در جهانی که روز به روز رقابت بین کسب و کارها افزایش مییابد، افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر، یک هنر است. جلب توجه مشتریان حتی پیش از ورود به مغازه موضوع مهمی است که باید جدی گرفته شود. ویترین ارتباط اولیه را با مخاطب برقرار میکند و افراد به سمت خود میکشاند. برای اینکه جذب مخاطب منجر به افزایش فروش شود؛ باید ویترین پشت مغازه نیز مورد توجه قرار گیرد.
این بخش از فروشگاه، اگر بهدرستی طراحی شود، مکمل ویترین اصلی است و میتواند مشتری را به تعامل بیشتر با فضای داخلی ترغیب کند. اغلب صاحبان کسب و کارها این نقطه را نادیده میگیرند و فرصت جذب مشتری بیشتر را از دست میدهند. در این مقاله 6 ترفند به شما معرفی میشود تا ویترین پشت مغازه، به یک نقطه فروش قدرتمند تبدیل شود.
چرا ویترین پشت مغازه مهم است؟
ساخت ویترین مغازه بخشی است که اغلب در طراحی دکوراسیون از یاد میرود و بخش فرعی فروشگاه به حساب میآید. در حالی که این بخش میتواند به یکی از موثرترین بخشها برای جذب مشتری تبدیل شود. این نقطه، فرصتی طلایی برای تأثیرگذاری دوباره بر مشتری است. با طراحی هوشمندانه این بخش، میتوان مشتری را به توقف، نگاه کردن، و در نهایت خرید ترغیب کرد. این بخش میتواند:
- حس کنجکاوی مشتری برای دیدن سایر بخشهای مغازه را تحریک کند.
- محصولات خاص و جدید را به طور برجستهتر نشان دهد.
- مکمل ویترین پشت شیشه مغازه باشد.
نورپردازی هوشمند و هدفمندانه
نور یکی از مهمترین ابزارها برای جلب توجه است. استفاده درست از نور در فضای پشت ویترین مغازه به باعث میشود تا جذابیت این بخش برای مخاطبان دوچندان شود. نورهای گرم در این قسمت حس لوکس بودن محصولات را به مخاطب القا میکنند. همچنین از نورهای گرم نیز میتوان برای ایجاد حس صمیمیت بیشتر استفاده کرد. نور پردازی خاص نگاه مخاطب را به سمت خود هدایت میکند و تمرکز او را بر روی محصولات بیشتر میکند.

چیدمان خلاقانه و متغیر
چیدمان خلاقانه فضای ویترین پشت مغازه باعث ایجاد حس تازگی میشود. تکراری بودن محصولات و نوع چیدمان این بخش، در همان نگاه اول مشتری را از مراجعه مجدد به مغازه باز میدارد. این بخش باید به یک صحنه نمایشی جذاب تبدیل شود تا مخاطب را برای خرید ترغیب کند. تغییر به صورت دورهای و با توجه به تم فصل یا مناسبتهای خاص ایدهای هوشمندانه است. تغییر دورهای چیدمان باعث میشود مشتریان قدیمی دوباره جذب شوند و مشتریان جدید، پویایی فروشگاه را احساس کنند. از نکات مهم در چیدمان این بخش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تغییر دورهای در طی 2 تا 4 هفته، حتی در صورت ثابت بودن محصولات پیشنهاد میشود.
- قرار دادن محصولات در زاویههای غیر منتظره مثل آویزان کردن و قرار دادن در زوایای مختلف، نگاه مشتری را به سمت خود جذب میکند.
- استفاده از عناصر متحرک در ویترین پشت مغازه یا چراغهای چشمک زن، باعث توفق بیشتر مخاطب جلوی مغازه میشوند.
- چیدمان محصولات و پس زمینه انتخابی برای ویترین باید با هویت بصری کلی برند و مغازه هماهنگی لازم را داشته باشد.
