چند نکته مهم پیرامون علت ریزش مو و راهکارهای جلوگیری از آن

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو هستند ریزش مو است. داشتن موهای پرپشت و زیبا خواسته همه افراد است اما علت ریزش مو در افراد چیست؟
علت ریزش مو

علت ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام باید در ابتدا باید شناسایی شده و سپس اقدام به درمان کرد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت روزافزون علم راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید یا ریزش را به حداقل برسانید. همراه دلتامگ باشید.

علت ریزش مو

علت ریزش مو در هر فردی متفاوت است؛ اما ما در اینجا به چند تا از مهم‌ علت‌های ریزش مو می‌پردازیم.

  • علت ریزش مو مثل شرایط پزشکی: داشتن بیماری‌هایی مانند آلوپسی آره آتا، عفونت پوست سر، یا تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو)
  • تغییرات هورمونی: بارداری، زایمان، یائسگی یا مشکلات تیروئید از جمله مهم‌ترین دلایل ریزش مو است.
  • داروها یا مکمل‌ها: داروهای مصرفی برای بیماری سرطان، فشارخون بالا، افسردگی یا آرتریت
  • علت ریزش مو مثل پرتودرمانی: بیماری سرطان
  • شیمی‌درمانی: بیماری سرطان
  • استرس: جسمی یا عاطفی
  • علت ریزش مو مثل کشیدن مو: مدل موی دم‌اسبی
  • عمل‌های زیبایی مانند عمل بینی

راهکارهای جلوگیری از ریختن مو

ریزش مو حدوداً 100 تار مو در روز به دلیل چرخه رشد کاملا طبیعی خواهد بود بنابراین اگر تا این حد ریزش مو دارید جای نگراین وجود ندارد. اما اگر موهای بیشتری از دست می‌دهید لازم است که با پزشک خود صحبت کرده تا هر گونه بیماری احتمالی را بررسی کند.

درمان‌های مؤثری برای انواع ریزش مو در دسترس است و جای نگرانی وجود ندارد. ازآنجایی‌که خانم‌ها موهای بلندی دارند لازم است نکات بیشتری را برای مراقبت از موهای خود رعایت کنند. در این بخش توصیه‌های لازم برای جلوگیری از ریزش مو را برایتان آورده‌ایم.

راهکارهای جلوگیری از ریختن مو

شست‌وشوی منظم

شستن مداوم و روزانه موها می‌تواند با حفظ سلامت و تمیزی پوست سر از ریزش مو محافظت کند. اگر موهایتان را مرتباً نشویید چربی‌های پوست سر افزایش پیدا کرده و موها سنگین می‌شود.

این آلودگی و سنگینی چربی بر روی پوست سر به ریشه مو آسیب رسانده و در نهایت به علت خارش و آلودگی موها ریزش آن‌ها را دوبرابر می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه خوشمزه‌ترین بستنی انبه در خانه

روغن نارگیل

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که روغن نارگیل می‌تواند به جلوگیری از آسیب مو در اثر قرارگرفتن در معرض اشعهٔ ماورا بنفش (UV) کمک کند. همچنین اسید لوریک موجود در روغن نارگیل باعث اتصال پروتئین‌های مورد نیاز به مو شده و از شکستگی در ریشه و تار مو جلوگیری می‌کند. ماساژدادن روغن نارگیل روی پوست سر نیز جریان خون را بهتر کرده و به رشد مجدد آن‌ها کمک می‌کند.

بنابراین، طبق این تحقیقات استفاده از روغن نارگیل برای موی سر بسیار مفید بوده و همچنین ریزش موها را قطع می‌کند.

حالت‌دهی ملایم

معمولاً خانم‌ها دوست دارند که به شیوه‌های مختلف موهای خود را حالت دهند. از مدل‌هایی که در آن مجبور هستید تارهای مو را به‌شدت بکشید مثل مدل موی دم‌اسبی و بافت آفریقایی بپرهیزید. اگر از حالت‌دهنده‌هایی مانند اتوی مو برای صاف یا فر کردن موهایتان استفاده می‌کنید، تا جای ممکن قبل از استفاده، از روغن آرگان یا اسپری‌های دوفاز استفاده کنید و موهایتان را محکم نکشید.

 استفاده‌نکردن از مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی مثل رنگ موهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت، ممکن است به مو و پوست سرتان آسیب جدی برساند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها را متوقف کرده یا به حداقل برسانید.

 استفاده‌نکردن از مواد شیمیایی

علت ریزش مو مثل کمبود ویتامین D

تحقیقات بسیاری که محققان انجام داده‌اند نشان داده افرادی که دچار کچلی یا طاسی هستند دارای میزان بسیار پایین ویتامین D نسبت به افرادی هستند که موهای پرپشت و درخشان دارند؛ بنابراین  به شما پیشنهاد و توصیه می‌کنیم بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرید یا قرص‌های حاوی ویتامین D را با توصیهٔ پزشک مصرف کنید.

تعداد کلمات مطلب: 576

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

طرز تهیه خوشمزه‌ترین بستنی انبه در خانه

شاید برایتان جالب باشد که بستنی انبه را به بهترین شکل در خانه درست کنید. خبر خوبی که برایت…