آفتاب گرفتن بهتر است یا سولاریوم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آفتاب گرفتن و سولاریوم هر دو یک نتیجه دارند، اما تفاوت آن‌ها چیست و کدام یک بهتر است؟
آفتاب گرفتن

با فرا رسیدن فصل تابستان، اکثر افراد به فکر این هستند که رنگ پوستشان را با آفتاب گرفتن یا سولاریوم تغییر دهند. اما بسیاری از افراد از فواید و مضرات این کار اطلاع ندارند. در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم فواید و مضرات آفتاب گرفتن و سولاریوم را بررسی کنیم تا بهترین گزینه را برای شکلاتی شدن رنگ پوستمان انتخاب کنیم. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم شیوه درست آفتاب گرفتن بدون آسیب به پوست را مطالعه کنید.

برنزه شدن با آفتاب گرفتن

یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای تغییر رنگ پوست و برنزه شدن، آفتاب گرفتن است. اما برای برنزه شدن با نور آفتاب لازم است که خورشید در داغ‌ترین حالت خود باشد و بتواند رنگ پوست ما را تغییر دهد. ضمن اینکه در این حالت، فقط در فصل تابستان می‌توانیم برنزه شویم و در فصل‌های دیگر، به رنگ طبیعی خود برمی‌گردیم. در ادامه ابتدا فواید و سپس معایب برنزه شدن با آفتاب را به شما خواهیم گفت.

  • دریافت ویتامین D

به طور کلی، سطح ویتامین D بدن خانم‌ها پایین است و به همین دلیل، لازم است که حتماً به صورت روزانه از مکمل استفاده کنند. اما با آفتاب گرفتن و استفاده از منبع طبیعی تولید ویتامین D می‌توانیم مقداری از اندازه مجاز را دریافت کنیم.

دریافت ویتامین D

  • مبارزه با افسردگی

یکی از مهم‌ترین دلایل افسردگی و بداخلاقی، در معرض نور خورشید قرار نگرفتن است. حتی این موضوع ثابت شده که اکثر اهالی مناطق ابری و بدون نور خورشید، افسرده هستند. نور خورشید باعث ترشح هورمون‌های شادی مانند سروتونین می‌شود و خواب را نیز تنظیم می‌کند.

  • کاهش فشار خون و درمان بیماری ها

به طور کلی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش فشار خون می‌شود و به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. ضمن اینکه در معرض نور خورشید قرار گرفتن به دلیل خاصیت ضدعفونی که دارد باعث از بین رفتن اکثر بیماری‌ها می‌شود.

  • سوختگی پوست

قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید، معایبی مانند سوختگی نیز دارد.اگر به مدت طولانی زیر نور خورشید بمانید دچار آفتاب سوختگی، قرمزی، درد و التهاب پوست می‌شوید.

آفتاب گرفتن

  • آسیب‌های جبران‌ناپذیر

اشعه UV خورشید باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین پوست می‌شود و چین‌وچروک و لک‌های قهوه‌ای روی پوست ایجاد می‌کند. ضمن اینکه خطر ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می‌دهد و باعث آسیب به قرنیه و عدسی چشم می‌شود.

برنزه شدن با سولاریوم

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برنزه شدن، آفتاب گرفتن بود. اما برای آفتاب گرفتن لازم بود که در فصل تابستان باشیم و خورشید دمای مناسب را داشت. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، در حال حاضر می‌توانیم در سایر فصل‌ها حتی بدون حضور نور خورشید برنزه شویم. اما برنزه شدن با سولاریوم مزایا و معایبی دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • سرعت عمل

با استفاده از سولاریوم دیگر نیازی به چندین ساعت دراز کشیدن مقابل نور خورشید و یا صبر کردن برای رسیدن تابستان نیست. با استفاده از سولاریوم خیلی سریع و راحت می‌‎توانید به رنگ دلخواه برسید.

  • کاهش دردهای عضلانی

معمولاً بعد از آفتاب گرفتن، دچار دردهای خفیف عضلانی می‌شویم اما با سولاریوم، گرما به بافت‌های داخلی پوست نفوذ می‌کند و دردها را از بین می‌برد.

  • کنترل شدت و زمان تابش

با استفاده از سولاریوم شما می‌توانید شدت و زمان تابش نور را تنظیم کنیدو از آسیب‌های پوستی جلوگیری کنید. ضمن اینکه با تغییر رنگ دلخواه پوستتان، اعتماد به نفس بیشتری هم خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی:  آموزش سایه زدن به ساده‌ترین روش

سولاریوم

  • آسیب به بدن

استفاده بیش از حد از دستگاه سولاریوم باعث می‌شود اشعه UV مضر به عمق پوست نفوذ کرده و رادیکال‌های آزاد پیری زودرس را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه استفاده مداوم و طولانی از سولاریوم با درجه بالا، سرطان پوست را به همراه دارد. توجه داشته باشید که نور UV سولاریوم نیز به چشم‌ها آسیب می‌زند و بیماری‌هایی مانند آب مروارید و ملانوم چشمی را به همراه دارد.

  • ماندگاری کم

  • هرچند سرعت عمل در سولاریوم بالاست و خیلی سریع شما را به رنگ دلخواه می‌رساند و البته، در دسترس‌تر از آفتاب گرفتن است؛ اما ماندگاری کمی دارد و هر دو هفته یک بار لازم است مجدداً انجام دهید.

آفتاب گرفتن بهتر است یا سولاریوم؟

در این مقاله از مجله دلتا ما هر روش برنزه شدن را با هم مقایسه کردیم و از مزایا و معایب آن‌ها گفتیم. اما کدام یک بهتر است؟ اگر می‌خواهید در مدت زمان برنزه شوید بهتر است سولاریوم را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید در کنار خوش‌رنگ شدن پوستتان، ویتامین D کسب کنید، آفتاب گرفتن بهتر است.

تعداد کلمات مطلب: 722

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

اصول با کلاس صحبت کردن را بیاموزید

با کلاس صحبت کردن مهارتی است که نیازمند تمرین و توجه به جزئیات است. در ادامه با مجله دلتا …