پس ندادن پول پیش چه عواقبی برای صاحبخانه دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قرارداد رهن و اجاره یکی از مهم‌ترین قراردادها بین مردم است و معمولا درگیری و اختلافات زیادی را بین طرفین به وجود می‌آورد.
پس ندادن پول پیش توسط صاحبخانه

یکی از رایج‌ترین موارد در قرارداد اجاره، تاخیر در استرداد یا بازگرداندن پول پیش از سوی موجر (صاحب‌خانه) است. این مورد به دلیل عدم توجه به مواردی در هنگام تنظیم و امضای قرارداد اجاره و عدم تعیین ضمانت اجرایی قوی برای قرارداد روی می‌دهد. در این مطلب از دلتا مگ به موضوع پس ندادن پول پیش توسط صاحبخانه می‌پردازیم.

همه چیز در مورد پس ندادن پول پیش توسط موجر

اگر پس از پایان و انقضای مدت اجاره، مستاجر ملک را تخلیه کند اما موجر نسبت به بازگرداندن پول پیش اقدام نکند، مستاجر می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  •  راهکار اول این است که مستاجر در آن ملک به تصرف خود ادامه ‌دهد. همچنین منتظر بماند تا موجر پول پیش را پرداخت کند.
  • راهکار قانونی بعدی این است که مستاجر باید به مرجع قضایی و شورای حل اختلاف مراجعه کند. با تقدیم دادخواستی تحت عنوان مطالبه وجه، از طریق دادگاه، الزام وی را به استرداد پول پیش بخواهد.
  • در این‌صورت ابتدا مستاجر باید ملک را تخلیه کند. با دادن دادخواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف، مراتب تحویل ملک و کلید را به شورای حل اختلاف  گواهی کند. سپس مراتب تحویل ملک و کلید را با اظهارنامه رسمی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به موجر اطلاع دهد و سپس دادخواست مطالبه وجه پول پیش را به طرفیت موجر به مرجع ذی‌صلاح تقدیم کند.
  • پس از صدور رأی مبنی بر الزام موجر به پرداخت و استرداد پول پیش و قطعیت آن، با تقاضای مستاجر، اجراییه صادر و پرونده به اجرای احکام ارسال می‌شود. در این مرحله مستاجر می‌تواند با معرفی اموال موجر تا میزان خواسته خود و توقیف اموال وی، حق خود را دریافت نماید.
  • پس از ابلاغ اجراییه به موجر چنان‌چه موجر ظرف مدت ۳۰ روز دادخواست اعسار را به محکمه تقدیم نکند، دادگاه به درخواست مستاجر، حکم جلب موجر را صادر می‌کند یا نسبت به توقیف اموال موجر اقدام می‌کند.
مطلب پیشنهادی:  تفریحات رایگان کیش برای نوروز امسال!

پس ندادن پول پیش

مرجع صالح رسیدگی به دعوای الزام موجر به پرداخت پول پیش

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام موجر به پرداخت و استرداد پول پیش، در صورتی‌که مبلغ آن کم‌تر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت موجر است و اگر مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه محل اقامت موجر، مرجع رسیدگی به دعوا است.

محاسبه خسارت تاخیر پرداخت پول پیش از سوی موجر

طبق قانون روابط موجر و مستاجر، تشخیص میزان خسارتی که از طریق موجر به مستاجر به دلیل تاخیر در بازگرداندن مبلغ رهن وارد شده، طبق شاخص بانک مرکزی است و کارشناس نمی‌تواند آن را تعیین کند. هم‌چنین مستاجر حق دارد به ازای هر روز از تاخیر استرداد مبلغ رهن، حق التزام به یک مبلغ توافقی از موجر دریافت نماید.

 اجاره کردن خانه

پیشنهاد مطالعه: در کوتاه‌ترین زمان حکم تخلیه ملک را بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…