عروس خانه‌های ایران را می‌شناسید؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به کاشان سفر کردید، حتماً به دیدن خانه طباطبایی‌ها در این شهر بروید. چرا که جلوه‌‎‌های هنر معماری ایرانی در برابر چشمان‎تان به نمایش در خواهد آمد.
معماری خانه طباطبایی کاشان

در شهر کاشان خانه‌ای با معماری منحصر به فردی وجود دارد که زیبایی آن زبانزد همگان است. خانه‌ای که از آن به عنوان بهشت خانه‌های ایران نام برده‌می‌شود و آن‌قدر ذوق و ظرافت هنری دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره‌می‌کند. بنایی که هنر و معماری در آن ترکیب شگفت‌انگیزی ایجاد کرده و به عنوان نگینی ارزشمند در میان آثار تاریخی ایران‌ می‌درخشد. چنانچه علاقه‌مند هستید درباره معماری خانه طباطبایی کاشان بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

معماری خانه طباطبایی کاشان

خانه طباطبایی ‎

در خیابان تاریخی علوی، کنار امامزاده سلطان امیر احمد، پس از گذشتن از چند بنای تاریخی، به خانه‌ای می‎رسیم که به دلیل تلفیقی از هنر و معماری به شاهکاری بی‌نظیر تبدیل‌شده و آن را تبدیل به عروس خانه‌های ایران کرده‌است. این خانه در دوره قاجار توسط شخصی به نام «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی»، از بازرگانان نطنزی ساکن کاشان احداث شد. به همین علت به خانه طباطبایی موسوم و مشهور است. این خانه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری خانه طباطبایی کاشان

علی مریمی کاشانی، معمار سرشناس آن دوره، مسئولیت طراحی و ساخت این بنا را بر عهده‌داشت. بدون شک توانسته یکی از زیباترین و برجسته‌ترین آثار معماری اصیل ایرانی را همانند یک شاهکار هنری باشکوه خلق کند. گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های خانه طباطبایی توسط شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی و زیر نظر وی انجام شده‌‌است. سید جعفر طباطبایی تاجر فرش ایرانی بود، و به همین دلیل به سفارش او تمامی گچ‌بری‌های به کار‌رفته در ساختمان، از نقوش اصیل فرش ایرانی است. همین امر باعث‌شده که معماری و هنر به کار‌رفته در این خانه تا حد قابل توجهی بکر و نوین باشد.

معماری خانه طباطبایی

خانه طباطبایی‌ها دارای سه بخش اصلی که شامل بخش اندرونی، بخش بیرونی و همچنین بخشی مختص خدمه است. معماری این خانه همانند دیگر خانه‌های متعلق به دوره قاجار به صورت کاملا درون‌گرا و اسلامی ساخته‌شده، به این شکل که به هیچ‌وجه در فضای بیرونی نمی‌توان محیط داخلی خانه و یا اتاق‌ها را مشاهده‌کرد. خانه طباطبایی‌‌ها شامل ۴۰ اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب یا زیرزمین، سه عدد بادگیر و دو رشته قنات است.

مطلب پیشنهادی:  قصری با شکوه که تبدیل به زندان شد!

فضای ورودی این عمارت زیبا

در ابتدا ورودی خانه نسبتا کوچک به نظر می‌رسد و به هیچ وجه انتظار نمی‌رود که با بنایی به این زیبایی و بزرگی برخورد کنید. در ابتدای ورود به خانه ۲۰ پله روبه‌روی شما قرار‌گرفته که بعد از طی کردن آن به حیاط وسیع و پرنوری می‌رسید که به عنوان حیاط بیرونی شناخته‌می‌شود. اتاق شاه‌نشین در این قسمت از خانه قرار‌گرفته و زیبایی ویژه‌ای به آن بخشیده‌است. همچنین ایوان آینه، چندین اتاق و حیاط خلوت هم در این بخش قرار دارند.

معماری خانه طباطبایی

زیباترین قسمت خانه، شاه‌نشین است. این اتاق هفت‌دری، زیبایی و عظمت بخصوصی دارد و می‌توان در جای‌جای آن ظرافت‌ها و تزئینات بی‌نظیری مشاهده کرد. آیینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، مقرنس‌بندی‌ها همه و همه به زیباترین شکل ممکن در کنار هم قرار‌گرفته‌اند. در بخش جلویی شاه‌نشین، ایوان آینه قرارگرفته است. در طراحی سقف ایوان آیینه از الگوها و قالب‌های اصیل فرش ایرانی الهام گرفته‌شده و با وجود فانوس‌های آویز، زیبایی آن دوچندان شده‌است. علاوه بر قسمت بیرونی و اندرونی خانه، بخشی هم به عنوان محلی برای زندگی خدمه در نظر گرفته‌شده که شامل مطبخ، حیاط، چند اتاق و سرداب است.

پیشنهاد مطالعه: شهری اسرارآمیز در اعماق زمین

تعداد کلمات مطلب: 534

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

ٰدکوراسیون اتاق خواب پسرانه، فضایی جذاب و پرانرژی

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه، علاوه بر زیبایی، باید فضایی را فراهم کند که فرزندتان بتواند در…