سونامی رشد قیمت مسکن

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصاد مسکن، رشد قیمت مسکن در سه سال گذشته را به سونامی تشبیه کرد و گفت: نتیجه عملکرد وزارت راه و شهرسازی، افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت مسکن در ۲.۵ سال اخیر بود.
قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، فرشید پورحاجت در این رابطه اظهار کرد: فعالان صنعت ساختمان، بسیار تلاش کردند تا قطار از ریل خارج شده تولید مسکن را به مسیر برگردانند، اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به مشورت با بخش خصوصی نداشتند.

دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی گفت: در ۲.۵ سال اخیر مدیریت خاصی از وزارت مسکن و مسئولان ندیدیم و به دلیل رکود و بی‌عملی، فعالان بخش خصوصی در حال خروج از حوزه ساخت و ساز هستند.

رشد 130 درصدی قیمت مسکن

او می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی با روش‌هایی مانند توصیه به نخریدن مسکن یا ارایه نکردن آمار، قصد داشتند بازار را به کنترل درآورند؛ اما در این دوره قیمت مسکن در تهران از متری ۱۳ میلیون تومان در اواسط سال ۱۳۹۷ با رشد ۱۳۰ درصدی به متری ۳۰ میلیون تومان در تیرماه ۱۴۰۰ رسید.

قیمت مسکن

وی تاکید کرد: در مسکن ملی نرخ هر متر را برای سازندگان ۲.۷ میلیون تومان در نظر گرفتند و علیرغم رشد قیمت مصالح ساختمانی در یک سال اخیر، این نرخ را به‌روز نکردند و در واقع فنر افزایش قیمت را فشار دادند. تصور من این است که می خواستند با این اقدام تورم مصالح ساختمانی در پروژه اقدام ملی را به دوش دولت بعد بیندازند.

مطلب پیشنهادی:  طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

وی گفت: با پولی که امروز مستاجران برای رهن واحدها پرداخت می‌کنند، می‌شد تا سه سال قبل مسکن خریداری کرد.

پورحاجت در پایان مهمترین راهکارهای ساماندهی بازار مسکن را افزایش عرضه دانست و گفت: امیدواریم وزیر جدید بتواند در حوزه ساخت و ساز تحول ایجاد کند. البته تجربه ثابت کرده دولت توان اجرای پروژه‌های مسکونی را ندارد و باید از بخش خصوصی استفاده کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «جهش قیمت‌ها در بازار اجاره» در مجله ملکی دلتا بخوانید.

3 دیدگاه

  1. مسعود

    30 مرداد 1400 در 3:19 ب.ظ

    ممنونم

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      17 اسفند 1400 در 5:02 ب.ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  2. میا

    16 مرداد 1402 در 10:51 ق.ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…