دانه های روغنی

روغن کلزا، شاه‌روغن سلامتی(+ویدئو)

۱۲
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مزارع گیاه کلزا از دیدنی‌های شمال کشور است. روغن کلزا دوست دار سلامتی قلب به شمار می‌رود.
روغن کلزا

روغن کلزا در مقایسه با روغن‌های دیگر میزان چربی کمتری دارد در واقع در مقایسه با روغن زیتون تنها نصف مقدار چربی اشباع شده را دارا است؛ خواص روغن کلزا بسیار زیاد است. روغن کلزا از دانه‌های سیاه گیاه کلزا تولید می شود. با مجله سلامتی پیام دلتا همراه باشید تا با هم درباره خواص جادویی روغن کلزا بیشتر بدانیم.

روغن کلزا

مزارع کلزا را دیده‌اید؟

گل کلزا در فصل بهار با گلبرگ‌های زرد خود، زیبایی مسحور کننده‌ای را به ارمغان می آورد. در حال حاضر در شمال ایران نیز این گیاه کشت می‌شود و از دانه‌های آن روغنی بسیار سالم تهیه می‌شود که به‌عنوان یک روغن شگفت‌انگیز شناخته می‌شود. مزارع کلزا یکی از دیدنی‌های شمال کشور هستند. معمولا در شالیزار کشت می‌شوند. یعنی بعد از برداشت محصول برنج، در همان مزرعه کلزا می‌کارند.

خواص روغن کلزا شامل افزایش کارایی مغز، سلامت چشم، پوست و مو، افزایش وزن، تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق، تقویت استخوان و مفصل و همچنین تقویت سیستم تنفسی است. در آشپزی نیز میتوان آن‌را تا ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرد. به‌علاوه، روغن کلزا به میزان قابل توجهی بیشتر از سایر روغن‌های معمول سالم است.

روغن کلزا
مزارع کلزا

خواص روغن کلزا

این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است. یک واقعیت قابل توجه در مورد روغن کلزا این است که مانند روغن‌های امگا ۳ ماهی است.  اسیدچرب امگا ۳ یکی از بهترین مواد مغذی است که می‌تواند به سلامت مغز کمک کند. این کار با افزایش نفوذپذیری سلول‌های مغزی مرتبط است. امگا ۳ همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و برای تقویت مفاصل عالی است. اسید چرب ضروری همچنین شامل امگا ۶ است که موجب عملکرد بهتر سیستم تنفسی، سیستم گردش خون و مغز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که ما باید امگا ۶ و امگا ۳ را با نسبت ۲: ۱ مصرف کنیم.

روغن کلزا

این روغن ویتامین E فراوانی دارد

ویتامین E در انواع غذاها مانند بادام زمینی، کلم بروکلی، اسفناج، بادام، سیب زمینی شیرین آووکادو، وجود دارد. لازم به ذکر است که روغن‌های گیاهی یکی از منابع فراوان این ماده مغذی فوق‌العاده هستند.  ویتامین E موجود در روغن کلزا برای چشم‌ها، پوست، مو و همچنین سیستم ایمنی بدن مفید است.

روغن کلزا دارای چربی بسیار پایینی است

روغن کلزا دارای مقادیر غنی از چربی‌های غیر اشباع که به کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند.

روغن کلزا دارای نقطه گرمای بالااست

روغن کلزا در مقایسه با سایر روغن‌های محبوب مثل روغن زیتون و روغن آفتابگردان دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به گرما است این روغن تا دمای ۲۳۰ درجه پایدار می ماند.

روغن کلزا

روغن کلزا حاوی فیتواسترول

فیتواسترول‌ها ترکیباتی هستند که ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها دارند و در گیاهان یافت می‌شوند و موجب کاهش سطح کلسترول می‌شوند. روغن کلزا سرشار از این ماده مغذی است.

یک روغن ایده آل برای گیاهخواران

روغن کلزا بدون گلوتن و مناسب برای بسیاری از رژیم‌های غذایی است. همچنین برای افرادی که گیاه‌خوار هستند این روغن به‌منظور پخت‌وپز عالی است.

روغن کلزا

به‌راحتی در دسترس است

بزرگترین مزیت روغن کلزا این است که در حال حاضر در بسیاری از سوپرمارکت‌ها موجود است. برای پیدا کردن این محصول نیازی به رفتن به فروشگاه‌های مواد غذایی خاص نیست. کافیست کمی دقت کنید. روی بطری‌‎های روغن که در قفسه فروشگاه‌ها چیده شده‌اند را بخوانید. حتما یکی از آنها را با قیمتی بسیار مناسب پیدا می‌کنید.

در دمای بالا سمی نمی‌شود

اگرچه خواص روغن کلزا برای سلامتی بسیار زیاد است اما نقطه قوت آن در مقایسه با سایر روغن‌های سالم دیگر این است که در دمای بالا سمی نمی‌شود. روغن کلزا معمولاً با روغن زیتون مقایسه می شود. شاید در بعضی شرایط روغن زیتون بهتر است اما روغن کلزا بر خلاف روغن زیتون می‌تواند در دماهای بالاتر مقاومت کند.

۱۲ دیدگاه

  1. شمس

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    ممنون از شما که با این روغن مارا اشنا کردی مطمئنا برای ناراحتی قلبی مفیداست

    پاسخ

  2. فتحی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  3. اهورا

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    مگه میشه بهتر از دلتا

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

    خیلی خوب و مفید

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    مطالب مفید و خوب بود

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  7. فرهاد کرمی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۰۲ ق٫ظ

  8. سعدی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۰:۰۱ ق٫ظ

    واقعا عالی و بی نظیر است

    پاسخ

  9. دانش

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ب٫ظ

    سلام
    دست شما دوستان مجله دلتا درد نکند از اینکه مرا از خواص این روغن خوب آشنا کردیم

    پاسخ

  10. بیگدلی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

    بله پرخاصیت

    پاسخ

  11. هوشمند

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۳۷ ب٫ظ

    عالی و مفید

    پاسخ

  12. بهلولی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    روعن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…