مهریه‌ای که به راحتی می‌توان پرداخت نکرد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهم زنان که با ازدواج بدست می‌آورند، مهریه است. مهریه حق زنان است و مردان باید آن را پرداخت کنند مگر در شرایط خاص.
پرداخت نکردن مهریه

با گران شدن روزافزون سکه یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا پرداخت نکردن مهریه ممکن است؟ در این رابطه باید بگوییم که مهریه انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها مهریه عندالاستطاعه است که برای پرداخت آن شرایط خاصی باید وجود داشته باشد. همراه دلتامگ باشید.

پرداخت نکردن مهریه

مهریه، یکی از انواع حقوق مالی زنان بوده که به محض وقوع عقد نکاح، مالک آن می‌شوند. همچنین باید بگوییم که عدم پرداخت مهریه از جانب مردان، در‌صورتی‌که زن، مطالبه مهریه کند، مرد را با تبعات حقوقی عدم پرداخت مهریه، مواجه می‌کند مگر اینکه در خصوص پرداخت شرایط دیگری مقرر شود.

طبق ماده 10 قانون مدنی، تمامی قراردادهای خصوصی که بین افراد تنظیم می‌شوند، اگر خلاف قانون نباشد، معتبر هستند. یکی از مواردی که در این خصوص، مطرح می‌شود توافق میان زن و مرد، در مورد پرداخت مهریه است.

به این صورت که هنگام تعیین مهریه، پرداخت مهریه را منوط به استطاعت مالی مرد کرده و طبق آن، زن می‌پذیرد که مرد، مهریه‌اش را در صورتی بپردازد که از توانایی مالی برای پرداخت مهریه بر خوردار باشد. بنابراین یکی از راه‌های پرداخت نکردن مهریه آن است که زن قبول کند که مهریه‌اش عندالاستطاعه باشد. در این شرایط مرد اگر توانایی مالی نداشته باشد می‌تواند مهریه زن را پرداخت نکند.

مهریه

به این نوع مهریه که پرداخت آن، منوط به استطاعت مالی مرد شده، مهریه عندالاستطاعه است. حالا اگر بخواهیم مهریه عندالاستطاعه را معرفی کنیم باید بگوییم که استطاعت، یعنی توانایی مالی و منظور از مهریه عندالاستطاعه، مهریه‌ای است که مرد، در شرایطی موظف به پرداخت آن است که توانایی پرداخت مهریه به همسر خود را داشته باشد و در غیر این صورت، الزامی به پرداخت، وجود ندارد. نکته مهمی که باید بدانید آن است که بار اثبات توان مالی مرد یا معرفی مال از او، جهت اخذ مهریه از محل آن، بر عهده زن است.

 آیا مهریه عندالاستطاعه قسط‌بندی می شود

بعد از پاسخ به اسنکه پرداخت نکردن مهریه در چه شرایطی ممکن است باید بگوییم که قسط‌بندی کردن مهریه عندالاستطاعه آیا ممکن است؟ در خصوص امکان قسط بندی مهریه عندالاستطاعه، باید گفت: بر خلاف مهریه عندالمطالبه، از آنجا که پرداخت این مهریه، منوط به اثبات توان مالی مرد بوده و اگر توان مالی کافی نداشته باشد، الزامی به پرداخت نخواهد داشت، صحبت از قسط‌بندی کردن مهریه بی‌فایده است.

مطلب پیشنهادی:  اگر این نکات را هنگام قرارداد اجاره خانه ندانید، ضرر می‌کنید

بنابراین، اگر زن، بتواند مالی از مرد به دادگاه معرفی کرده یا استطاعت مالی مرد را اثبات کند، می‌تواند از مهریه عندالاستطاعه خود را دریافت کند اما، در مهریه عندالامطالبه گریزی از پرداخت مهریه نبوده و در صورت عدم استطاعت، مرد صرفا می‌تواند با اثبات اعسار از مهریه آن را تقسیط کند.

آیا مهریه عندالاستطاعه حکم جلب دارد؟

آیا مهریه عندالاستطاعه حکم جلب دارد؟

در این رابطه باید بگوییم که در مهریه عندالمطالبه، در صورت استنکاف مرد، از پرداخت مهریه یا اقساط مهریه، زن می‌تواند با مراجعه به اجرای احکام کیفری، تقاضای صدور حکم جلب مرد را داشته باشد؛ زیرا پرداخت مهریه عندالمطالبه، تکلیف مرد بوده و دینی است که ملزم به پرداخت آن است. در این قسمت، قصد داریم، بررسی کنیم، آیا مهریه عندالاستطاعه نیز حکم جلب دارد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال، باید یک بار دیگر ماهیت مهریه عندالاستطاعه را بررسی کنیم. معنی مهریه عندالاستطاعه چیست، گفتیم که این مهریه، یکی از انواع مهریه، از جهت نحوه پرداخت آن بوده که در آن، شرط پرداخت مهریه، استطاعت مالی مرد بیان شده است.

بنابراین، در این نوع از مهریه نوعی مصالحه و توافق وجود دارد و فشار زیادی بر مرد نیست. صحبت از حکم جلب در این نوع از مهریه مانند بحث تقسیط مهریه، جایگاهی نداشته و دریافت مهریه، از جانب زن صرفا منوط به معرفی مال یا اثبات توان مالی مرد است.

تعداد کلمات مطلب: 602

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط پس گرفتن ملکی که به نام همسرمان کرده‌ایم؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که پس گرفتن ملک همسر ممکن است یا خ…