برج پیزا در ایتالیا و علت کج شدن آن + ویدیو

6
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در ناحیه توسکانی ایتالیا برجی وجود دارد که به علت شکل ظاهری عجیبش بسیار مشهور شده است. حالا کمتر کسی در دنیا وجود دارد که برج پیزا را نشناسد یا چیزی درباره آن نشنیده باشد. با ما همراه باشید تا از اسرار این برج زیبای تماشایی برای شما پرده برداریم.

برج پیزا برجی با قدمتی بیش از ششصد سال است که در شهر تاریخی و کوچک پیزا در منطقه توسکانی ایتالیا واقع شده است. ساخت این برج زیبا که یکی از معروف‌ترین برج‌های جهان است حدود دویست طول کشیده است. اگر سفر به اروپا را دوست دارید حتما از جاهای دیدنی پاریس هم بازدید کنید. همراه دلتامگ با این برج بیشتر آشنا شوید و از اسرار آن آگاه شوید.

برج پیزا کجاست؟

برج پیزا در کدام کشور است یا برج پیزا در چه شهری است؟ این‌ها سوالات متداولی هستند که بسیاری از مردم به دنبال جواب آن‌ها می‌گردند. پیزا شهری بندری و کوچک در منطقه توسکانی ایتالیاست که در غرب این کشور واقع شده است.

پیزا به همراه شهرهای فلورانس و سیه نا از جمله مهم‌ترین شهرهای این منطقه زیبا هستند که ناحیه فرهنگی با تاریخ غنی در ایتالیا محسوب می‌شوند. در دل شهر تاریخی پیزا میدانی به نام میدان معجزه یا به قول ایتالیایی‌ها میدان دل دوموو وجود دارد که در آن کلیسای جامع پیزا، تعمیدگاه، برج ناقوس که به برج کج پیزا مشهور است و قبرستان تاریخی شهر قرار گرفته است.

زیباترین اثر این مجموعه که همچون نگینی بر پیشانی شهر پیزا می‌درخشد، برج کج پیزا است. در سده 12 میلادی مردم شهر پیزا تصمیم گرفتند که برج ناقوسی برای کلیسای جامع خود بنا کنند؛ بنابراین در سال 1173 میلادی یکی از معروف‌ترین و کارآزموده‌ترین معماران ایتالیا یعنی دیوتسالوی مامور ساختن برج شد و اولین سنگ آن را بنا نهاد.

برج کج پیزا

باوجوداینکه دیوتسالوی یکی از حرفه‌ای‌ترین معماران ایتالیا بود؛ اما تنها چند سال بعد از شروع ساخت برج کج‌شدن آن ظاهر شد و ادامه ساخت برج برای صدسال متوقف شد. در سال 1234 معمار دیگری به نام بونانو پیزانو ادامه ساخت برج را بر عهده گرفت و تا طبقه پنج و ششم ساخت برج را ادامه داد. بونانو نیز در سال 1284 پس از رسیدن به طبقه هفتم ساخت برج را متوقف کرد؛ چراکه پایه اصلی همچنان انحراف داشت.

در سال 1350 پس از 176 سال ساخت برج با 7 ناقوس به اتمام رسید؛ اما این برج در 750 سال گذشته هرسال به سمت زمین بیشتر انحراف میابد. احتمال داده می‌شود تا سال 2080 میلادی این برج کاملا سقوط خواهد کرد؛ اما این نظریه چندان هم درست به نظر نمی‌آید؛ چراکه با وجود انفجار هزاران بمب در جنگ جهانی دوم در این شهر و وقوع بیش از صد زلزله در هفتصد سال اخیر در این منطقه، برج پیزا همچنان محکم و استوار در جای خود باقی مانده است.

با این حال در سال 1990 میلادی به دلیل افزایش خطر ریزش، بازدید از آن متوقف شد و پس از 12 سال و کمی راست سازی و افزایش مقاومت برج در سال 2010 درهای آن به روی گردشگران دوباره باز شد.

برج پیزا چند متر است؟

ارتفاع برج کج پیزا پنجاه و پنج‌متر و هشتاد و شش سانت است. در ساخت آن نیز از مصالحی چون سنگ و سنگ مرمر استفاده شده است. این برج در ضلع شرقی مجموعه تاریخی و فرهنگی پیزا واقع شده است.

میدان معجزه ایتالیا

برج پیزا نماد چیست؟

برج کج پیزا با قدمت بالای خود حالا به‌عنوان نماد ۸۴۸ ساله ایتالیا شناخته می‌شود و اصلی‌ترین دلیل بازدید گردشگران از شهر پیزا است. هرچند در میدان معجزه شهر پیزا بناهای تاریخی و بسیار مهم و باشکوه دیگری نیز مانند کلیسای جامع سانتا ماریا آسونتا، تعمیدگاه و قبرستان تاریخی کامپو سانتو وجود دارد؛ اما بازهم مردم برای گرفتن عکس‌های خلاقانه بازدید از این برج را در اولویت قرار می‌دهند.

