با انواع سند ملکی آشنا شوید و باخیال راحت معامله کنید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله قصد داریم در ابتدا به تعریف انواع سند ملکی بپردازیم.

سند از اصلی‌ترین دلایل برای اثبات حق و مالکیت است، پس ازمهم ترین مسائل حقوقی که باید هنگام خرید خانه به آن توجه کنید سند ملک است. ما در این مقاله سعی داریم ابتدا انواع سند ملکی را تعریف کرده و در ادامه به نکات قابل توجه در مورد هر یک بپردازیم. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه شوید:

1- سندمنگوله دار (دفترچه ای)

همانطور که از نام این سند پیداست، سندی است بصورت دفترچه که بوسیله نخ و سرب پلمپ شده تا برگه ای از آن خارج نشود. لذا نکته ای که باید توجه کرد این است که سند دفترچه ای که فاقد منگوله یا پلمپ باشد فاقد اعتبار است. نکته دیگر اینکه پلاک ثبتی این سند درصفحه دوم بالای صفحه سمت راست با یک عدد اعشاری نوشته شده که عدد سمت راست پلاک فرعی و عدد سمت چپ پلاک اصلی محسوب می شود. برای آگاهی از انواع دیگر اسناد ملکی تا پایان مقاله در دلتامگ ما را دنبال کنید.

2- سند تک برگی

این نوع سند نیز برگرفته از نامش، یک برگ دارد که البته هنگام بررسی این نوع از اسناد ملکی باید به چند نکته توجه کنید:

  • پشت این سند تمامی اتفاقاتی که ممکن است برای سند افتاده باشد ثبت می‌شود. از جمله حق ارتفاق ، حق انتفاع ، رهن ، صلح ، بازداشت و غیره. بنابراین مطالعه پشت سند از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • سند تک برگ باید دارای مهر برجسته و هولوگرام باشد.
  • برای اطمینان از صحت سند می‌توانید با وارد کردن کد شناسه درج شده ذیل صفحه اول (سمت راست) درسامانه ثبت من و یا واردکردن عبارت تصدیق اصالت سند درگوگل این کار را انجام دهید.

3- سند شورایی

این سند در واقع سند مالکیت عادی است و در اداره ثبت اسناد ثبت نشده و در نتیجه جزء اسناد رسمی شمرده نشده و شورای محلی در هر بار انتقال باید آن را مهر کند. نکته قابل توجه اینجاست که این سند چندان اعتباری ندارد و برای اینکه تبدیل به یک سند رسمی شود باید مراحل زیادی را در اداره ثبت طی کند.

4- سند وقفی

بارزترین مشخصه سند وقفی این است که در ستون مربوط به نوع و میزان مالکیت به جای شش دانگ عرصه و اعیان، ششدانگ اعیان درج شده است. این نکته را به خاطر داشته باشید که شما باید با اجازه سازمان اوقاف نقل و انتقال را انجام دهید و اداره اوقاف با عقد اجاره 99 ساله بابت عرصه یا زمین از شما به صورت سالانه مقداری اجاره دریافت می‌کند که البته میزان اجاره بهاء مقدار ناچیزی خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  4 روش کلاهبرداری ملکی که باید بدانید

5- سند معارض

اگر برای یک ملک با حد و حدود تعریف شده‌ای دو سند با نام‌ها و تاریخ متفاوت صادرشده باشد به آن سند معارض گویند که دارای شرایط و اوصاف حقوقی خاص خود می‌باشد.

6- سند مشاعی

اگر یک ملک بیش از یک مالک داشته باشد درصورت تقاضای هرکدام از مالکین به نسبت سهم هر یک سند سوا با درج میزان سهم وی صادر می‌شود. مثلا 2 دانگ یا یکدهم دانگ و غیره. پس هنگام خرید یا اجاره ملک به میزان سهم مالک در سند توجه کنید. در این مورد می‌توان به اسنادی که برای وراث به نسبت سهمشان صادر می‌شود اشاره کرد.

جمع بندی

  • موقع خرید یا اجاره ملک دقت کنید که میزان رهن ملک چقدر است. برای این کار می‌توانید شرط کنید که قبل از تنظیم قرارداد مالک موظف باشد میزان بدهی خودرا بصورت مکتوب از بانک استعلام نماید .
  • خرید و فروش املاک توقیف شده ممنوع است ومجازات کیفری دارد .
  • بعضی از املاک دارای ریشه بنیادی یا ستادی هستند یعنی قبلا در ملکیت بنیاد مستضعفان و یا ستاد اجرایی فرمان امام قرار داشته‌اند. برای شناسایی این املاک فقط باید از اداره ثبت اسناد منطقه استعلام گرفت.
  • برای تقاضای صدور سند ورثه‌ای (سند معادل سهم هر وارث) بایدگواهی حصر وراثت و فرم مالیاتی 19 و سند مالکیت مورث (متوفی) ارائه شود.

چنانچه درخصوص هریک ازمطالب این مقاله سوالی دارید می‌توانید درهمین صفحه مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ لازم را به شما ارائه دهند.

مقاله بعدی ما را که در مورد انواع کاربری است، دنبال کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …