با انواع سند ملکی آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سند انواع مختلفی دارد که نام‌ آن‌ها ممکن است به‌گوشتان خورده باشد اما بعضی از افراد معنای این اسناد و کاربرد آن‌ها را ندانسته و به همین دلیل دچار مشکل می‌شوند.
آشنایی با انواع سند ملکی

آشنایی با انواع سند ملکی یک موضوع مهم است که افراد حتماً باید قبل از خریدوفروش ملک با آن‌ها آشنا شوند. نکته مهم آن است که با اطلاعات ناکافی یا ناقص وارد معامله‌ای ناامن نشوید؛ چون بعد از وقوع این اتفاق، برای حل مشکل خود باید به مراکز قانونی و قضایی مراجعه کنید. همراه دلتا مگ باشید.

آشنایی با انواع سند ملکی

یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی که با خریدوفروش املاک در تهران یا شهرستان با آن روبه‌رو می‌شویم، سند ملک است. حالا در ادامه برای آشنایی شما انواع سند ملکی را توضیح داده‌ایم.

سند رسمی

طبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی تعریف سند رسمی عبارت‌اند از: اسنادی که در اداره ثبت‌اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی، در حدود صلاحیت آن‌ها، بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند؛ رسمی است.

در ماده ۱۲۸۹ قانون مدنی تعریف سند عادی آمده است که غیر از اسناد مذکور در ماده ۱۲۸۷ سایر اسناد، عادی است؛ بنابراین اگر سندی شرایط سند رسمی را نداشته باشد، به آن سند عادی می‌گویند.

سند ملکی مشاع

یکی از انواع سند ملکی سند مشاع است. واژه مشاع به معنای شریک بودن است؛ بنابراین سند مشاع در جایی استفاده می‌شود که یک ملک دارای مالکان متعددی باشد یا در تعریفی دیگر سند مشاع به سند ملکی گفته می‌شود که بین چند شریک تقسیم شده است. واژه مشاع از اشاعه می‌آید.

بنابراین، در تعریف سند مشاع می‌توان گفت در سندهای مشاع هر یک از شرکا صاحب یک بخش از ملک هستند؛ بنابراین هر کدام یک سند رسمی را در اختیار دارند. از لحاظ حقوقی خرید این‌گونه املاک مشکلات خاص خود را داشته و هنگام خرید آن‌ها باید تمام دقت خود را بکار بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  سهم‌ الارث مرد به چه کسانی می‌رسد؟

انواع سند ملکی

سند ملکی شش‌دانگ

به سندی که کلاً برای یک نفر است و به یک نفر تعلق دارد، سندی شش‌دانگ گفته می‌شود. این نوع سند از جمله معتبرترین اسناد در بین اسناد ملکی است. این سند نشان‌دهنده مالکیت تام‌الاختیار صاحب سند است. سند ملکی شش‌دانگ یکی از انواع سند رسمی است.

سند ملکی تک‌برگ

یکی دیگر از انواع سند ملکی که اعتبار بسیار زیادی دارد، سند تک‌برگ است. در قدیم سندها به‌صورت دفترچه‌ای بوده است. سند تک‌برگ نوع جدیدتر و یا به تعبیری سند امروزی است که از سوی مراجع رسمی در نظام اسناد کشور مورد طراحی و تأیید قرار گرفته است.

هر سند تک‌برگ برای یک مالک صادر شده و اگر صاحب‌ملک خانه‌ خود را به شخص دیگری بفروشد، سند جدیدی برای شخص خریدار تهیه و ارسال می‌گردد.

سند ملکی المثنی

اگر به دلایل مختلف نظیر دزدیده‌شدن سند، آتش‌سوزی یا سیل سند رسمی ملک مفقود شود، صاحب‌ملک با دردست‌داشتن مدارک موردنیاز باید درخواست سند رسمی المثنی دهد. این کار خود مراحل مختلفی دارد؛ ولی در نهایت با تکمیل آن، سند رسمی المثنی برای صاحب‌ملک صادر می‌گردد.

 سند ملکی

پیشنهاد مطالعه: نحوه گرفتن استعلام سند ملک را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 464

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

مستاجر باید در ازای اجاره یک ملک تجاری یا مسکونی، مبلغی تحت عنوان اجاره و نیز ودیعه به صاح…