مطلب پیشنهادی:  سفر لذت‌بخش یک روزه به جاده چالوس

علت کج‌شدگی برج پیزا چیست؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل کجی برج، قرار گرفتن پایه‌های اصلی آن به قطر پنج‌متر بر روی ماسه است. به همین دلیل کارشناسان علت اصلی این کجی را خاک ماسه‌ای اسفنجی زیر آن می‌دانند. در حقیقت بنای برج روی یک زمین باتلاقی که از شن، خاک، روس آبرفتی و 60 درصد آب تشکیل شده، ساخته شده است.

در سال ۱۸۳۸ میلادی یکی از مهندسین سرشناس ایتالیا به‌نام الساندرو دلا گراردستکا در نزدیکی پی برج گذرگاهی حفر کرد تا از این طریق مردم بتوانند معماری پایه‌های برج را از نزدیک تماشا کنند؛ اما متاسفانه یا خوشبختانه برج از آنی که بود نیز  کج‌تر شد! پس راز مقاومت برج در برابر آن همه زلزله و انفجار بمب و جاذبه زمین و … چیست؟

انحراف برج پیزا

راز ماندگاری برج کج پیزا

گفتیم که برج پیزا بر روی زمینی باتلاقی بنا شده است. خیلی عجیب است که همان خاکی که موجب بی‌ثباتی برج و کج شدن آن شد و آن را تا آستانه‌ی فروپاشی کشاند، به برج کمک کرده است تا از زمین‌لرزه‌ها جان سالم به در برد و برای 600 سال در مقابل زلزله‌ها مقاومت کند.

جالب اینجاست که بدانید برج در ابتدا به سمت شمال انحراف یافته بود و در سال 1272 پس از شروع ساخت دوباره برج به دلیل حرکت خاک به سمت جنوب متمایل شد؛ اما عجیب‌ترین نکته درباره برج کج پیزا این است که از زمان پایان ساخت برج، این برج به سمت جنوب انحراف یافته درحالی‌که طبقه‌ هشتم آن به سمت شمال گرایش دارد!

قرار دادن یک ناقوس تمام‌فلزی یک تنی بر بالای برج نیز از کج‌شدگی و خمیدگی بیشتر آن به سمت زمین جلوگیری کرده است. بین سال‌های 1993 تا 2001 با خاک‌برداری از سمت دیگر برج عملیات راست سازی آن شروع شد و در سال 2018 کارشناسان اعلام کردند که با این عملیات کجی برج کم شده و به ثبات رسیده است. کارشناسان معتقدند که این برج حداقل تا سیصد سال دیگر بدون تغییر باقی خواهد ماند.

راز ماندگاری برج پیزا

سخن پایانی

باوجوداینکه برج پیزا تنها برج کج جهان نیست؛ اما معروف‌ترین آن‌‎هاست که با وجود پشت سر گذاشتن تمام اتفاقات تلخ و ناگوار در طول تاریخ هنوز هم محکم و استوار در جای خود باقی مانده است. افسانه‌های زیادی درباره این برج وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌گوید، گالیله آزمایش‌های سقوط آزادش را بر بالای این برج انجام می‌داده است. حالا راه‌پله‌ای در داخل برج پیزا وجود دارد که امکان بازدید گردشگران از داخل برج را نیز فراهم می‌کند. امروز، نوک این برج از مرکز پایه‌ی آن ۳/۹ متر فاصله دارد.

تعداد کلمات مطلب: 991

اپلیکیشن مجله دلتا

6 دیدگاه

  1. آپاراتچی

    10 آبان 1402 در 3:25 ب.ظ

    چقدر مطلب مفید بود …. لذت بردم

    پاسخ

    • ناشناس

      11 آبان 1402 در 1:55 ق.ظ

      کاملا با شما موافقم

      پاسخ

    • زینب پروانه

      11 آبان 1402 در 10:04 ق.ظ

      ممنون از دیدگاه خوبتون

      پاسخ

  2. ناشناس

    10 آبان 1402 در 3:26 ب.ظ

    ای کاش منم اونجا بودم …. ممنونم از شما بابت مطلب قشنگتون

    پاسخ

    • زینب پروانه

      11 آبان 1402 در 10:04 ق.ظ

      منم خیلی دلم می‌خواست اونجا باشم

      پاسخ

  3. ناشناس

    11 آبان 1402 در 1:54 ق.ظ

    عالی …..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شیوه درست آفتاب گرفتن بدون آسیب به پوست

شیوه درست آفتاب گرفتن بدون آسیب به پوست از جمله مهم‌ترین موضوعات است که افراد باید از آن ا…