تغییر کاربری ملک مسکونی به اداری را چطور انجام دهیم؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر ملکی که احداث می‌گردد طبق قانون دارای یک کاربری خاص و مشخص خواهد بود. کاربری هر ساختمان قبل از احداث آن در پروانه ساختمانی به طور دقیق تعیین شده و پس از دریافت پایان کار در سند آن ثبت می‌شود.
تغییر کاربری ملک مسکونی

تغییر کاربری ملک مسکونی یکی از مواردی است که پیرامون آن بسیار سؤال می‌شود. ازآنجایی‌که ارزش ملکی با کاربری تجاری از ملکی با کاربری مسکونی بیشتر است، بسیاری از مالکان به دنبال راهی برای تغییر کاربری ملک خود هستند. همراه دلتا مگ باشید.

انواع کاربری ملک

در ابتدا باید برای شما توضیح دهیم که یک ملک دارای کاربری‌های متفاوتی است.

واحد مسکونی

زمانی که ملکی هدف از ساخت آن سکونت دائم یا موقت افراد (خانواده) باشد طبق الگوی مشخصی ساخته شود، واحد مسکونی می‌گویند.

واحد تجاری و اداری

منظور از واحد تجاری و اداری کلیه واحدهایی هستند که طبق تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری باهدف کسب و تجارت احداث شده‌اند یا واحدهای صنعتی که تحت پوشش قانون نظام صنفی و واحدهای تابع قانون تجارت قرار دارند. به زبان ساده‌تر کلیه اماکنی که طبق این قانون به‌منظور تجارت یا فعالیت‌های صنفی ساخته‌شده‌اند واحد تجاری یا اداری نامیده می‌شوند.

استثنائات تغییر کاربری ملک مسکونی

عدم تغییر کاربری ملک از اصل‌های ملکی است؛ اما طبق استثنائاتی که در قانون پیش‌بینی شده است، در برخی از موارد می‌توان کاربری ملک مسکونی به اداری انجام گیرد. مثلاً شما می‌توانید پس از اجاره‌خانه که کاربری مسکونی دارد از آن به‌عنوان دفتر حقوقی استفاده‌کننده. این استثناها عبارت‌اند از:

  • طبق تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، ایجاد دفتر وکالت، مطب (پزشک یا دندان‌پزشک)، دفتر اسناد رسمی، دفتر ثبت ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی در ملک مسکونی امکان‌پذیر است.
  • بر اساس ماده ۲ قانون حمایت از مشاغل خانگی، استفاده از ملک مسکونی برای مشاغل خانگی بلامانع است.
  • بر طبق ماده ۳ آیین‌نامه محل تأسیس دفاتر مطبوعات، می‌توان در ملکی با کاربری مسکونی دفتر مطبوعاتی دایر کرد.
  • البته در هر یک از این موارد جزئیات و شرایطی وجود دارد که با مراجعه به قانون مربوطه می‌توانید به طور کامل از آن مطلع شوید.
مطلب پیشنهادی:  شرایط دریافت حقوق بازنشستگی زنان خانه دار

استثنائات تغییر کاربری ملک مسکونی

عواقب تغییر کاربری غیرقانونی ملک مسکونی به اداری

اگر برخلاف قانون شهرداری در یک ملک غیرتجاری استفاده تجاری شود، بررسی تخلف در کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی می‌شود. زمانی که تخلف ثابت شود، مالک یا فردی که مرتکب تخلف شده است باید در زمان تعینی کسب‌وکار دایر شده در ملک را تعطیل کند. این زمان معین شده معمولاً کمتر از دو ماه است. درصورتی‌که مستأجر یا مالک در این زمان مقررشده اقدامی به عمل نیاورد، محکوم به جریمه نقدی و حبس به مدت ۶ ماه تا دو سال می‌شود.

هزینه تغییر کاربری ملک

هزینه تغییر کاربری به عوامل متعددی مثل موقعیت خانه، محله، شهر، متراژ خانه و… بستگی دارد. از همه مهم‌تر اینکه هر سال نرخ جدیدی به‌عنوان نرخ پایه برای این مورد تصویب می‌شود؛ بنابراین امکان تعیین هزینه مشخصی برای تغییر کاربری املاک وجود ندارد. البته بخشی از این هزینه‌ها که مربوط به عوارض نوسازی و مالیات ملک می‌شوند مشخص هستند و با مراجعه به شهرداری می‌توان از مقدار دقیق این هزینه‌ها اطلاع یافت.

هزینه تغییر کاربری ملک

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که باید پیرامون افراز ملک مشاع بدانید

تعداد کلمات مطلب: 476

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

مستاجر باید در ازای اجاره یک ملک تجاری یا مسکونی، مبلغی تحت عنوان اجاره و نیز ودیعه به صاح…