انواع مدل های آرک آشپزخانه

۵
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آرک ها ستون های افقی و نیم دایره ای هستند که وزن سقف را به دوش می‌‎کشند. فرم منحنی آرک آرامش را به خانه اضافه می‌کند.
آرک آشپزخانه

آرک آشپزخانه

آرک سازه ای افقی، به فرم منحنی و قوسی شکل است که توسط معماران، روی سقف طراحی می‌شود. نزدیک به چهار هزار سال است که آرک را در ساخت و ساز بنا های مختلف به کار می‌برند. دکوراسیون داخلی آشپزخانه و زیبایی نمای آن، به عنوان قلب منزل، اهمیت ویژه ای دارد. استفاده از آرک در طراحی داخلی این بخش، به عنوان سبکی مدرن، افزایش یافته است. آرک را به دو دلیل در طراحی داخلی وارد می‌کنند؛ برای تحمل وزن سقف و هم چنین پوششی زیبا برای آن. آرک به شکل گچی، کناف و ام دی اف طراحی می‌شود. با خواندن این مطلب از مجله دلتا، با جدیدترین مدل های آرک آشپزخانه آشنا شوید، تا بتوانید با توجه به سبک دکوراسیون، آن را در آشپزخانه به کار گیرید.

آرک اپن آشپزخانه

بر خلاف گذشته که آشپزخانه به صورت اتاقی جدا ساخته می‌شد و پنهان بود، در خانه های مدرن به صورت یکپارچه و در ارتباط با سایر بخش های منزل، طراحی می‌شود. با تغییر ظاهر آشپزخانه و پیچیده تر شدن طراحی، آرک نیز فرم های جدیدتری به خود گرفته است. آرک در قسمت ورودی آشپزخانه اجرا می‌شود و مانند مرز، دو فضا را از یکدیگر جدا می‌کند. فرقی نمی‌کند آشپزخانه شما کوچک باشد یا بزرگ، پوشاندن سقف با آرک، به زیبایی خانه کمک می‌کند.

آرک گچی آشپزخانه

آرک گچی آشپزخانه

قدیمی ترین نوع آرک آشپزخانه، مدل گچی آن است. معمولا اولین جایی که در بازسازی خانه های قدیمی تغییر می‌کند، آرک گچیِ آشپزخانه است. آرک گچی را روی سازه فلزی که به سقف جوش داده می‌شود، اجرا می‌کنند. معمولا روی آرک های گچی با هنر دست، گچبری صورت می‌گیرد که ظاهری زیبا به آن می‌بخشد. این مدل، وزن زیادی دارد. به دلیل وجود رطوبت بالا در این بخش، در معرض آسیب و ترک خوردن است. آرک گچی را می‌توان با انواع رنگ های روغنی یا پلاستیکی پوشاند.

آرک آشپزخانه کناف

آرک آشپزخانه کناف

کناف، نوعی سقف کاذب که وزن سبکی دارد و در تمام بخش های خانه قابل اجرا است. آرک آشپزخانه کناف، طرفداران زیادی پیدا کرده و اولین گزینه در طراحی سقف محسوب می‌شود. این نوع نسبت به مدل گچی، راحت تر اجرا می‌شود، ارزان تر و دارای تنوع بیش تری است. آرکِ کناف امکان به کار بردن نور مخفی و ال ای دی را ممکن می‌سازد. این نوع، به بزرگ و روشن دیده شدن فضا کمک می‌کند.

آرک آشپزخانه ام دی اف

آرک آشپزخانه ام دی اف

یکی دیگر از مدل های پرکاربرد آرک آشپزخانه، نوع ام دی اف یا چوبی است. آرک های ام دی اف دست ساز هستند. اما به دلیل قابلیت شکل پذیری پایینِ ام دی اف، تنوع زیادی ندارد. یکی از مهم ترین ویژگی های آرک ام دی اف امکان ست کردن آن با کابینت است. آرک ام دی بر خلاف سایر مدل ها، وزن زیادی دارد و برای اجرا روی سقف های یونولیتی مناسب نیست. در چنین حالتی، باید آرک را به تیر آهن پیچ کرد. بنابراین با توجه به موارد بیان شده از نظر نصب و ساخت، هزینه بالایی دارد.

نقش آرک در دکوراسیون

وجود آرک نمایی مدرن به آشپزخانه می‌بخشد و نقشی دکوراتیو در خانه بازی می‌کند. با توجه به سلیقه و ابعاد آشپزخانه، می‌توان با نورپردازی های متنوع، جلوه ای برجسته به آرک بخشید. امکان به کار بردن هالوژن، لوستر و نور مخفی روی این سازه وجود دارد.

یکی دیگر از کاربردهای آرک در خانه هایی با سقف بلند است.مانند سقف کاذب، وجود آرک، به دلیل حجیم بودن، ارتفاع سقف را کاهش و فضا را دوستانه و گرم جلوه می‌دهد.

آیا آرک، در طراحی داخلی آشپزخانه شما به کار رفته است؟ شما کدام مدل را می‌پسندید؟ با بخش دکوراسیون مجله دلتا همراه باشید و ما را از نظرات خود آگاه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۰۹ ب٫ظ

  2. یوسفی

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۴ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      ممنون از توجه شما

      پاسخ

  3. آژن

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…