به این زنان مهریه تعلق نمی‌گیرد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق زنان است که با ازدواج بدست آورده و مردان موظف به پرداخت آن هستند.
مهریه زنان

مهریه زنان از جمله موضوعات پر چالشی است که در قانون به آن اشاره شده است. مهریه به‌عنوان یکی از حقوق مالی زن در ازدواج اسلامی محسوب می‌شود، اما در برخی شرایط خاص، ممکن است مهریه به زنان تعلق نگیرد یا آنها حق مطالبه مهریه را نداشته باشند. برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

مهریه زنان

  • فسخ نکاح به دلیل تدلیس: اگر زن در هنگام عقد نکاح ویژگی‌های خود را به طور نادرست یا خلاف واقعیت به مرد معرفی کرده باشد و مرد بعداً از این امر مطلع شود و به این دلیل عقد را فسخ کند، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.
  • طلاق قبل از زفاف (نزدیکی): اگر زوجین قبل از زفاف (نزدیکی) تصمیم به طلاق بگیرند، زن تنها مستحق دریافت نیمی از مهریه است، مگر اینکه در عقد شرط دیگری ذکر شده باشد.
  • زنی که به صورت شرط ضمن عقد، مهریه خود را به همسرش ببخشد: اگر زن در حین عقد یا بعد از آن به صورت رسمی مهریه خود را ببخشد، دیگر نمی‌تواند مهریه را مطالبه کند. این بخشش باید به صورت واضح و با رضایت کامل زن انجام شود.
  • عدم تمکین زن: اگر زنی بدون دلیل موجه از تمکین (پیروی و اطاعت از همسر در حدود شرعی) خودداری کند، ممکن است حق مطالبه مهریه را از دست بدهد. البته این امر باید توسط دادگاه اثبات شود.
  • باطل شدن نکاح: در مواردی که نکاح به دلایل شرعی باطل شود، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. برای مثال، اگر معلوم شود که ازدواج به دلایل شرعی مانند محرم بودن زوجین از ابتدا باطل بوده است.

باطل شدن نکاح

در این شرایط، مهریه ممکن است به طور کامل به زن تعلق نگیرد یا زن حق مطالبه آن را نداشته باشد. این مسائل معمولاً باید در محاکم قضایی بررسی و اثبات شود. مهریه زن ناشزه  از جمله موضوعات مهمی است که بر سر آن اختلاف است.

در تکمیل مواردی که مهریه به زنان تعلق نمی‌گیرد، باید به برخی دیگر از نکات و شرایط ویژه‌ای که می‌توانند بر این موضوع تأثیر بگذارند، اشاره کرد:

  • ارتداد زن: در صورت ارتداد (خروج از دین اسلام) زن قبل از نزدیکی، عقد نکاح به طور خودکار فسخ می‌شود و در این صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. اگر ارتداد پس از نزدیکی رخ دهد، زن مستحق مهریه است.
  • شرط ضمن عقد مبنی بر عدم پرداخت مهریه: اگر در عقد نکاح به صورت رسمی شرط شود که زن حق مطالبه مهریه ندارد یا مهریه‌ای تعیین نشود و زن با این شرط موافقت کند، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.
  • ابطال عقد به دلیل عدم رعایت شرایط صحت عقد: اگر مشخص شود که عقد نکاح از ابتدا به دلیل عدم رعایت شرایط صحت، باطل بوده است (مثلاً به دلیل محرم بودن طرفین یا نبودن ولی قانونی برای زن در مواردی که حضور ولی الزامی است)، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.
  • مرگ زن قبل از تعیین مهریه در عقد موقت: در ازدواج موقت (صیغه) اگر مهریه تعیین نشده باشد و زن قبل از تعیین و دریافت مهریه فوت کند، مهریه به او تعلق نمی‌گیرد.
  • خیانت زن: در برخی موارد، اگر زن خیانت به همسر خود کند و این امر به طور رسمی و قانونی اثبات شود، ممکن است دادگاه حکم به عدم تعلق مهریه دهد. البته در حالت عادی به زنی که خیانت کرده است باید مهریه تعلق بگیرد مگر در این شرایط خاص.
مطلب پیشنهادی:  در این شرایط تخلیه نکردن مستاجر مشکلی ندارد

خیانت زن

این شرایط به‌طورکلی در قوانین اسلامی و حقوقی مختلف تبیین شده‌اند و در هر مورد خاص نیاز به بررسی دقیق و قضایی دارند. در نهایت، هر تصمیمی در این موارد باید توسط دادگاه صالح و بر اساس قوانین جاری اتخاذ شود.

تعداد کلمات مطلب: 581

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فقط این زنان بالافاصله بعد از طلاق می‌توانند ازدواج کنند!

نگه نداشتن عده از جمله موضوعاتی است که در شرایط خاصی بیان شده است. در فقه اسلامی، نگه‌داشت…