آیا ربات خلبان جایگزین انسان خواهد شد؟ + ویدئو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ربات خلبان انسان‌نما نه‌تنها در هواپیماها، بلکه در سایر وسایل نقلیه همچون خودروها و کامیون‌ها کاربرد داشته و توانایی کنترل این تجهیزات را دارد و تا سال ۲۰۲۶ به مرحله تجاری می‌رسد.

محققان کره جنوبی اولین ربات خلبان انسان‌نما را ساختند. این ربات اولین رباتی است که از هوش مصنوعی استفاده کرده و قابلیت‌های ویژه‌ای در پروازهای هوایی مناسب دارد. سازندگان این خلبان امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک از آن در سایر وسایل نقلیه استفاده کنند. همچنین در صورت علاقه می‌توانید مطلب پیشرفته‌ترین ربات دنیا را نیز پس از این مطلب بخوانید.

قابلیت‌های این ربات خلبان

ربات ساخته شده توسط محققان کره‌ای پیبات (Pibot) نام دارد. پیبات اولین رباتی است که به‌راحتی امکان حرکت در کابین خلبان را دارد و با حرکت دست‌های خود قادر به هدایت هواپیماها است. پیبات با هوش مصنوعی خود، می‌تواند پروتکل‌های اضطراری و نمودارهای پرواز را به حافظه بسپارد.

ربات خلبان توانایی استفاده از دست‌هایش را دارد.

تمایز آن با سایر ربات‌های هوایی

این ربات اولین ربات ساخته شده در زمینه هوافضا نیست. مثلاً در سال ۲۰۱۶، دارپا، یک سیستم خودکارسازی خدمه هوایی را ساخت که موفق شد برخی از مانورهای اولیه پرواز را انجام دهد. سازمان نیروی هوایی آمریکا نیز سیستم دیگری را به نام CARNAC را برای یک هواپیمای اصلاح نشده ساخت. روبوپایلوت در سال ۲۰۱۹ نیز، یک پرواز دوساعته را انجام داد.

فرق تمام این رباتها با این ربات خلبان انسان‌نما استفاده از هوش مصنوعی است. این ربات تنها رباتی است که از این فناوری استفاده می‌کند؛ درنتیجه به آن انسان‌نما گفته می‌شود.

همچنین این مدل ربات‌ها به هواپیماهای مخصوصی برای پرواز نیاز ندارند و در هر شرایط و پرواز خودکار، بلافاصله قابل‌استفاده هستند. همین موضوع یکی دیگر از دلایل کاربردی‌تر بودن آنها نسبت به سایر گونه‌های موجود است.

هدایت هواپیماهای کوچک در آینده با این ربات خلبان خواهد بود.

ربات خلبان بهتر از انسان است؟

فناوری ChatGBT استفاده شده در این ربات، آن را به سایر گونه‌های همجنس خود و حتی انسان برتری می‌دهد. هیچ انسانی تاکنون نتوانسته است همه نمودارهای مسیریابی هوانوردی و کتاب “مرجع سریع” را به حافظه خود بسپارد. کتاب مرجع سریع، حاوی روش‌هایی برای شرایط اضطراری‌ای چون قطع برق یا اختلال در عملکرد سیستم‌ها است.

مطلب پیشنهادی:  از بین بردن پف و ورم چشم با 5 راهکار سریع و خانگی

همچنین، با  شرایط بد و آشفتگی پرواز، تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد و به کمک دوربین‌های تعبیه شده در آن، امکان رصد کابین پرواز و محیط بیرون را داشته و آن را به‌دقت بررسی و تحلیل می‌کند. این موضوع یکی دیگر از دلایل برتری آن نسبت به انسان است.

کاربردها در آینده

در آزمایش‌هایی که در وسایل شبیه‌ساز صورت گرفتند، این ربات خلبان انسان‌نما توانست حرکت‌های آهسته، برخاستن و فرودآمدن را به‌خوبی اجرا کند و پس از آن، در مدل‌هایی نظیر هواپیماهای کوچک‌تر امتحان می‌شود. سازندگان پیبات قابلیت‌های بیشتری برای آن در نظر گرفتهاند.

سرپرست این گروه “دیوید هیونچول شیم” اعلام کرده که می‌توان از این ربات، برای سایر وسایل نقلیه‌ای چون خودروها و ماشین‌آلات نظامی استفاده کرد؛ چون این ربات توانایی کنترل آنها را نیز دارد. هنگام کاهش منابع نظامی، این مدل سیستم‌ها بسیار مفید واقع خواهند شد.

گروه “شیم” انتظار دارد که این خلبان تا سال ۲۰۲۶ برای کاربردهای غیرنظامی و نظامی به مرحله تجاری‌سازی برسد.

سخن آخر

ربات خلبان انسان‌نما اولین رباتی است که از هوش مصنوعی در پرواز استفاده می‌کند و توانایی ذخیره‌سازی داده‌های مختلف هوایی را در حافظه خود دارد همین موضوع آن را نسبت به سایر ربات‌ها و حتی انسان قوی‌تر و کاربردی‌تر کرده است. این وسیله تا سال ۲۰۲۶ به مرحله تجاری برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی می‌رسد.

تعداد کلمات مطلب: 525

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

خرید خانه وام دار و چند نکته مهم

یکی از پیشنهاداتی که برای خرید خانه ما به افراد می‌کنیم، خرید خانه وام دار است. اما خرید ا…