طرز تهیه زیتون پرورده شمالی و 2 نکته مهم آن که باید بدانید + ویدئو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای خوردن یک زیتون پرورده رودباری، نیازی نیست که حتما تا آنجا بروید و یا اینکه پول زیادی بابت خرید زیتون بپردازید؛ خودتان به راحتی در خانه زیتون پرورده شمالی درست کنید و از آن لذت ببرید.

زیتون پرورده یکی از دسرهای اصیل ایرانی است در بسیاری از رستوران‎‌ها و مهمانی کنار غذا سرو می‌شود؛ طرز تهیه زیتون پرورده بسیار راحت است؛ اما برای درست کردن زیتون پرورده شمالی لازم است به یک سری از نکات که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید؛ برای آموزش مرحله به مرحله این دورچین خوشمزه، تا انتهای مطلب با دلتامگ همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه زیتون پرورده

برای تهیه زیتون پرورده خانگی به 500 گرم زیتون بدون هسته، 300 گرم مغز گردو، 2 قاشق رب انار، 2 قاشق سس انار، 1 قاشق گلپر، 5 حبه سیر، سبزی چوچاق، 1 قاشق نمک، 1 لیون آب انار و دو قاشق روغن زیتون نیاز داریم.


طرز تهیه زیتون پرورده خانگی

برای تهیه زیتون پرورده به سبک شمال حتما نیاز است که سبزی چوچاق را تهیه کنید؛ برای بسیاری سوال به وجود می‌آید که چوچاق چه نوع سبزی است؟ چوچاق یک سبزی محلی برای شمال کشور است که طعمی شور دارد و در شمال از آن به عنوان چاشنی غذا و ترشی استفاده می‌شود.

مرحله اول تهیه زیتون پرورده شمالی

برای تهیه زیتون پرورده به سبک رودبار در ابتدا لازم است که هسته زیتون‌ها را خارج کنید؛ برای این منظور می‌توانید زیتون را به صورت سالم تهیه کنید و با استفاده از یک گوشت‌کوب آن را له کرده و هسته را خارج کنید که در بسیاری از رستوران‌های محلی شمال از این روش استفاده می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید که زیتون پرورده شما ظاهر زیباتری داشته باشد، سعی کنید زیتون بدون هسته تهیه کنید.

مرحله دوم

در ین مرحله از طرز تهیه زیتون پرورده، برای تهیه سس لازم است که رب‌انار را در یک ظرف مناسب بریزید و با آب انار مخلوط کنید تا کمی رقیق شود؛ بعد از مخلوط کردن مواد، سس انار را به آن اضافه کنید؛ توجه داشته باشید که استفاده از سس انار دلبخواهی است و با توجه به ذائقه خود می‌توانید آن را حذف کنید.

مرحله سوم طرز تهیه زیتون پرورده

در ادامه گلپر را به مواد اضافه کنید کمی هم بزنید و بعد سیر له شده را به رب انار اضافه کنید؛ نکته مهم دیگری که باید در این مرحله به آن توجه کرد، مقدار له شدن سیر است هرچه سیر پوره‌تر شود، در نهایت زیتون شما طعم بهتری خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  لیموناد برزیلی خانگی

طرز تهیه زیتون پرورده شمالی

مرحله چهارم

بعد از ترکیب کردن مواد در نهایت سبزی چوچاق و گردو را به ترکیب اضافه کنید؛ در صورتی که سبزی چوچاق در دسترس ندارید، می‌توانید مقداری نعنا و گشنیز خشک را جایگزین آن کنید در آخرین مرحله روغن زیتون را اضافه کنید؛ اکنون سس شما آماده است.

مرحله پایانی طرز تهیه زیتون پرورده

در نهایت زیتون‌ها را به مواد سس اضافه کنید و به خوبی آن را هم بزنید تا ترکیب شود و بهتر است دو ساعت آن را در یخچال بگذارید و بعد سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه زیتون پرورده شمالی

برای داشتن یک زیتون پرورده اصیل ایرانی ممکن است با چند مشکل مواجه شوید.

کمرنگ بودن رنگ زیتون پرورده

توجه داشته باشید که هرچقدر مقدار گردویی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد، رنگ زیتون پرورده روشن‌تر می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید رنگ آن تره شود، مقدار رب انار بیشتری استفاده کنید.

طرز تهیه زیتون پرورده

تلخ شدن زیتون پرورده

اگر زیتون را به صورت خام استفاده می‌کنید، لازم است قبل از استفاده تلخی آن گرفته شود؛ برای گرفتن تلخی زیتون، به یک لیوان نمک و نصف لیوان جوهر لیمو نیاز دارید؛ سپس در یک شیشه آب جوشیده سرد شده بریزید و بعد نمک و جوهر لیمو را به آن اضافه کنید؛ زیتون‌ها را درون شیشه بریزید درب آن را بسته و چندبار تکان دهید؛ حداقل چهار روز اجازه دهید که زیتون در این ترکیب بماند و بعد آن را خارج کنید. اگر به اینگونه مطالب علاقه دارید، طرز تهیه ترشی کلم قرمز را در این مطلب بخوانید

تعداد کلمات مطلب: 625

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

مربای فلفل خوشمزه و متفاوت

مربای فلفل یکی از مرباهای خاص و متفاوت است که ترکیبی جذاب از طعم‌های شیرین و تند را ارائه …