شرایط مهم ازدواج موقت که کسی به شما نمی‌گوید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ازدواج موقت بوده که در قانون برای آن نکات بسیار مهمی ذکر شده است.
شرایط مهم ازدواج موقت

طبق قانون مدنی شرایط مهم ازدواج موقت به شرح زیر است. همراه مجله دلتا باشید تا این شرایط را برایتان شرح دهیم تا با آگاهی کامل اقدام به این ازدواج کنید.

شرایط مهم ازدواج موقت

ازدواج موقت یا صیغه که در برخی از فرهنگ‌ها و مذاهب خاص مجاز شناخته می‌شود، شرایطی دارد که بسیاری ممکن است از آن‌ها آگاهی نداشته باشند. در اینجا برخی از شرایط و نکات مهمی که ممکن است کمتر به آن‌ها پرداخته شود آورده شده است:

تعیین دقیق مدت زمان ازدواج موقت:

یکی از شرایط اصلی ازدواج موقت، تعیین مدت‌زمان آن است. این مدت باید به طور دقیق مشخص شود؛ از چند ساعت گرفته تا چند سال. اگر مدت‌زمان ازدواج موقت تعیین نشود، عقد باطل است.

مهریه الزامی است

در ازدواج موقت، تعیین مهریه برای زن الزامی است. بدون تعیین مهریه، این نوع ازدواج صحیح نیست. مهریه باید در ابتدا توافق و به طور واضح ذکر شود.

نیاز به رضایت و آگاهی کامل زن و مرد

هر دو طرف باید با آگاهی کامل و بدون اجبار وارد این عقد شوند. زن و مرد باید از شرایط و حقوق خود مطلع باشند، به‌ویژه زن باید بداند که پس از پایان مدت‌زمان عقد، آیا تعهداتی به وی تحمیل می‌شود یا خیر.

لزوم عده برای زن پس از پایان ازدواج موقت

زن پس از پایان ازدواج موقت باید مدتی به نام “عده” صبر کند تا مجدداً بتواند با مرد دیگری ازدواج کند. این مدت بسته به شرایط متفاوت است؛ اگر رابطه زناشویی در طول ازدواج موقت اتفاق افتاده باشد، عده حدود دو، چرخه قاعدگی است. اگر رابطه‌ای برقرار نشده باشد، عده‌ای نیاز نیست.

عدم ارث بردن زوجین از یکدیگر

عدم ارث بردن زوجین از یکدیگر

در ازدواج موقت، برخلاف ازدواج دائم، زن و مرد از یکدیگر ارث نمی‌برند. این موضوع باید پیش از عقد برای هر دو طرف روشن باشد.

مطلب پیشنهادی:  فقط در این شرایط مردان می‌توانند مهریه ندهند!

لزوم رعایت قوانین کشوری

ازدواج موقت در برخی کشورها به طور قانونی به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ بنابراین باید به قوانین محلی توجه کرد تا از مشکلات حقوقی یا اجتماعی جلوگیری شود.

حقوق محدودتر زن در ازدواج موقت

در ازدواج موقت، زن معمولاً از برخی حقوق اجتماعی و خانوادگی ازدواج دائم برخوردار نیست. مثلاً در بسیاری از موارد، زن در ازدواج موقت نمی‌تواند درخواست نفقه کند، مگر اینکه در قرارداد ازدواج قید شده باشد.

شرایط پایان دادن به ازدواج موقت

ازدواج موقت به طور خودکار با پایان مدت‌زمان تعیین شده به پایان می‌رسد، اما مرد می‌تواند باقیمانده مدت را به زن ببخشد و به این شکل عقد را زودتر تمام کند.

فرزندان حاصل از ازدواج موقت

فرزندان حاصل از ازدواج موقت

اگر فرزندی از ازدواج موقت به دنیا بیاید، فرزند همان حقوقی را دارد که فرزندان حاصل از ازدواج دائم دارند. پدر مسئول نفقه فرزند است و فرزند از والدین خود ارث می‌برد.

عدم الزام به اطلاع دیگران

در ازدواج موقت، اطلاع دیگران (مثل خانواده‌ها یا اقوام) الزامی نیست، مگر اینکه طرفین به آن توافق کرده باشند.

ازدواج موقت برای شرایط خاص طراحی شده و بهتر است طرفین قبل از ورود به این نوع ازدواج، از شرایط و قوانین حاکم به طور کامل آگاه باشند و از مشاوره حقوقی استفاده کنند.

تعداد کلمات مطلب: 500

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فقط این زنان بالافاصله بعد از طلاق می‌توانند ازدواج کنند!

نگه نداشتن عده از جمله موضوعاتی است که در شرایط خاصی بیان شده است. در فقه اسلامی، نگه‌داشت…