خواستگاری از زن بیوه در این شرایط ممنوع است

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از خانم‌ها هستند که همسر خود را از دست داده‌اند و اصطلاحا بیوه شده‌اند. ازدواج با زن بیوه شرایطی خاصی دارد که اگر با این شرایط آشنا نباشید دچار مشکل می‌شوید.
زن بیوه

قبل از خواستگاری از زن بیوه باید شرایط و موانع ازدواج را بررسی کنید و بدون اطلاع و آگاهی هرگز نباید اقدام به این کار کنید. در حالت عادی ازدواج با زن بیوه بدون مانع و مشکل است البته به شرطی که یک سری نکات را رعایت کنید. همراه دلتا مگ باشید تا با هم این موانع را بررسی کنیم.

شرایط ازدواج با زن بیوه

برای این ازدواج رعایت شرایطی که در ادامه بررسی می‌کنیم، ضروری است:

هنگام عقد ازدواج با زن بیوه نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که زن در عده وفات همسرش خود نباشد. عده وفات برای زنان، در صورت فوت همسرشان 4 ماه و ده روز بوده و در رعایت این عده، تفاوتی میان عقد موقت با دائم، زن یائسه و باکره، وجود ندارد.

عده وفات زن حامله نیز درصورتی‌که فاصله بین زایمان و فوت شوهر، کمتر از 4 و ماه و ده روز باشد، همان 4 ماه و ده رو خواهد بود و در غیر این صورت، زن حامله تا زمان وضع حمل موظف به رعایت عده وفات همسرش، است.

شرایط ازدواج با زن بیوه

یکی دیگر از نکات مهم در ازدواج به زنانی که بیوه هستند آن بوده که هر دو طرف از اهلیت قانونی برخوردار باشند. عقد، بلوغ و اختیار از جمله مهم‌ترین شرایط صحت هر عقد بوده و زمان عقد ازدواج با زنان بیوه و غیر بیوه نیز رعایت آن ضروری است.

تعیین مهریه و مدت در ازدواج موقت با زن بیوه یکی دیگر از شرایط ازدواج است. چنانچه طرفین عقد قصد دارند ازدواج خود را به‌صورت موقت، انجام دهند، باید مدت عقد و میزان مهریه زن بیوه را مشخص کرده؛ اگر این کار را نکنند، این ازدواج باطل خواهد بود.

موانع و محدودیت‍‌های ازدواج با زنان بیوه

وجود قرابت نسبی: وجودداشتن قرابت و نسبت خونی در تمام ازدواج‌ها باعث باطل شدن آن ازدواج می‌شود. زن بیوه و مردی که قصد ازدواج با او را دارد، نباید از اقارب نسبی و خویشاوند خونی یکدیگر باشند. طبق قانون مدنی، پدر، مادر، اجداد، جدات و هر چه‌قدر بالاتر رود، اولاد و فرزندان اولاد و برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها، هر چقدر که پایین‌تر رود، عمه، خاله، دایی و عمو، از اقارب نسبی‌ای هستند که ازدواج با آن‌ها، ممنوع است.

مطلب پیشنهادی:  زنان از این حقوق مالی که دارند، آگاه نیستند

وجود قرابت رضاعی: زن بیوه و مردی که قصد ازدواج با او را دارد، نباید با یکدیگر قرابت رضاعی، یعنی خویشاوندی که به دلیل شیر خوردن نوزاد، از شخصی غیر از مادرش با رعایت شرایط فقهی و قانونی ایجاد می‌شود، داشته باشند.

موانع و محدودیت‍‌های ازدواج با زنان بیوه

بودن در عده وفات: همان‌طور که در بالا بیان کردیم، زن بیوه در زمان ازدواج مجدد، نباید در عده وفات همسرش که 4 ماه و ده روز است باشد؛ چراکه ازدواج در زمان عده، با علم به حرمت این امر و علم به اینکه زن، در مدت عده است باطل است.

بودن در حالت احرام: زن بیوه و مردی که قصد ازدواج با او را دارد، نباید در حالت احرام باشند؛ چراکه ازدواج در حالت احرام، با علم به حرام بودن این موضوع، سبب حرام شدن ابدی طرفین، بر یکدیگر خواهد شد و در غیر این صورت، سبب بطلان عقد است.

کافر و غیرمسلمان بودن مرد: مردی که زن بیوه مسلمان، قصد ازدواج با او را دارد، نباید کافر و غیرمسلمان باشد.

تعداد کلمات مطلب: 528

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…