شیراز و دیدنی های بهاری

۱۱
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شیراز شهر شعر و باغ‌های دلگشاست. در اردیبهشت ماه این شهر با شکوفه‌های بهارنارنجش به بهشتی زمینی تبدیل می‌شود.
جاهای دیدنی شیراز

شیراز شهر بناهای تاریخی و باغ‌هاست و در هر گوشه از این شهر زیبا می‌توان سراغ باغ‌هایی تماشایی را گرفت که حال و هوای خاصی به شهر بخشیده اند. بازدید از شیراز بدون گردش در بناهای تاریخی کامل نمی‌شود. مجله دلتا این بار در معرفی شهرهای گردشگری به سراغ شیراز، شهر بهارنارنج‌ها رفته است. هرچند پیش از نیز بارها و بارها به این شهر تماشایی سفر کرده‌ایم، اما صحبت دوباره از جاذبه های گردشگری شیراز در بهار خالی از لطف نیست.

مجموعه زندیه

زندیه دوره ای بود که شیراز در آن به بهترین، زیباترین و برترین ساختمان‌ها، معماری‌ها و هنرها دست پیدا کرد. یکی از عالی‌ترین نمونه هایی که از این دوره در شیراز به یادگار مانده مجموعه زندیه در قلب تاریخی این شهر است. این مجموعه شامل ارگ کریم خانی، عمارت کلاه فرنگی (باغ نظر)، بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل و آب انبار وکیل می‌شود.

بازار وکیل جاذبه های گردشگری شیراز

مسجد نصیرالملک

مسجد صورتی یا مسجد نصیرالملک از محبوب‌ترین و برترین جاذبه های گردشگری شیراز است و شهرت بسیاری میان گردشگران ایرانی و خارجی دارد. این مسجد با کاشی کاری های منحصر به فرد و متمایز و شیشه های رنگی زیبایش لقب دومین مسجد زیبای دنیا را از آن خود کرده است.

مسجد نصیرالملک جاذبه های گردشگری شیراز

مسجد عتیق

این مسجد تاریخی، کهن‌ترین مسجد شیراز است و یکی از وسیع ترین و زیباترین مساجد جهان به شمار می رود. کتیبه‌های سنگی موجود در این مسجد از نمونه‌های ارزنده هنر خطاطی به شمار می روند و در همسایگی حرم شاهچراغ مجموعه مذهبی تاریخی جذابی به وجود آورده است.

مسجد عتیق جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن

از مشهورترین دروازه‌های تاریخی ایران است و در ورودی شهر شیراز از سمت اصفهان و مرودشت قرار دارد. وجود بوستانی با صفا در نزدیکی دروازه قرآن، لذت گشت و گذار در این جاذبه را چند برابر می‌کند و شب هنگام به دلیل چراغانی منحصر به فرد، جلوه بسیار زیبایی دارد.

دروازه قرآن شیراز

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ، نیازی به تعریف ندارد و با حال و هوای خوشش بسیاری از مسافران، حتی گردشگران خارجی را به وجد می آورد. معماری منحصر به فرد و تماشایی این آرامگاه و قرارگیری آن در میان باغی باصفا باعث چند برابر شدن جذابیتش شده است. برنامه‌های مختلف شعرخوانی و مشاعره در کنار مزار حافظ علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی را در هر بازدید سر ذوق می آورد.

آرامگاه حافظ

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی خوش سخن، از دیگر جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و مانند آرامگاه حافظ در میان باغی باصفا قرار گرفته است. اینجا در کنار بازدید از مقبره سعدی که با معماری زیبا و تماشایی خود و اشعاری که دیواره‌های آن را به زیبایی تزیین کرده‌اند، می‌توانید از حوض ماهی، قنات سعدیه، حوض سکه و … دیدن کنید.

آرامگاه سعدی

باغ ارم

باغ ارم مشهورترین باغ شیراز است و در میان ۹ باغ ثبت جهانی شده ایران در فهرست یونسکو نیز قرار دارد. این باغ که قدمت آن به سده‌ها پیش باز می‌گردد، با فضای بهشتی و طراحی زیبای خود دل هر گردشگری را می برد. ساختمان تاریخی درون آن نیز بسیار زیباست و با آینه‌کاری ها و کاشی‌کاری‌هایش، گوشه‌ای از هنر و معماری شیراز را به نمایش می گذارد.

باغ ارم شیراز

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام دیگر باغ مشهور شهر ادب و فرهنگ است و در میان گردشگران ایرانی و خارجی جایگاه بسیار خوبی دارد. این باغ یادگاری از دوران قاجار محسوب می شود و در کنار فضای دلنشین و زیبای باغ خود برای گچ‌بری‌ها، نقاشی‌های سنتی، آینه‌کاری، آجرکاری، حجاری، معرق و منبت‌کاری بی‌نظیرش شهرت پیدا کرده است.

نارنجستان قوام شیراز

باغ دلگشا

این مکان به عنوان کهن‌ترین باغ شیراز شناخته می‌شود و در فصل بهار با سه هزار درخت بهارنارنجی که در باغش وجود دارد هوش از سر بازدیدکنندگان می برد. باغی که به سبک باغ‌های قدیمی ایرانی طراحی شده و نورپردازی های جذاب آن در شب، اینجا را به مکانی مناسب برای گشت شبانه در شیراز تبدیل کرده است.

باغ دلگشا جاذبه های گردشگری شیراز

باغ جنت

یکی دیگر از باغ های مشهور شیراز، باغ جنت است که قدمت ساخت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. فضای سرسبز و وسیع درختکاری شده مملو از درختان کاج و سرو، چمن کاری تماشایی که تمام باغ را پوشانده است و آبنماهای متعددی که خنکای خاصی به باغ بخشیده‌اند از جذابیت‌های این باغ به شمار می‌رود.

باغ جنت جاذبه های گردشگری شیراز

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن از باغ‌های محبوب شاهان صفوی بود و آنها برای گذران دوران استراحت خود در شیراز از این مکان استفاده می‌کردند. باغی با معماری تلفیقی از دوره های هخامنشی، ساسانی، زندیه و قاجاری که ساختمانی دو طبقه و زیبا را نیز در خود جای داده است. خوب است بدانید موزه نظامی و موزه عبرت در این باغ برپاست.

باغ عفیف آباد جاذبه های گردشگری شیراز

باغ جهان نما

باغ جهان نما، باغی است باصفا و زیبا به جای مانده از سده هشتم هجری در نزدیکی آرامگاه حافظ. این باغ یکی از کهن‌ترین باغ های شیراز است و درون آن عمارتی هشت ضلعی با نمای آجری به چشم می خورد. این عمارت توسط کریم خان زند ساخته شده و تا امروز سالم باقی مانده است.

باغ جهان نما جاذبه های گردشگری شیراز

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری شیراز ”دیدنی های شیراز؛ دشت ارژن” را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۲۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

  4. راد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۵۱ ب٫ظ

    با تشکر از سایت دلتا

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما 🙂

      پاسخ

  5. بزرگی

    ۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    باعظمت و با شکوه

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۰۵ ب٫ظ

      بلی، بسیار 🙂

      پاسخ

  6. روزبهانی

    ۱ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

    شیراز شهر گل وبلبل

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۰۵ ب٫ظ

      شهر بهار نارنج 🙂

      پاسخ

  7. جعفری

    ۳۰ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۵۲ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۰۵ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما با مجله دلتا 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…