طرز تهیه قلیه ماهی جنوب + ویدئو

1
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر برای شما این فرصت پیش نیامده که به جنوب کشور بروید و قلیه ماهی اصل را امتحان کنید، این روش پخت قلیه ماهی را از دست ندهید.

قلیه ماهی یکی از غذاهای محبوب جنوب کشور است که به دلیل طعم فوق‌العاده آن در سایر شهرهای کشور نیز این خورش خوشمزه را طبخ می‌کنند؛ در طرز تهیه قلیه ماهی می‌توان از ماهی یا تن ماهی استفاده کرد که طعم هر دوی آن بسیار خوب است؛ اما راز خوشمزگی قلیه ماهی، استفاده از ماهی جنوب در آن است؛ بسیاری از افراد که اولین تجربه آن‌ها در تهیه این غذای خوشمزه جنوبی است، این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید که بهترین ماهی برای قلیه ماهی چیست؟ اگر به ماهی‌های جنوب کشور دسترسی دارید، ماهی شیر، میش و هامور بهترین نوع ماهی برای این خورش است؛ اگر علاقه‌مند هستید که با آموزش قلیه ماهی بوشهری آشنا شوید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

طرز تهیه قلیه ماهی برای 4 نفر

  • سیر                                     6 عدد
  • گشنیز                                  300 گرم
  • شنبلیله                                100 گرم
  • فیله ماهی                             4 تکه
  • پیاز متوسط                            2 عدد
  • تمبر هندی                            200 گرم
  • روغن مایع                             به مقدار لازم
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه      به مقدار لازم

طرز تهیه قلیه ماهی جنوب
طرز تهیه قلیه ماهی بوشهری

روش طبخ این غذا متفاوت است و افراد می‌توانند با توجه به ذائقه خود مقدار ادویه‌های این غذا را کم و زیاد کنند؛ مهم‌ترین علت عطر و بوی این غذا، استفاده از سبزی قلیه ماهی و سیر است؛ اما اگر به سبزی تازه دسترسی ندارید می‌توانید قلیه ماهی بوشهری با سبزی خشک را امتحان کنید.

مرحله اول در تهیه قلیه ماهی جنوبی

در ابتدا تمر هندی را در یک لیوان آب گرم خیس کرده تا بافت آن از هم باز شود؛ سپس چند عدد سیر را رنده کرده کنار بگذارید و به سراغ پیاز بروید؛ یک عدد پیاز درشت را به صورت نگینی ریز خرد کنید و در ظرف مناسب به همراه مقداری روغن تفت دهید.

مرحله دوم

بعد از آنکه پیازها طلایی و سبک شدند، سیر را به آن اضافه کنید؛ بعد از یک دقیقه تفت دادن هنگامی که بوی سیر در فضا پخش شد، ادویه قلیه ماهی بوشهری را به میزان یک قاشق چایخوری به همراه فلفل قرمز پیاز اضافه کنید.( این ادویه را می‌توان از عطاری تهیه کرد)

طرز تهیه قلیه ماهی

مرحله سوم در طرز تهیه قلیه ماهی

بعد از کمی تفت دادن ادویه‌ها، 300 گرم گشنیز و 100 گرم شنبلیله خرد شده را به مواد اضافه کنید؛ توجه داشته باشید که اگر مقدار شنبلیله بیشتر از این مقدار باشد، خورش تلخ می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه آلبالو پلو بدون گوشت و شکر

مرحله چهارم

بعد از آنکه آب سبزی‌ها گرفته شد و روغن پس داد، رب گوجه را به مواد اضافه کنید تا رنگ دهد؛ توجه داشته باشید در این مرحله برای غلیظ شدن خورش، می‌توانید یک قاشق آرد به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم تهیه قلیه ماهی بوشهری

بعد از آنکه همه مواد را با یکدیگر ترکیب کردید، تمرهندی را از صافی رد کرده و به مواد اضافه کنید؛ در این مرحله خورش قلیه ماهی ما تا حدودی آماده است، بعد از آنکه نمک مواد را اندازه کردید درب ظرف بگذارید تا خورش جابیفتد؛ در این فاصله به سراغ ماهی بروید و آن را آماده کنید.

مرحله پایانی در طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی

یکی از ماهی‌های گفته شده را تهیه کرده، بعد از تمیز کردن آن را به تکه‌های مناسب تقسیم کنید و در ابتدا از سمت پوست شروع به سرخ کردن ماهی‌ها کنید؛ در حین سرخ شدن به ماهی‌ها فلفل سیاه و نمک بزنید. لازم به ذکر است نمک گوشت ماهی را منسجم می‌کند و در خورش از هم جدا نمی‌شود. در نهایت بعد از جا افتادن خورش، ماهی‌هی سرخ شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید قلیه ماهی به مدت 15 الی 20 دقیقه با درب باز جابیفتد و ماهی‌ها طعم بگیرند.اگر به این گونه مطالب علاقه دارید می‌توانید طرز تهیه ماهی کبابی را مطالعه کنید

نکات مهم در تهیه قلیه ماهی

  • با توجه به اینکه از تمرهندی در این غذا اضافه می‌شود، حین اضافه کردن نمک مواظب باشید غذا شور نشود.
  • در بعضی از دستور پخت این خورش، ماهی سرخ نمی‎‌شود و آن را به صورت خام به خورش اضافه کرده تا در حین پخت آماده شود.
  • اگر بعد از اضافه کردن تمرهندی، مقدار ترشی خورش کم بود، می‌توانید مجدد به آن تمرهندی اضافه کنید.
  • قلیه ماهی جنوبی تند است؛ اما به دلخواه می‌توانید مقدار آن را کم و زیاد کنید.
  • سرخ کردن سبزی‌ها بسیار مهم و در رنگ خورش تاثیر دارد؛ بنابراین سبزی آن را مانند قورمه سبزی روی حرارت کم خوب تفت دهید تا تیره شود.
  • هنگامی که خورش به روغن بیفتد، نشانه آن است که غذای ما آماده شده است.

خواص قلیه ماهی برای بدن

موادی که در قلیه ماهی استفاده می‌شود خصوصا نوع ماهی به دلیل امگا 3 و ویتامین D فراوان، سلول‌های خاکستری مغز را تقویت کرده و از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند؛ علاوه بر آن قرار دادن این خورش در برنامه غذایی باعث تقویت استخوان می‌شود بنابراین خوردن این خورش را خصوصا برای سالمندان توصیه می‌کنیم.

یک نظر

  1. ناشناس

    26 دی 1402 در 1:13 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

کباب لبنانی، یک غذای خوش‌طعم مدیترانه‌ای

کباب لبنانی یک نوع کباب بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است که شباهت زیادی به کباب کوبیده خودمان دا…