3 مکان کمتر شناخته شده از جاهای دیدنی گنبد کاووس

8
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فکر می‌کنید جاهای دیدن گنبد کاووس تنها در برج بلندقامت و آجری گنبد کاووس خلاصه می‌شود؟ از سایر جاذبه‌های دیدنی این شهر اطلاعی دارید؟ زیبایی‌هایی این شهر در پاییز را تابه‌حال دیده‌اید؟ از خواندن این مقاله غافل نشوید.
جاهای دیدنی گنبد کاووس

بلندترین برج آجری دنیا تنها یکی از جاهای دیدنی گنبد کاووس است که آن را به‌عنوان نمادی زیبا برای این شهر تاریخی در نظر گرفته‌اند؛ اما این برج کهن با پایه‌های استوار تنها یکی از جاذبه‌های شهر کهن گنبد کاووس است. دلتامگ در این مقاله به معرفی جاذبه‌های دیدنی این شهر پرداخته است، با ما همراه باشید.

گنبد کاووس در کدام استان است؟

گنبد کاووس کجاست؟ این سوالی است که وقتی نام بلندترین برج آجری جهان به میان می‌آید، پرسیده می‌شود. گنبد کاووس یکی از جاهای دیدنی استان گلستان در پاییز است؛ چراکه یکی از زیباترین شهرها و بزرگ‌ترین شهر این استان بعد از گرگان محسوب می‌شود.

کشور ترکمنستان از شمال، آزادشهر و رامیان از جنوب، مینودشت، مراوه تپه و کلاله از شرق و شهرستان آق قلا از غرب همسایه‌های گنبدکاووس محسوب می‌شوند. این شهر در قسمت مرکزی و شمالی استان گلستان واقع شده است. جاهای دیدنی گنبد کاووس را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

شهر تاریخی جرجان از آثار تاریخی گنبد کاووس

تصور خیلی‌ها این است که شهر تاریخی جرجان باید در نزدیکی شهر گرگان واقع شده باشد؛ اما واقعیت چیز دیگری است. دستور ساخت شهری با معماری مدرن و شطرنجی در نزدیکی خرابه‌های به یادگار مانده از گرگان قدیم یا همان جرجان در زمان رضاشاه صادر شد؛ اما نام این شهر را گرگان جدید نگذاشتند! بلکه نام این شهر را گنبد کاووس نهادند.

بقایای شهر تاریخی جرجان را در نزدیکی شهر گنبد کاووس می‌توانید ببینید که از معروف‌ترین جاهای دیدنی گنبد کاووس است. همچنین این شهر در طول تاریخ‌ بارها به دلایل مختلف مثل حمله مغول، حمله تیمور و زلزله تخریب شده است. آثار به‌جامانده از شهر قدیم گنبد کاووس در بخش شرقی شهر قابل مشاهده است.

شهر قدیم جرجان از جاهای دیدنی گنبد کاووس

تالاب دیدنی گنبد کاووس

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گنبد کاووس تالاب آلاگل است که به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه استان گلستان شناخته می‌شود. این تالاب در نزدیکی شهر اینچه برون و در بخش داشلی برون قرار دارد و حدود 75 کیلومتر از شهر گنبد کاووس فاصله دارد.

مطلب پیشنهادی:  خلیج هالونگ، جایی که زیبایی آن همه را دیوانه کرده است!

آلاگل، آلماگل و آجی گل سه تالاب منحصر به فرد و زیبای ایرانی هستند که با مساحت 1400 هکتار از سال 1975 تا کنون به‌عنوان تالاب‌های بین‌المللی ثبت رسیده‌اند. رودخانه مرزی اترک آب این تالاب‌ها را تامین می‌کند. این تالاب‌ها مکان امنی برای پرنده‌های مهاجری همچون انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و… هستند.

بازارهای گنبد کاووس از جاهای دیدنی گنبد کاووس

در این شهرها بازارهای مدرن و سنتی بسیاری وجود دارد که بعضی از آن‌ها محلی هستند و در آن‌ها می‌توان انواع سوغات گنبد کاووس را خریداری کرد. با این وجود بازار روس‌ ها در این شهر از مهم‌ترین و معروف‌ترین مراکز خرید شهر محسوب می‌شود.

این بازار که یکی از قدیمی‌ترین بازارهای استان گلستان و از مراکز عمده اقتصادی گنبد کاووس به شمار می‌رود در ورودی شهر قرار دارد. علاوه بر بازار روس‌ها بازارچه مرزی اینچه برون نیز از دیگر مراکز خرید بسیار مهم و معروف در شهر گنبد کاووس است.

تالاب بین المللی آلاگل

سخن آخر

آق تپه گنبد کاووس و دیوار بزرگ گرگان از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. همچنین مجتمع سوارکاری گنبد کاووس، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس، سد گلستان و امامزاده یحیی بن زید از دیگر جاهای دیدنی گنبد کاووس هستند که هر ساله میزبان شمار زیادی گردشگر از سراسر ایران می‌شوند.

تعداد کلمات مطلب: 536

اپلیکیشن مجله دلتا

8 دیدگاه

  1. امیر

    4 مهر 1402 در 7:52 ق.ظ

    آخه شما که این مکان های خوب رو معرفی می کنی حداقل یه تصویر هم از این جاها نشون بده.

    پاسخ

    • زینب پروانه

      6 مهر 1402 در 11:58 ق.ظ

      چشم از این به بعد تصاویر بیشتری می‌ذاریم

      پاسخ

    • م ک

      11 مهر 1402 در 6:25 ب.ظ

      تالابها همه نابودشدند

      پاسخ

  2. حمید

    4 مهر 1402 در 3:07 ب.ظ

    مجموعه سوارکاری گنبد، دریاچه مصنوعی، باغ ملی، پارک توریستی و پارک الغدیر، پارک وی شادی، از جاهای دیدنی دیگر این شهر می باشند

    پاسخ

    • مرتضی

      11 مهر 1402 در 6:20 ب.ظ

      سلام تمامی مواردذکرشده که فرمودید، مخصوصاتالابهاهمگی نابودشدند😔😔😔

      پاسخ

      • زینب پروانه

        12 مهر 1402 در 8:48 ق.ظ

        چقدر حیف، واقعا جای تاسف داره

        پاسخ

    • م ک

      11 مهر 1402 در 6:23 ب.ظ

      تالابها همه نابودشدند

      پاسخ

  3. M. P

    4 مهر 1402 در 9:52 ب.ظ

    گنبد کاووس شهر زیبایی هست با مردمانی خونگرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

گنبد نمکی جاشک، افسانه‌ای از موجودات ناشناخته

گنبد نمکی جاشک، یکی از شگفتی‌ها و جاذبه‌های بوشهر است و انواعی از غارهای نمکی، چشمه‌های نم…