2 روش متفاوت طرز تهیه کله جوش که تا به حال امتحان نکرده‌اید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر کله جوش را تا به حال امتحان نکرده‌اید این مطلب را دنبال کنید و با دو مدل متفاوت طرز تهیه کله جوش آشنا شوید.
طرز تهیه کله جوش ساده

کله جوش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که اصلیت آن متعلق به اصفهان می‌باشد؛ اما به دلیل طعم بی‌نظیر و خواص آن برای بدن، در سایر شهرها نیز این غذای خوشمزه را درست می‌کنند. طرز تهیه کله جوش بسیار ساده است و در آن می‌توان از مواد مختلف استفاده کرد؛ امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم دو روش متفاوت طرز تهیه کله جوش ترکی و ساده را به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه کله جوش با کشک

برای تهیه این غذای خوشمزه و اصیل به 200 گرم کشک، 1 عدد پیاز بزرگ، 2 قاشق مغز گردو، 2 قاشق نعنا خشک و به مقدار لازم نمک و فلفل سیاه نیاز دارید؛ لازم به ذکر است که این حجم از مواد برای 3 الی 4 نفر کافی است.

طرز تهیه کله جوش

طرز تهیه کله جوش اصفهانی

کله جوش از غذاهای ساده و سریع برای شام است که بسیار مقوی بوده و می‌تواند کمبود ویتامین بدن شما را برطرف کند؛ بنابراین اگر مشکل کمبود کلسیم دارید یا مزاج شما بلغمی است، این نوع غذا را حتما در برنامه خود قرار دهید؛ معمولا در تهیه کله جوش اصیل از نعنا، کشک و گردو استفاده می‌شود که در ادامه طرز تهیه آن را مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم.

مرحله اول تهیه کله جوش با کشک

در ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با کمی روغن به خوبی تفت دهید وقتی که پیاز کمی سبک شد نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید و با آزاد شدن عطر ادویه‌ها، گردو خرد شده را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

بعد از اینکه گردو را در ادویه تفت دادید کنار بگذارید و در یک تابه دیگر نعنا خشک را کمی با روغن تفت دهید و بعد به گردوها اضافه کنید؛ توجه داشته باشید که نعنا نباید بیش از اندازه سرخ شود و همین قدر که رنگ آن کمی تغییر کند کافی است؛ چرا که با سرخ کردن بیش از حد نعنا طعم آن تلخ می‌شود و غذای ما را خراب می‌کند.

مرحله سوم طرز تهیه کله جوش

بعد از مخلوط کردن نعنا و گردو، دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با شعله ملایم به جوش آید؛ در این فاصله در یک کاسه مناسب کشک سابیده شده را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و بعد از آنکه رقیق شد به قابلمه اضافه کنید تا همراه دیگر مواد بجوشد.

مرحله پایانی

بعد از آن که مواد کله جوش با کشک ما به غلظت مناسب رسید، آن را در یک کاسه مناسب سرو کرده و به همراه پیازداغ، نعنا و کمی گردو تزیین کنید.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه خورشت اسفناج با لوبیا

طرز تهیه کله جوش ترکی

طرز تهیه کله جوش ترکی

کله جوش به سبک دیگری نیز آماده می‌شود که طرفداران بسیاری دارد؛ کله جوش ترکی نوع دیگر از این غذا است که در آن از گوشت قلقلی استفاده می‌شود که طعم بسیار خوبی دارد برای آموزش آن همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کله جوش ترکی

برای تهیه این کله جوش متفاوت به 200 گرم کشک، 300 گرم گوشت چرخ کرده، 2 قاشق آرد، 2 قاشق گردو، 2 قاشق نعنا، 1 عدد پیاز و به مقدار لازم نمک، زردچوبه و فلفل سیاه نیاز دارید.

مرحله اول طرز تهیه کله جوش ترکی

در ابتدا گوشت را با ادویه‌ها طعم‌دار کنید و به خوبی ورز دهید تا همه مواد با یکدیگر ترکیب شود؛ سپس از گوشت به اندازه یک گلوله بردارید و شکل دهید؛ وقتی که همه گوشت را شکل دادید آن را کنار بگذارید؛ در یک تابه مقداری روغن بریزید و گوشت‌ها را به قدری سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد.

مرحله دوم

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا به جوش آید؛ در این فاصله یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید؛ سپس مغز گردو را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید؛ اجازه دهید تا مغز گردوها کمی نرم شوند.

مرحله سوم طرز تهیه کله جوش

وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد کشک رقیق شده را به آن اضافه کنید و بعد از مخلوط شدن نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کرده و 10 دقیقه زمان دهید تا همه مواد با یکدیگر بجوش آید.

مرحله پایانی

در آخرین مرحله از طرز تهیه کله جوش ترکی بعد از جوش آمدن کشک، گردوها را به آن اضافه کنید و حرارت را کم کرده تا مواد به غلظت لازم برسد؛ در نهایت گوشت‌های تفت داده شده را به مواد اضافه کنید و مجدد 5 دقیقه زمان دهید و بعد زیر شعله گاز را خاموش کنید؛ کله جوش شما آماده است و می‌توانید نوش‌جان کنید. اگر به طرز تهیه غذاهای سنتی علاقه دارید، طرز تهیه کلم پلو شیرازی را مطالعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 773

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

9 راز خوشمزه شدن قورمه سبزی که نمی‌دانید

بیشترین مشکلی که هنگام تهیه قورمه سبزی با آن مواجه می‌شویم، رنگ و عطر و طعم آن است خصوصا ا…