کلم پلو شیرازی، غذای ساده و بی دردسر برای مهمانی‌های شما + ویدئو

1
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دنبال یک غذای ساده اما خوشمزه هستید، کلم پلو می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

کلم پلو جزو یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار در ایران است که اصلیت آن متعلق به شیراز است اما به دلیل طعم بی‌نظیر آن در سایر شهرهای ایران نیز به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. در تهیه کلم پلو شیرازی می‌توان از گوشت چرخ کرده یا مرغ استفاده کرد اما با مرغ طعم لذیذتری دارد؛ به همین دلیل امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم طرز تهیه کلم پلو با مرغ را به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی

برای تهیه کلم پلو با مرغ به 4 پیمانه برنج، ران مرغ به تعداد نفرات، 1 عدد کلم برگ متوسط، پیاز 5 عدد، سبزی کلم پلو شیرازی که شامل شوید، جعفری و گشنیز است از هر کدام یک دسته، ادویه که شامل نمک، فلفل، زردچوبه، تخم گشنیز و سماق است نیاز داریم؛ لازم به ذکر است که این حجم از مواد برای 3 الی 4 نفر کافی است.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو

در این دستور پخت کلم پلو به پیاز زیاد نیاز داریم بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پیاز دوست ندارید می‌توانید آن را رنده کنید تا مشخص نباشد؛ برای تهیه کلم پلو با گوشت چرخ کرده نیز به همین روش باید عمل کنید.

مرحله اول

برای تهیه کلم پلو رستورانی ابتدا لازم است تا مرغ‌ها را طعم‌دار کنید؛ برای این منظور مرغ‌ها را در ظرف مناسبی قرار داده و به آن زردچوبه، سماق، روغن زیتون و مقداری پودر تخم گشنیز بزنید، برای عطر و طعم قوی‌تر ما تخم گشنیز را کمی آسیاب کرده و بعد به مرغ اضافه کردیم؛ سپس مرغ‌ها را به خوبی با ادویه مخلوط کردیم.

مرحله دوم تهیه کلم پلو شیرازی

در این مرحله مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن زردچوبه و تخم‌گشنیز در آن بریزید؛ سپس سه عدد پیاز را به صورت خلالی ریز خرد کرده و به همراه فلفل دلمه به روغن اضافه کنید؛ بعد از اینکه پیاز کمی طلایی شد، آن‌ها را در گوشه ماهیتابه قرار داده و مرغ‌ها را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با مرغ

مرحله سوم

بعد از 5 دقیقه که مرغ‌ها کمی سرخ شد برگردانید تا طرف دیگر آن با فلفل دلمه و پیازها به خوبی طعم بگیرد؛ سپس مقداری آب روی مواد بریزید و شعله گاز را کم کنید تا به خوبی پخته شود.

مطلب پیشنهادی:  فوت و فن پخت حلیم بازاری برای افطار

مرحله چهارم طرز تهیه کلم پلو

در این فاصله که مرغ‌ها آماده می‌شود دو عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و کنار بگذارید؛ سپس کلم را به صورت نواری باریک خرد کنید؛ در ماهیتابه مقداری روغن بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید و بعد از سرخ شدن، کلم‌ها را به آن اضافه کنید و مجدد روی آن روغن بریزید.

مرحله پنجم

در این فاصله که کلم و پیاز در حال سرخ شدن است مقداری آب به آن اضافه کنید تا نسوزد؛ بعد از پخت کلم‌ها به آن فلفل سیاه، نمک و زردچوبه بزنید و تفت دهید تا حجم کلم‌ها کم شود؛ در این فاصله سبزی کلم پلو را خرد کنید و به آن اضافه کنید و اجازه دهید 15 دقیقه بپزد.

مرحله ششم

در این فاصله درون قابلمه مقداری آب و نمک بریزید روی شعله گاز بگذارید تا بجوش آید؛ سپس برنج را به آن اضافه کنید؛ برنج را آبکش کرده و کنار بگذارید؛ در این مرحله کلم ‌ها نیز آماده شده شعله را خاموش کنید.

مرحله پایانی پخت کلم پلو شیرازی

در قابلمه مقداری روغن بریزید سپس از مایه برنج و کلم به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید؛ درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید حدود 40 دقیقه دم بکشد؛ بعد از آن مقداری کره روی برنج بگذارید تا طعم لذیذتری پیدا کند؛ در نهایت مرغ‌ها هم بعد از 90 دقیقه پخته شده و آماده است؛ برنج را در ظرف مناسبی سرو کنید و به همراه مرغ و پیاز کاراملی نوش‌جان کنید. اگر به طرز تهیه غذاهای محلی علاقه دارید، طرز تهیه قیمه یزدی را مطالعه کنید.

سخن آخر

در تهیه کلم پلو توجه داشته باشید که مقداری سبزی آن باید اندازه باشد و مقدار آن کم یا زیاد نباشد؛ چرا که می‌تواند طعم غذا را به کلی تغییر دهد.

یک نظر

  1. سیمی

    28 شهریور 1402 در 9:07 ق.ظ

    باسلام اینی که شما طرز تهیه گذاشتی یک غذای من درآوردی هست و هیچ شباهتی به کلم پلو شیرازی نداره خواهشاً وقتی بلد نیستید غذای سنتی یک شهر رو خراب نکنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

جوجه ترش دیگی، غذای اصیل گیلانی

یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های درست کردن جوجه ترش گیلانی، تهیه آن در دیگ یا گمج است؛ که…