طرز تهیه نان شیرمال با توستر

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با چند قلم مواد ساده و در دسترس خودتان در خانه کلی نان شیرمال برای عصرانه عزیزانتان آماده کنید.
طرز تهیه نان شیرمال

نان شیرمال، نوعی نان سنتی در ایران است که طرفداران بسیاری دارد و معمولا از آن برای وعده‌های صبحانه و عصرانه استفاده می‌کنند. طرز تهیه نان شیرمال بسیار ساده است و خودتان در خانه می‌توانید با چند قلم مواد که معمولا در دسترس همه است، بهترین نان شیرمال را تهیه کنید؛ برای آشنایی با بهترین دستور پخت نان شیرمال، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال در خانه

  • آرد نانوایی                            ۴۰۰ گرم
  • شیر                                    نصف پیمانه
  • آب                                      نصف پیمانه
  • شکر                                  ۱۲۰ گرم
  • پودر مخمر فوری                    ۱٫۵ قاشق سوپخوری
  • تخم مرغ                             ۱ عدد
  • روغن مایع                           ¾ پیمانه
  • نمک                                  نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه نان شیرمال خانگی
طرز تهیه نان شیرمال ساده

این شیرینی سنتی را به روش‌های مختلفی آماده می‌کنند؛ بسیاری از افراد طرز تهیه نان شیرمال ساده را دوست دارند، اما عده‌ی دیگر طرز تهیه نان شیرمال شیرین یا مغزدار را ترجیح می‌دهند؛ لازم به ذکر است که رسپی همه آن‌ها تقریبا به یک صورت است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مرحله اول

برای تهیه نان شیرمال خانگی ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید گرم شود؛ برای تهیه این نان لازم است یک کاسه فلزی را هم تا نیمه پر از آب کنید و داخل فر قرار دهید تا هوای درون فر مرطوب باشد.

مرحله دوم

در ابتدا برای تهیه خمیر لازم است خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم مخلوط کرده و حدود 5 دقیقه در جای تاریک بگذارید تا مخمر فعال شود؛ سپس  در یک کاسه تخم مرغ را به همراه شکر، شیر ولرم و نمک مخلوط کنید.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه کوکو با تره و پیازچه

طرز تهیه نان شیرمال ساده

مرحله سوم

بعد از آماده کردن مخلوط، نصف آرد را به همراه خمیر مایه به ظرف اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند؛ در ادامه روغن را اضافه کرده و کم کم آرد باقیمانده را به خمیر اضافه کنید تا خمیر جمع شود و حالت منسجم پیدا کند.

مرحله چهارم طرز تهیه نان شیرمال با توستر

بعد از آماده کردن خمیر روی میز مقداری آرد بریزید و خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهید؛ در صورتی که حین ورز دادن خمیر کمی سفت شد می‌توانید کمی شیر ولرم به آن اضافه کنید تا حالت خشکی خمیر از بین برود؛ بعد از ده دقیقه که حجم خمیر دو برابر شد، آن را داخل ظرف بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید تا حدود یک ساعت استراحت کند.

مرحله پنجم

در این مرحله از طرز تهیه نان شیرمال شیرین، بعد از گذشت یک ساعت خمیر را با دست جمع کنید تا هوای بین آن خارج شود؛ سپس خمیر را به چونه ۱۰۰ گرمی تقسیم کنید.

مرحله پایانی

در این مرحله می‌توانید ان را به صورت گرد یا مطابق با سلیقه خود به صورت لوله‌ی ببافید؛ بعد از اینکه خمیر را شکل دادید، آن را داخل سینی فر قرار دهید رومال بزنید و کنجد بپاشید. بعد از حدود 20 دقیقه نان شیرمال شما آماده است و می‌توانید چند دقیقه آخر گریل فر را روشن کرده تا روی نان طلایی شود.

طرز تهیه رومال شیرمال

طرز تهیه رومال نان

برای درست کردن رومال نان شیرمال ابتدا یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر و 1 قاشق روغن مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس برای براق شدن روی شیرمال‌ها، قبل از قرار دادن آن‌ها در فر، با فرچه مناسب از مواد روی نان بمالید.

تعداد کلمات مطلب: 659

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

مربای فلفل خوشمزه و متفاوت

مربای فلفل یکی از مرباهای خاص و متفاوت است که ترکیبی جذاب از طعم‌های شیرین و تند را ارائه …