نکات مهم درباره اجاره ملک

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با افزایش قیمت خرید مسکن، افراد زیادی روی به اجاره‌نشینی آورده‌اند. اما اجاره ملک یا مغازه، نکات مهمی دارد که عدم توجه به آن دردسر ساز خواهد بود.
نکات مهم درباره اجاره ملک

همانطور که می‌دانید اجاره نوعی قرارداد است که در آن، موجر یا صاحب ملک، خانه، آپارتمان و یا مغازه خود را به مستاجر اجاره می‌دهد. البته که اجاره ملک زمان معینی داشته و در ازای دریافت اجاره‌بها یا کرایه انجام خواهد شد. در رابطه با همین موضوع، نکاتی وجود دارد. با دلتا مگ همراه باشید تا با نکات مهم در اجاره ملک آشنا شوید.

اجاره چه شرایطی دارد؟

  • مدت اجاره باید مشخص باشد؛ اگر در قرار داد اجاره مدتی معین نشود (مثلا یک سال یا دو سال)، اجاره باطل است و هیچ اثری ندارد. مدت اجاره معمولا یک سال تعیین می‌شود.
  • موجر باید مالک خانه یا آپارتمان باشد؛ بنابراین کسی غیر از مالک یا وکیل او نمی‌تواند ملکی را اجاره دهد. مستاجر هم می‌تواند محلی را که اجاره کرده است، به دیگری اجاره بدهد، مگر اینکه در قرارداد اجاره این حق از او سلب شده باشد.

شرایط اجاره

  • موجر و مستاجر باید بالغ و عاقل باشند؛ بنابراین کودکان غیربالغ و افراد مجنون نمی‌توانند ملک را اجاره داده یا ملکی را اجاره کنند. قیم این افراد می‌تواند از جانب آنها اجاره کند یا اجاره بدهد.

وظایف موجر

  • انجام تعمیرات کلی و اساسی؛ اگر موتورخانه، آسانسور، ایزوگام پشت‌بام و سایر تعمیرات کلی در مورد اجاره لازم باشد، موجر باید آن را انجام دهد.
  • بازگرداندن پول پیش مستاجر به هنگام تخلیه؛ چون معمولا در قراردادهای اجاره پول پیش از مستاجر گرفته می‌شود، موجر در موقع تخلیه باید مبلغ فوق را به مستاجر برگرداند.
  • تحویل مورد اجاره به مستاجر؛ موجر باید پس از انعقاد اجاره مورد اجاره، خانه یا آپارتمان را تحویل مستاجر دهد.
مطلب پیشنهادی:  خرید مسکن سخت‌تر شد

وظایف موجر

وظایف مستاجر

  • پرداخت کرایه؛ معمولا پرداخت کرایه به صورت ماهانه است لذا مستاجر باید در پایان هر ماه اجاره‌بها را به موجر یا نماینده موجر پرداخت کند.
  • انجام تعمیرات غیر اساسی مورد اجاره؛ اگر خانه یا مغازه نیاز به مواردی از قبیل رنگ‌آمیزی یا تعویض لامپ‌ها یا پریز و کلید برق و قفل در‌ها داشته باشد، مستاجر باید این کار‌ها را انجام دهد.
  • خودداری از ورود خسارت به محل اجاره؛ مستاجر باید به گونه‌ای از خانه یا مغازه استفاده کند که خسارتی به آن وارد نشود در صورت ورود خسارت باید آن را جبران کند.

این نکات فقط بخشی از نکات مهم در اجاره ملک می‌باشد. در حوزه اجاره ملک مطلب و نکات بسیاری وجود دارد که در بخش‌های دیگر به آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اجاره یا خرید خانه؟ مسئله این است» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 397

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

معرفی محله های تهران برای خرید و اجاره آپارتمان + قیمت

تهران به عنوان پایتخت ایران، پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی خر…