استفاده در فرزهای سنگبری، 4.5 و 5 اینچی هستند. باید بدانید که هر چه دیسک بزرگ‌تر باشد، فرز قدرتمندتر خواهد بود اما کنترل ابزار سخت‌تر خواهد شد. با استفاده از سنگ فرزهایی با اندازۀ بزرگ می‌توان کارهای سنگین را با راحتی بیشتری انجام داد در حالی که صفحات کوچک برای کارهای دقیق که نیاز به کنترل و دقت بالاتری دارند، مناسب هستند.

4- وزن

وزن مورد دیگری است که می‌توان از آن به عنوان فرق فرز سنگبری و آهنگری نام برد. به طور معمول وزن فرز آهنگری به دلیل ساختار محکم‌تر و قوی‌تر، سنگین‌تر از فرز سنگبری است. فرزهای آهنگری باید از مواد اولیه‌ای محکم‌تر و قوی‌تر ساخته شوند تا بتوانند در زمان برش آهن و فلزات آسیب نبینند. همین موضوع ارتباطی مستقیم با وزن دستگاه دارد و باعث افزایش وزن آن شده است. البته باید بدانید که این موضوع یک قاعدۀ کلی نیست و با توجه به مواردی مانند قدرت و اندازۀ انواع متفاوت فرز فرق می‌کند. اما به طور کلی فرز آهنگری سنگین‌تر است.

مطلب پیشنهادی:  عمر گربه و 5 مورد از عوامل موثر بر آن که باید بدانید + ویدیو

5- قیمت

قیمت یکی دیگر از تفاوت‌های فرز سنگبری و آهنگری محسوب می‌شود. فلزات در مقایسه با مصالح ساختمانی و سنگ‌ها سخت‌تر هستند. همین امر سبب شده تا نیاز باشد فرزی که از آن برای بریدن فلزات استفاده می‌شود، کیفیت بالاتری داشته باشد. در کنار این موضوع تنوع بیشتر کاربرد فرز آهنگری یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت آن است. از فرز آهنگری می‌توان در ساخت و ساز، صنایع خودرو سازی، ساخت لوازم خانگی، جوشکاری، تراشکاری و بسیاری صنایع دیگر استفاده کرد.

این عوامل سبب شده تا به طور کلی قیمت فرز آهنگری از فرز سنگبری بالاتر باشد. البته موارد دیگری مانند برند سازنده، گارانتی و خدمات پس از فروش، مرغوبیت مواد اولیه‌ای که از آن‌ها در ساخت فرز استفاده شده و بسیاری موارد دیگر در تعیین قیمت فرزها تأثیرگذار هستند. بررسی قیمت فرزهای متفاوت مانند قیمت مینی فرز بادی در زمان انتخاب و خرید، می‌تواند در خرید ابزاری مناسب‌تر و بهتر تأثیرگذار باشد.

6- سیستم خنک کننده

ششمین فرق فرز سنگبری و آهنگری سیستم خنک کنندۀ این فرزهاست. در زمان استفاده از برخی از فرزهای سنگبری نیاز است که سیستم خنک کننده با آب وجود داشته باشد تا از گرم شدن بیش از حد صفحۀ فرز جلوگیری شود. فرزهای آهنگری معمولاً به سیستم خنک کننده نیاز ندارند و با هوا خنک می‌شوند.

7- ایمنی

آخرین فرق فرز سنگبری و آهنگری که در این مطلب به آن می‌پردازیم، ایمنی این دو فرز است. فرزهای سنگبری به دلیل سرعت بالاتر و میزان شکنندگی بیشتر صفحات آن‌ها نیاز به رعایت اقدامات ایمنی بیشتری دارند. البته فراموش نکنید که در زمان استفاده از فرز آهنگری نیز باید به تمام اقدامات ایمنی مانند استفاده از عینک و ماسک توجه ویژه‌ای شود. اما به طور کلی در زمان کار با فرز سنگبری نیاز به رعایت این موارد به صورت دقیق‌تر و بیشتری است.

نکاتی در خصوص فرز سنگبری و آهنگری

فرزهای سنگبری و آهنگری در انواع متفاوتی از نظر قدرت، وزن، اندازه و بسیاری ویژگی‌های دیگر در بازار وجود دارند. قیمت هر کدام از انواع فرزهای سنگبری و آهنگری با توجه به مواردی مانند کیفیت ساخت، برند سازنده، خدمات پس از فروش و بسیاری موارد دیگر با دیگری تفاوت دارند.

با توجه به قیمت نه چندان پایین ابزارهای متفاوت توصیه می‌کنیم که در زمان خرید آن‌ها از خدمات مجموعه‌های معتبر استفاده کنید تا ابزاری اصل و تولید شده توسط برندی معتبر را خریداری کنند. همچنین خرید از مجموعه‌های معتبر با مزایایی مانند امکان استفاده از خدمات پس از فروش و گارانتی همراه است که این موارد خیال کاربران را در خصوص طول عمر ابزار راحت می‌کند.

تعداد کلمات مطلب: 1075

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

تالاب میانکاله، تماشای پرندگان مهاجر

تالاب میانکاله، یکی از شگفتی‌های شمال ایران است که در نزدیکی بهشهر واقع شده و مامنی امن بر…