آیا زمان سرمایه‌گذاری روی ملک است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار مسکن در شش ماهه نخست امسال، دومین بازار سودآور بوده و در بازه یک ساله گذشته، بیشترین بازدهی را ثبت کرده است. اما آیا بازار مسکن می‌تواند همچنان پیشتاز سودآوری باشد و اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بازار است؟
سرمایه گذاری در بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در بین چهار بازار مالی دلار، طلا، بورس و مسکن، طی نیمه نخست امسال دلار بیشترین افزایش قیمت را داشته و سرمایه گذاری در بازار مسکن رتبه دوم را کسب کرده است.  همچنین در یک سال اخیر بازار مسکن بهترین بازدهی را داشته‌. البته در شهریور، رشد قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی شد و حتی ۹ درصد منفی شد. حالا سوال این است که آیا در این شرایط بازار مسکن جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

بازار مسکن روند صعودی دارد

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد در این رابطه گفت: قیمت مصالح رو به افزایش است؛ چرا که قیمت آنها در سطح جهانی روند صعودی دارد اما ارزش پول ملی ایران در حال کاهش است. در نتیجه من برای قیمت مسکن روند نزولی متصور نیستم.

سرمایه گذاری در بازار مسکن جای رشد چندانی ندارد

اما نیما میرزایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی بازار در مورد بازار مسکن می گوید: نمی‌توان رشدی بیشتر از تورم برای این بازار تصور کرد. برخی مسائل از جمله تصمیم به ساخت چهار میلیون مسکن، از نظر روانی بازار را کنترل می‌کند. احتمالا در میان‌مدت، رشد آن از تورم هم کمتر باشد.

او با اشاره به وجود حباب قیمتی در بازار مسکن افزود: این بازار رقیب جدی پیدا کرده که خرید ملک در ترکیه و قبرس است. اگر قیمت مسکن بیشتر رشد کند، سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر جذاب‌تر می‌شود. هر چند من به شخصه این کوچ را تایید نمی‌کنم اما به هر حال، با توجه به مزایایی چون شهروندی، بازار رقیب در حال رشد است.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

مسکن ارزان نمی‌شود

همچنین مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه مسکن ارزان نمی‌شود، گفت: در بازار مسکن، طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، با ادعای کنترل تورم منافات دارد و احتمالا در عمل، تعداد بسیار کمتری ملک ساخته شود. اما به هر حال این طرح، سیگنال‌هایی را برای بازار ارسال می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  ۷ میلیون خانواده مستأجر در کشور وجود دارند

او افزود: مسکن یکی از مطمئن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است و احتمالا ریزش شدیدی در این بازار رخ ندهد. احتمال ثبات در این بازار تا سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بیشتر است. هر چند ماه گذشته، معاملات تا حدودی رشد یافت، ولی تداوم رکود دور از انتظار نیست.

دیبا گفت: در دوران رکود ممکن است سازنده، کمی تخفیف را در قیمت مسکن قائل شود اما حاضر نیست برای مثال، نصف قیمت آن را دریافت کند. با وجود این، بهترین زمان برای خرید، دوران رکود است.

سقوط شدید قیمت بعید است

میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی نیز در مورد پیش‌بینی آینده بازار مسکن توضیح داد: در بازار مسکن، رکود معاملاتی وجود ندارد اما رکود قیمتی تا حدود سال ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد. در آن زمان امکان افزایش قیمت قابل توجه وجود دارد. حتی ممکن است قیمت‌ها در تهران به به محدوده ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان برای هر مترمربع هم برسد.

او افزود: احتمال سقوط شدید در این بازار بسیار ضعیف است چرا که بازار مسکن در ایران اعتباری و همگن نیست و مسکن دارایی ارزشمندی است که افراد حاضر نیستند تخفیف قیمت‌های زیادی را اعمال کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «مظنه قیمت خانه در خیابان جی اصفهان چند؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…