نکات مربوط به اجاره نامه رسمی با کد رهگیری

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه اجاره آپارتمان از خرید آن بیشتر صورت می‌گیرد. این اجاره نکات و قوانین مخصوص به خود را دارد که عدم توجه به آن، دردسرساز است.
نکات مربوط به اجاره نامه رسمی با کد رهگیری

اجاره نامه به دو صورت سند رسمی و سند عادی قابل تنظیم است. اسناد رسمی آن دسته از اسناد هستند که در دفاتر ثبت اسناد تنظیم می‌شوند. اسنادی که در آژانس‌های املاک تنطیم می‌گردند نیز جزو اسناد عادی می‌باشند. مسئله دریافت کد رهگیری اساساً به خاطر وجود اسناد عادی مطرح شده است. چرا که در سال‌های دورتر، هیچ اطلاعاتی از اسناد عادی در سامانه‌های دولتی ثبت نمی‌شود. همین مسئله باعث شد تا مسئله کد رهگیری مطرح شود تا اطلاعات اسناد عادی در اختیار سازمان‌های دولتی نیز باشد. بنابراین موضوع دریافت کد رهگیری برای اسناد عادی که در آژانس‌های املاک تنظیم می‌شود موضوعیت دارد. یعنی در کل برای اجاره نامه رسمی، کد رهگیری صادر نمی‌شود. در این مطلب از دلتامگ همراه ما باشید تا در خصوص نکات مربوط به اجاره نامه با کد رهگیری، هزینه تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری، فسخ قرارداد اجاره با کد رهگیری و هزینه فسخ کد رهگیری اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

اجاره ملک

آیا اجاره نامه رسمی با کد رهگیری اعتبار بیش‌تر دارد؟

از نظر مراجع قانونی اعتبار اجاره نامه‌ای که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌گردد، بیش‌تر از اجاره‌ نامه‌های عادی است که در دفاتر املاک تنظیم می‌شود. اما بطور کلی اجاره نامه رسمی با کد رهگیری اعتبار بیشتری دارد. علت این موضوع این است که هنگام دریافت کد رهگیری برای آن، تمام جزییات قرارداد در سامانه مربوطه ثبت می‌شود. در نتیجه این نوع قرارداد در مراجع قضایی قابلیت پیگیری بیش‌تری دارد.

آیا اجاره نامه رسمی با کد رهگیری اعتبار بیش‌تر دارد؟

آیا تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری، هزینه دارد؟

از نظر قانون برای تنظیم این نوع قرارداد با کد رهگیری نباید هیچ گونه هزینه‌ اضافه از موجر و مستاجر دریافت شود. اما متاسفانه برخی از مشاورین املاک از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کرده و برای گرفتن کد رهگیری از آن‌ها هزینه دریافت می‌کنند. در نتیجه اگر مشاور املاکی برای دریافت کد رهگیری از شما درخواست پول اضافه کرد، نباید بپذیرید. چرا که این کار قانونی نیست.

مطلب پیشنهادی:  شرایط و راه های طلاق از طرف زن

فسخ کد رهگیری اجاره نامه

عبارت فسخ کد رهگیری اجاره نامه عبارت درستی نیست. چرا که کد رهگیری صادر شده را نمی‌توان فسخ کرد. اساسا استفاده از اصطلاح فسخ برای کد رهگیری اشتباه است. عبارت درست این است که بگویم: «فسخ قراردادی که برای آن کد رهگیری دریافت کرده‌ایم.»

فسخ کد رهگیری اجاره نامه

اما علت مطرح شدن این اصطلاح این است که برخی از موجرین بابت موضوع فسخ قرارداد نگرانی‌هایی دارند. این نگرانی از این جهت است که نمی‌دانند در صورتی که برای اجاره نامه کد رهگیری بگیرند، در صورت فسخ چه اتفاقی برای اطلاعات ثبت‌شده آن‌ها در سامانه‌های مالیاتی کشور می‌افتد.

آیا برای فسخ کد رهگیری باید هزینه‌ای پرداخت کرد؟

در حالتی که قرارداد اجاره نامه با رضایت طرفین برهم بخورد، موجر و مستاجر با مراجعه به مشاور املاک و اعلام این موضوع می‌توانند قرارداد را اقاله کنند. مشاور املاک نیز می‌تواند با مراجعه به سامانه صدور کد رهگیری، اقاله شدن قرارداد را اعلام کند.

در حالتی که به واسطه شرطی در قرارداد (مثلا عدم پرداخت اجاره از سوی مستاجر) بخواهیم قرارداد را فسخ کنیم، باید به مراجع قضایی مراجع کنیم. با مراجعه به مراجع قضایی، فسخ قرارداد به صورت خودکار در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود. در نتیجه باز هم مشکلی برای موجر یا مستاجر اتفاق نمی‌افتد. هریک از طرفین نیز به این نکته توجه کنند که، برای فسخ کد رهگیری اجاره نامه نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌‍‌ای نیست.

پیشنهاد مطالعه: قوانین مهم در رهن و اجاره ملک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …