۶ راهکار برای تربیت کودک بیش فعال

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای تربیت کودک بیش فعال باید حساسیت بیشتری به خرج دهیم. هر گونه رفتار اشتباه با این کودکان می‌تواند اثرات مخربی در آینده آن‌ها داشته باشد. در این مطلب با ۶ راهکار برای تربیت کودکان بیش فعال آشنا می‌شوید.
تربیت کودک بیش فعال

کودکان بیش فعال به شیوه تربیتی ویژه‌ای نیاز دارند. هر گونه برخورد نادرست با این کودکان، می‌تواند منجر به آسیب‌های همیشگی در روح و روان آن‌ها شود. در ادامه این مطلب از دلتامگ، ۶ راهکار برای تربیت کودک بیش فعال ارائه داده‌ایم.

با کودک بیش فعال چگونه رفتار کنیم؟

کودکان روحیه آسیب پذیری دارند و هر گونه برخورد نادرست با آن‌ها می‌تواند در آینده برای آن‌ها مشکل‌ساز شود. همانطور که برای رفتار با کودک پرخاشگر، باید مطابق اصولی عمل کنیم، رفتار با کودک بیش فعال هم باید با ملاحظه و اصولی باشد. در ادامه این مطلب، ۶ راهکار برای رفتار با این کودکان ارائه شده است که حتماً می‌تواند برای شما مفید باشد.

الگوی فرزند خود باشید

کودکان از محیط تاثیر بسیاری می‌گیرند. آن‌ها علاقه‌مند به تقلید از کارهای والدین خود هستند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی برای آن‌ها تبدیل به الگو شوید. برای مثال اگر می‌خواهید کودک شما رفتار مودبانه داشته باشد، خود شما باید پیش از او مودب و با احترام برخورد کنید.

الگوی فرزند خود باشید

در برخورد با کودک منعطف باشید

سختگیری بیش از حد در تربیت کودک بیش فعال، نتیجه عکس دارد و باعث لجبازی او می‌شود. همچنین این کار کودک را از شما دور کرده و در سلامت روان او تاثیرات منفی می‌گذارد.

باید به کودک اجازه اشتباه کردن بدهید و نسبت به او کنترل‌گر نباشید. کودک به مرور متوجه اشتباهاتش می‌شود و از آن‌ها درس می‌گیرد. داد زدن سر کودک در حضور دیگران، اثر بسیار مخربی روی روحیه او دارد.

پرخاشگری کودک را مدیریت کنید

پرخاشگری رفتاری رایج در کودکان بیش فعال است. در این لحظات باید در عین کنترل خشم، بسیار قاطع و جدی رفتار کنید. برای مثال وقتی کودک رفتار نادرستی انجام می‌دهد، فوراً او را از محل خارج کنید و به او مهلت دهید تا آرام شود و به کارهای بدش فکر کند. با کودک ارتباط چشمی برقرار کنید و او را آگاه کنید که چقدر رفتارش نامناسب بوده است.

کودک را به فعالیت بدنی تشویق کنید

کودک بیش فعال، انرژی بسیاری دارد و باید این انرژی را در جای درستی مصرف کند. اما چه کاری بهتر از تمرینات ورزشی مفید؟ می‌توانید کودک را در باشگاه‌های ورزشی ثبت نام کنید. ورزش سطح اضطراب و استرس را در کودک پایین می‌آورد و از افسردگی کودک جلوگیری می‌کند. همچنین به عقیده روانشناسان، ورزش نقشی سازنده در توجه کودک به علایقش دارد و می‌تواند مسیر آینده او را روشن کند.

مطلب پیشنهادی:  از بین بردن خشکی پوست در زمستان با چند لوسیون فوق‌العاده

کودک را به ورزش تشویق کنید

الگوی خواب کودک را تنظیم کنید

کودکانی که الگوی خواب نامناسب ندارند، اغلب بدخلق می‌شوند و بیش فعالی آن‌ها تشدید می‌شود. برای اینکه کودک بیش فعال شما شما خواب کافی و سر وقت داشته باشد، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • زمان تماشای تلویزیون و استفاده از موبایل را کاهش دهید.
  • مصرف شکر و کافئین را کنترل کنید.
  • زمان خواب را با تشریفات ساده و جالبی در ذهن کودک جا بیندازید. برای مثال، آهنگ‌های لالایی پخش کنید.

به سلامت روان خود اهمیت دهید

تربیت کودک انرژی زیادی از شما می‌گیرد و ممکن است با مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی و اختلال خواب مواجه شوید. اما به یاد داشته باشید که والدین بیمار نمی‌توانند فرزندان سالمی تربیت کنند. برای همین لازم است با راهکارهای ساده، سلامت روان خود را نیز تضمین کنید. انجام کارهای زیر برای بهبود روحیه شما توصیه می‌شود:

  • پیاده روی و ورزش
  • دوش گرفتن روزانه
  • داشتن چرت نیم‌روز (نیم ساعت خواب عصرگاهی کافی است.)
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • پرهیز از مصرف الکل و دخانیات
  • مراجعه به روانشناس

به سلامت روان خود اهمیت بدهید

سخن پایانی

تربیت کودک یکی از بزرگترین مسئولیت‌هایی است که والدین بر عهده می‌گیرند. در این میان، تربیت کودک بیش فعال، چالش‌های ویژه خود را دارد.

کودکان از محیط تاثیر بسیاری می‌گیرند و شما می‌توانید یک الگوی خوب یا بد برای آن‌ها باشید. برای همین بیش از هر چیزی باید به فکر حفظ آرامش و سلامت روان خود باشید.

تعداد کلمات مطلب: 620

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

مصرف روزانه سماق، معجزه می‌کند!

خواص و فواید سماق را می‌دانید؟ سماق یکی از ادویه‌های کاربردی در آشپزخانه ما ایرانی‌ها است …