رایج‌ترین اصطلاحاتی که هر مشاور املاک باید بداند!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از آن‌جایی که مشاور املاک نقش کلیدی در خرید یا فروش ملک را بر عهده دارد، نیاز است که با جزئیات بازار و همچنین اصطلاحات رایجی که هر روز با آن‌ها سر و کار دارد، آشنایی کامل داشته باشد.
اصطلاحات مشاور املاک

اصطلاحات مشاور املاک، یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر مشاوری باید آن را در همان ابتدای راه فرا بگیرد تا درک بهتری از بازار داشته باشد و بتواند خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهد. از این رو، در این مقاله به بررسی مهم‌ترین اصطلاحات مشاور املاک خواهیم پرداخت.

رایج‌ترین اصطلاحات مشاور املاک

  • مبایعه نامه

مبایعه نامه، قرارداد رسمی میان خریدار و فروشنده است که درآن، کلیه شرایط خرید و فروش و زمان تحویل به طور شفاف و در دفتر اسناد رسمی ثبت می‌شود. این قرارداد در سه نسخه تنظیم می‌شود که در اختیار خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد و یک نسخه آن بایگانی خواهد شد.

توجه داشته باشید که امکان دستکاری مبایعه نامه وجود ندارد و تنها می‌توان در بخش توضیحات، مطلب اضافه کرد.

اصطلاحات مشاور املاک

  • بنچاق

بنچاق در واقع سند و برگه‌ای است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌گردد و تمام جزئیات مالکیت در آن قید می‌شود و اعتبار سند مالکیت را دارد. در واقع از این سند برای اثبات مالکیت ملک استفاده می‌شود و نکته مهم این است که حتما باید مهر و امضای سردفتر را داشته باشد.

تفاوتی که سند رسمی با بنچاق دارد این است که سند به صورت تک برگی و در محضر تنظیم می‌شود، در حالی که شما با وارد کردن اطلاعات در سایت، می‌توانید از صحت بنچاق اطمینان حاصل کنید.

  • سرقفلی

سرقفلی، اصطلاح مشاور املاک است  که به املاک تجاری مربوط می‌شود و می‌توان به صورت جداگانه در معاملات انتقال داد. در واقع، سرقفلی حقی است که برای حمایت از مستاجر در نظر گرفته می‌شود، به این صورت که زمانی که کسب و کار مستاجر رونق می‌گیرد، مالک نتواند او را وادار به تخلیه کند و قرارداد به صورت خودکار تنظیم خواهد شد.

در چنین مواردی، زمانی که مالک بخواهد ملک را زودتر از موعد از مستاجر تحویل بگیرد، باید مبلغی را به عنوان سرقفلی یا حق کسب و کار به مستاجر پرداخت کند.

  • مشاع

معمولا مشاوران املاک در زمان معرفی ملک با اصطلاح مشاع روبرو می‌شوند، که به معنای این است که ملک، چند مالک دارد که هر یک، سهم معینی دارند. بخش‌هایی از ملک مانند راهرو، حیاط و پشت بام را تمام مالکان به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند که به این قسمت‌ها، مشاع گفته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  چگونه یک مشاور املاک موفق شویم؟

در سند این ملک‌ها، نام تمام مالکین قید می‌شود، اما هر یک به تنهایی نمی‌توانند برای فروش ملک تصمیم بگیرند.

اصطلاحات مشاور املاک

  • سند منگوله‌دار

این سند دارای چند برگ است که برای نقل و انتقال زمین، خانه و مغازه صادر می‌شود که با توجه به اینکه قدیمی است، از صاحبان خواسته شده برای دریافت سند تک برگ و هولوگرام‌دار اقدام کنند. برگ‌های این سند توسط یک تکه فلز سربی به هم پلمپ شده‌اند و به همین خاطر، سند منگوله‌دار نامیده می‌شود.

  • سند تک برگ

سند تک برگ، همان طور که از نامش پیداست، تک برگ است، دارای هولوگرام است و احتمال جعل آن بسیار کم است. این سند جایگزین سندهای منگوله‌دارشده است.

  • پایان کار

گواهی که در آخرین مرحله ساخت و ساز یک ملک دریافت می‌شود، پایان کار نام دارد که برای ثبت سند ملکی ضروری است. در واقع، زمانی که مراحل ساخت ملک به پایان می‌رسد، کارشناس شهرداری در بازدید از ساختمان، موارد فنی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که با نقشه اولیه که توسط شهرداری طراحی می‌شود، مطابقت داشته باشد، گواهی صادر می‌گردد.

در واقع این گواهی نشان می‌دهد که ساختمان از لحاظ فنی در شرایط استاندارد قرار دارد و مواردی از قبیل مشخصات ساختمان، بازرزسی‌ها، تائیدیه مدارک، امضای مهندس مسئول و تارخ صدور قید می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 574

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قرارداد نویسی املاک

    صفر تا صد آموزش نوشتن قرارداد املاک

    اصول قرارداد نویسی املاک یکی از مهم‌ترین مهارت‌های معاملات ملکی است و مشاور املاک باید این…
  • چگونه یک مشاور املاک موفق شویم؟

    این روزها و با توجه به افزایش تعداد بنگاه‌های معاملاتی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مشاو…
بیشتر ببینید در آکادمی دلتا

همچنین بخوانید

صفر تا صد آموزش نوشتن قرارداد املاک

اصول قرارداد نویسی املاک یکی از مهم‌ترین مهارت‌های معاملات ملکی است و مشاور املاک باید این…