میم(meme)؛ تکامل فرهنگ طنز اینترنتی

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا شما هم محتوای طنز را بیشتر دوست دارید و با دوستان خود به اشتراک می‌گذارید؟ چرا میم‌ها(meme) تا این اندازه در فرهنگ اینترنتی‌ محبوب شدند؟
میم‌های معروف

این روزها بیش از پیش شاهد از بین رفتن مرزهای فضای مجازی با دنیای واقعی هستیم. میم‌های معروف پدیده نو ظهور در فرهنگ طنز اینترنتی هستند که با جذابیت و تنوع بیش از اندازه خود، خواسته یا ناخواسته بخش بزرگی از مکالمات دیجیتالی روزمره افراد را پوشش می‌دهند.

درحال حاضر اکثر کاربران فضای مجازی با انتشار میم‌های جذاب و خلاقانه، تجربه‌های شاد و سرگرم‌کننده‌ای را با کاربران خود به اشتراک می‌گذارند. در این مطلب از مجله دلتا همراه ما باشید تا با مفهوم برخی‌از میم‌های معروف اینترنتی آشنا شویم.

میم‌های معروف

میم (meme) چیست؟

میم (Meme) در شکل و شمایل امروزی خود، مفهومی اجتماعی است که اغلب به یک الگوی رفتاری یا عادت خاص و تکرارشونده اشاره می‌کند. این مفاهیم از طریق انتقال محتوا توسط افراد به یکدیگر، در جوامع گسترش می‌یابد.

واژه “میم” از اصطلاح “meme” گرفته شده است؛ اصطلاحی که اولین‌بار توسط ریچارد داکینز در کتاب “ابتلا به ژن‌ها” (The Selfish Gene) به کار برده شد. امروزه،میم‌ها به شکل تصاویر، ویدئوها یا متون خنده‌دار با افکار طنزآمیز شناخته می‌شوند.

میم‌های معروف

میم‌ها؛ پدیده‌هایی با ماهیت ویروسی

جالب است بدانید اغلب عوامل ثابتی وجود دارند که سبب انتشار گسترده و خاصیت ویروس‌گونه یک میم می‌شوند.

برخی از این عوامل عبارتند از:

  • برخورداری یک میم از زبان طنز و شوخ‌طبعی یا جذابیت بالا
  • پیچیدگی کم در مفهوم آن میم
  • سهولت در به اشتراک گذاری؛ عموما اشتراک تصاویر و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی بسیار راحت است.
  • انگیزه به اشتراک گذاری توسط سایر مخاطبان، به علت احساس همذات پنداری با محتوا
  • تاثیرگذاری قوی و ماندگاری در ذهن مخاطب

میم‌های معروف

مهم‌ترین کاربردهای میم‌ها

اما میم‌ها پدیده‌هایی صرفا با هدف شوخی و خنده نیستند. فرصت‌های زیادی در این پدیده نوظهور نهفته است که ارزش آن را دوچندان می‌کند.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای میم‌ها:

  • خنده و سرگرمی
  • برقراری ارتباط جهانی و اشتراک‌ مفاهیم به ساده‌ترین و موثرترین شکل
  • بازاریابی و تبلیغات از طریق برقراری ارتباط موثر با مخاطب و تثبیت یک برند یا محصول در اذهان مخاطبان
  • انتقاد سازنده و واکنش ما نسبت به رویدادها
  • آموزش از طریق ساده‌سازی برخی مفاهیم پیچیده برای درک بهتر توسط مخاطبان

میم‌های معروف

آشنایی با میم‌های معروف جهانی

میم‌ها سلاح مدرن و مناسبی جهت اشتراک نظرات، احساسات و حتی انتقادات بین کاربران شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود هستند. این عناصر فرهنگی معمولاً از رویدادهای روزمره، تصاویر مشهور، یا حتی افکار جوامع آنلاین الهام می‌گیرند.

مطلب پیشنهادی:  جوجه ترش دیگی، غذای اصیل گیلانی

در ادامه با برخی از میم‌های معروف جهانی آشنا می‌شویم.

میم‌های معروف

میم پیرمرد

پیرمردی به نام آندرس آرتو، یک مهندس برق اهل مجارستان، که به صورت کاملا تصادفی به دلیل چهره و نوع لبخندی که دارد، عکس‌هایش وایرال شد و به یکی‌از میم‌های معروف جهانی تبدیل شد.

میم‌های معروف

غورباقه کرمیت

عروسک سبز کرمیت (Kermit) که محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان دارد؛ سال‌ها پیش ساخته شد، اما از سال 2014 فضای مجازی از این شخصیت بعنوان میم استفاده شد. یکی از معروف‌ترین صحنه‌های مربوط به آن صحنه‌ ایست که کرمیت در حال نوشیدن چای است.

میم‌های معروف

دخترک معذب

این میم می‌تواند در موقعیت‌های مربوط به بی‌دست و پا بودن استفاده شود. جالب است بدانید عکس اصلی از یک ویدئویی که از این دختربچه گرفته شده، برداشته شده است؛ ویدئویی که در آن ظاهرا دختر بچه خیلی تحت تاثیر قرار نگرفته است.

میم‌های معروف

پسر بچه موفق

یکی دیگر از میم‌های معروف، کودک موفق است؛ این عکس مربوط به سال 2007 است. دست‌های مشت شده کودک همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اغلب برای نمایش لحظات موفقیت از این عکس استفاده می‌شود.

میم‌های معروف

دعوای گربه و دختر

این میم برای گله کردن از یک شخص، و در عین‌حال انکار از جانب طرف مقابل در اوج غرور استفاده می‌شود. جوری که انگار کاملاً حق با او بوده است! از این میم هم استقبال زیادی در فضای مجازی شده است.

میم‌های معروف

دختر فاجعه

در میان میم‌های معروف جهانی، میم دختر فاجعه در فضای مجازی شهرت بسیاری کسب کرده و معمولاً برای دردسر درست کردن درعین بیخیالی و زیرکی استفاده می‌شود.

میم‌های معروف

در این مطلب از مجموعه مطالب مجله دلتا با میم‌(meme) پدیده نوظهور فرهنگ طنز اینترنتی، تاریخچه پیدایش، دلایل معروف شدن برخی میم‌ها بیشتر از سایر نمونه‌ها، کاربردهای مهم این پدیده، برخی میم‌های معروف در سطح جهانی و … آشنا شدیم. حقیقتی که باید بدانیم این است که میم‌ها چیزی بیش از تصاویر خنده‌دار هستند؛ آنها بازتابی از تجربیات جمعی ما، ابزاری برای برقراری ارتباط فراتر از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی و جلوه‌ای از خلاقیت بی‌پایان بشر هستند.

حالا شما بگویید؛ جذاب‌ترین میم‌های ایرانی از نظر شما کدامند؟

تعداد کلمات مطلب: 715

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی!

تاکنون درباره شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی چیزی شنیده‌اید؟ علم جدید و تحقیقات گسترده نشان…