استفاده از نمایشگرهای LED
برای ایجاد جذابیت و تعامل در ویترین پشت مغازه، استفاده از نمایشگرها ی LED و استندهای دیجیتال گزینهای مدرن و کارآمد است. این ابزارها شامل انواع های تابلو های تبلیغاتی LED،ویدئو وال ، نمایشگرهای دکوراتیو و سفارشی، و استند تبلیغاتی دیجیتال قابل حمل هستند که محتوای تصویری و ویدئویی با کیفیت بالا را به نمایش میگذارند. استفاده هوشمندانه از این نمایشگرها و استندها ویترینی پویا و جذاب ایجاد میکند که توجه مشتری را جلب کرده و ماندگاری برند در ذهن مخاطب را افزایش میدهد. شرکت دیاکو ال ای دی با توجه به فضای شما و نیازهای خاص کسبوکارتان، انواع نمایشگرها و استندهای دیجیتال را طراحی و تولید میکند تا ویترینی پویا و جذاب ایجاد شود که توجه مشتری را جلب کرده و ماندگاری برند در ذهن مخاطب را افزایش دهد.

توجه به ترکیب رنگها
رنگها تنها عنصر زیبایی نیستند بلکه میتوانند بر روی مشتری تاثیر روانی به جای بگذارند. رنگها ابزار قدرتمندی هستند که پیام برند را به مخاطب میرسانند. هویت برند و نوع کسب و کار تا حد زیادی تحت تاثیر رنگ غالب مورد استفاده در مغازه قرار میگیرد. مهم است که رنگها با برند و فضای کلی فروشگاه هماهنگی لازم را داشته باشند. انتخاب و ترکیب رنگها بین یک نگاه گذرا و یک توقف منجر به خرید تفاوت ایجاد میکنند.
- رنگهای گرم مثل قرمز، نارنجی و زرد به طور طبیعی توجه چشم را به خود جلب میکنند. برای جلب توجه سریع میتوان از این رنگها استفاده کرد.
- رنگهای سرد مانند آبی، سبز و بنفش حس حرفه ای بودن را به مخاطب القا میکنند. برای ایجاد فضایی آرام و دعوت کننده، این رنگها انتخاب هوشمندانه هستند.
استفاده از المانهای پویا و تعاملی
با افزودن المانهای متحرک مانند چراغهای نورپردازی قابل تغییر یا صفحههای لمسی کوچک، ویترین شما از حالت ایستا خارج شده و توجه مشتریان به سرعت جلب میشود. این نوع طراحی باعث میشود مخاطبان زمان بیشتری جلوی ویترین بایستند و محصولات را با دقت بیشتری بررسی کنند، در نتیجه تعامل و احتمال خرید افزایش پیدا میکند.
تجربه چندحسی با صدا و عطر
برای ایجاد تجربهای فراتر از دید، میتوانید از صدا و عطر در فضای پشت ویترین بهره ببرید. موسیقی ملایم یا صداهای مرتبط با برند و عطرهای متناسب با محیط، حس خوشایند و دلنشینی ایجاد میکنند. این تجربه چندحسی نه تنها جذابیت ویترین را افزایش میدهد، بلکه تاثیر مثبتی بر تصمیم مشتری برای خرید میگذارد.
هماهنگی با ویترین جلوی مغازه
در طراحی ویترین پشت مغازه باید تعادل و هماهنگی با سایر بخشهای مغازه حفظ شود. این موضوع به خصوص اهمیت خود را در هماهنگی بین دو ویترین جلو و پشت مغازه نشان میدهد. این دو بخش در کنار هم میتوانند تاثیر بصری و احساسی که مشتری از دکور میگیرد را تغییر دهند. در واقع میتوان گفت؛ ویترین جلوی مغازه نقش دعوت کننده را دارد و ویترین پشت مغازه تاثیرگذارنده نهایی است و آن را تثبیت میکند. استفاده از رنگها، فونتها، و عناصر بصری مشابه، باعث میشود مشتری احساس کند در یک فضای منسجم قرار دارد. این هماهنگی، اعتماد و رضایت را افزایش میدهد.
تغییری ماندگار برای جذب مشتری بیشتر
ویترین پشت مغازه یک نکته کلیدی برای جذب مشتری و تعامل هرچه بیشتر آن با برند است. خلاقیت در نحوه طراحی و چیدمان این بخش باعث میشود تا تصویری به یاد ماندنی از فروشگاه در ذهن مخاطب شکل گیرد. اگر شما هم قصد دارید تا آمار فروش خود را چند برابر کنید؛ با کمی تغییر در ویترین پشت مغازه میتوانید به هدف خود برسید. در مسیر این تغییر، از نمایشگرهای دیجیتال و ابزارهای تبلیغاتی نوین غافل نشوید.
















