ترفندهای ساده برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شستشو و تمیز کردن مبل پارچه‌ای در خانه کار سختی نیست. تنها کافی است که ترکیبات شوینده متناسب با مبل خود را بشناسید و با آن مبل را شستشو دهید.
تمیز کردن مبل پارچه‌ ای

تمیز کردن مبلمان منزل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌ها است که باید به‌طور مرتب انجام شود. مبل‌ها تاثیر زیادی در آراستگی منزل دارند. بنابراین ذرات گردوغبار، خرده‌های نان و خوراکی‌هایی که لابه‌لای شیارهای مبل جمع شده‌اند، سبب می‌شوند مبل‌ نامرتب و کثیف به نظر برسد. بسیاری از افراد تمیز کردن مبل پارچه‌ ای را یکی از مشکل‌ترین بخش‌های نظافت منزل می‌دانند. چرا که تمیز کردن مبل پارچه‌ ای اصولی دارد که باید تمام و کمال آن را رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است علاوه بر کثیف‌تر کردن آن، به پارچه‌ مبل نیز آسیب برسد. با این‌ حال، دستورالعمل‌هایی برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند بدون نگرانی و با خیال راحت به نظافت مبل‌ها بپردازید. برای آگاهی از این ترفندها تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

مراحل تمیز کردن مبل پارچه‌ ای

در صورتی که هنگام تمیز کردن مبل این مراحل را به ترتیب انجام دهید می‌توانید با کمترین هزینه و آسیب، مبل‌های خود را نظافت کنید.

بهترین مواد شوینده برای مبل پارچه‌ای

جارو کشی مبل

اولین مرحله در تمیزی مبل استفاده از بخارشوی و برس‌های غلتکی جاروبرقی است. برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای، ابتدا باید همه کوسن‌ها و قطعات جدا شدنی را جدا کنید و بعد با استفاده از جاروبرقی فضای مابین مبل را تمیز کنید. در حین تمیز کردن مبل برای جمع کردن موها، از برس‌های غلتکی که درون جاروبرقی‌ها قرار دارند استفاده کنید.

لکه زدایی

مرحله بعد از برس ‌کشی که برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای باید انجام داد، تمیز کردن لکه‌ها است. اگر مشکل فقط لکه‌ها هستند، لازم نیست کل مبل پارچه‌ای را بشویید. با استفاده از لکه‌بر مخصوص، روی قسمت‌هایی که لکه‌ها قرار دارند بکشید.

شستشوی مبل

مرحله بعد از لکه‌زدایی، شستشوی مبل است. برای تمیز کردن مبل، اگر رویه مبل شما جدا می‌شود می‌توانید آن را جدا کنید و در ماشین لباسشویی بشویید. اگر رویه‌های مبل جدا نمی‌شوند به چند نکته توجه کنید:

  • هنگام استفاده از شوینده پنجره‌ها را باز کنید، و در صورت امکان تهویه را روشن نمایید.
  • برای آنکه بدانید از چه شوینده‌ای برای مبل استفاده کنید، مطابق دستورالعمل‌های برچسب یا دفترچه شرکت سازنده عمل نمایید. سازنده‌های مبل پارچه‌ای معمولا جنس پارچه و ماده شوینده مناسب آن را در برچسب یا دفترچه راهنما می‌نویسند. در غیر این صورت از فروشنده سوال کنید تا در تمیز کردن انواع مبل پارچه‌ای ساتن، مخمل و .. دچار مشکل نشوید.
  • قبل از شستشوی کامل مبل، ابتدا در گوشه‌ای از مبل که در معرض دید نیست شوینده را امتحان کنید. بعد از چند دقیقه ببینید که رنگ پارچه مبل تغییری نکرده باشد. سپس یک دستمال کاغذی را تا کرده روی آن قسمت فشار دهید، اگر دستمال رنگی نشد، می‌توانید با خیال راحت از آن ماده شوینده استفاده نماید.
مطلب پیشنهادی:  شهری اسرارآمیز در اعماق زمین

 خشک کردن مبل

بعد از شستشوی مبل برای خشک کردن آن از هیچ وسیله‌ای استفاده نکنید و اجازه دهید مبل آرام آرام خشک شود. نکته مهمی که باید هنگام خشک کردن مبل به آن توجه کرد این است که مبل را در جریان هوای آزاد قرار ندهید. چرا که با این کار گرد و غبار هوا به مبل جذب می‌شود و در بعضی قسمت‌ها، لکه ایجاد می‌کند.

تمیز کردن مبل پارچه‌ ای

بهترین مواد شوینده برای مبل پارچه‌ای

مخلوط سرکه و جوش شیرین بهترین انتخاب برای شستشوی مبل

اگر می‌خواهید مبلمان خود را به راحتی و در خانه با محلول‌های خانگی تمیز کنید، ترکیب جوش شیرین با سرکه مناسب‌ترین نوع ترکیبات است به شرط اینکه با اصول صحیح مخلوط کنید. دو واحد جوش شیرین و یک واحد سرکه خانگی را مخلوط کرده و با استفاده از یک اسفنج آن را روی سطح مبل بکشید. اگر حساسیت دارید بهتر است به هنگام استفاده از این ترکیب احتیاط کنید.

استفاده از سرکه و آب اکسیژنه

یک ترفند خانگی و کم‌هزینه برای تميز كردن مبل پارچه‌ای، سرکه و آب اکسیژنه است. البته قبل از استفاده از آب اکسیژنه باید به این نکته توجه کنید که ممکن است این ماده به پارچه‌های رنگ تیره آسیب وارد کند و رنگ آن‌ها را روشن‌تر کند. بنابراین برای تميز كردن مبل مخمل یا شستشوی مبل پارچه ساتن با رنگ تیره از آب اکسیژنه استفاده نکنید.

در صورتی که می‌خواهید از این محلول برای تمیزی استفاده کنید، ابتدا 4 قاشق غذا خوری آب اکسیژنه را به 50 درصد سرکه رقیق شده در آب اضافه کنید. سپس محلول را در یک بطری اسپری بریزید و آن را تکان دهید. حال محلول را روی لکه‌‌های مبل اسپری نمایید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول اثر خود را بگذارد. در این مرحله با استفاده از یک حوله نمدار سطح آن را تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه: با چند ترفند کم هزینه کابینت آشپزخانه را نو کنید

تعداد کلمات مطلب: 752

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

چیدمان نشیمن مدرن

چیدمان نشیمن مدرن بر اساس سادگی، ظرافت و کارایی بنا شده است. این سبک با خطوط تمیز، رنگ های…