برای کمبود پتاسیم چه بخوریم؟

۰
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
به جای موز چه بخوریم؟ یک رژیم غذایی پر از پتاسیم اینجا منتظر شما است؛ با مجله دلتا همراه باشید.
پتاسیم

حتما درباره خواص موز با پتاسیم فراوانش چیز های زیادی شنیده‌اید، این میوه خوشمزه، ویتامین ها و از جمله پتاسیم زیادی دارد که برای سلامت بدن بسیار ضروری است. البته همین میوه خوشمزه و خوش رنگ و لعاب می‌تواند برای بسیاری از افراد دردسر ساز باشد و برای آن ها مشکلاتی از قبیل یبوست ایجاد کند. به جای موز چه خوراکی هایی بخوریم؟ پتاسیم در چه میوه و سبزیجاتی وجود دارد؟ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

پتاسیم

پتاسیم

پتاسیم از رگ های خونی در مقابل ضخیم شدن و آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. مصرف روزانه این ماده در افراد تقریبا چیزی نزدیک به ۴۷۰۰ میلی‌گرم است. این ماده در انواع خوراکی های مغذی وجود دارد البته یکی از مسائل مشکل‌ساز در تغذیه افراد این است که به جای پتاسیم مقدار زیادی سدیم  مصرف می‌کنند؛ در صورتی که اگر همین معادله معکوس شود، از بسیاری از بیماری ها از جمله حمله قلبی جلوگیری می‌شود.

پتاسیم و موز

خوراکی های پتاسیم دار ( منابع پتاسیم ) 

 منبع و معدن پتاسیم همین جا است؛ در آشپزخانه کوچک شما؛ با ما همراه باشید.

  • شیر

   نظر شما درباره مصرف شیر و لبنیات پر کلسیم چیست؟ اصلا می‌دانستید که شیر منبع غنی از پتاسیم است؟! تصورش را بکنید که این نوشیدنی یا همان طلای سفید گران‌قیمت در کنار موز یا در ترکیب با آن به عنوان یک معجون قوی و مغذی قرار بگیرد. امتحان کردن گزینه هایی مثل شیر موز یا شیر پسته و حتی شیر نارگیل برای کسانی که معده آن ها نسبت به این ماده حساسیت دارد، یک جایگزین بسیار مناسب است.

پتاسیم و موز

  • پرتقال

   یک نوشیدنی سالم، مغذی و غنی از ویتامین  C‌ و پتاسیم اینجا است. شاید یکی از بهترین گزینه های نوشیدنی صبحگاهی خوردن یک لیوان  آب پرتقال طبیعی باشد، یک لیوان آب پرتقال تازه منبع غنی از کلسیم، پتاسیم، اسید فولیک و ویتامین B‌ است.

  • سیب زمینی

   بهتر است این طور بگوییم که بعد از موز، سیب زمینی بیشترین مقدار پتاسیم را دارد. البته این ماده، فیبر فراوان و بتاکاروتن هم دارد؛ بنابراین، فرقی ندارد که از این ماده به صورت سرخ‌کرده یا کبابی استفاده کنید؛ اگر معده شما نسبت به موز حساسیت دارد، از این ماده مغذی به عنوان یک جایگزین مناسب و طبیعی استفاده کنید.

پتاسیم و موز

  • گوجه فرنگی

   نظر شما درباره قاتل سرخ پروستات چیست؟ حتی خوردن یک سوپ ساده گوجه فرنگی هم می‌تواند ویتامین های زیادی را به بدن شما منتقل کند؛ بگذارید این طوربگوییم که دانشمندان و متخصصان تغذیه، گوجه فرنگی را بیشتر به عنوان قاتل پروستات می‌شناسند.

   البته پوره و رب گوجه فرنگی پتاسیم زیادی دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای میوه موز باشد. می‌توانید از این ماده مغذی در انواع سوپ، سالاد و غذا ها استفاده کنید؛ همچنین  آب گوجه فرنگی می‌تواند یکی از جایگزین های مناسب به جای معجون های خانگی مثل شیر موز باشد.

 

  • برگ چغندر

  کسی نمی‌تواند خواص  شلغم یا چغندر را در فصل سرما و آن هم برای درمان سرماخوردگی انکار کند. شاید شما هم از آن دسته از افرادی هستید که برگ چغندر را دور می‌ریزید؛ دست نگه دارید! برگ های پخته‌شده این ماده مغذی حدود ۶۴۴ میلی‌گرم پتاسیم دارند؛ چغندر پر از آنتی اکسیدان طبیعی است که چه به صورت خام یا پخته به دلیل اسید فولیک فراوان می‌تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند.

 

  • حبوبات

   نیم فنجان لوبیا سفید حدود ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد؛ در کنار آن لوبیا قرمز، عدس و لپه هم منابع غنی از پتاسیم محسوب می‌شوند که همه آن ها برای قلب بسیار مفید هستند؛ پس بهتر است این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ قورمه سبزی، قیمه یا آش فرقی نمی‌کند، از این حبوبات حتما استفاده کنید.

 

  • ماست پروبیوتیک

  ۲۲۰ گرم ماست بدون چربی ۵۷۹ میلی‌گرم پتاسیم دارد؛ این در حالی است که ماست کم چرب، دوغ و حتی شیر پتاسیم کمتری دارند. شما می‌توانید از این ماده مغذی در وعده های غذایی یا میان‌وعده های رژیمی خود یا حتی از آن به عنوان چاشنی سالاد به جای سس مایونز استفاده کنید. البته برای این منظور، مصرف ماست پروبیوتیک با باکتری های طبیعی موجود در آن گزینه بسیار مناسب‌تری است.

 

  • آلو

  آلو و آب آن پتاسیم زیادی دارد. مگر می‌شود از خورشت خوشمزه آلو گذشت؟ این ماده مغذی استخوان های شما را محکم می‌کند؛ فرقی نمی‌کند که شما از آلوی خشک یا تازه استفاده می‌کنید؛ چیزی که اهمیت دارد این است که این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

  • آب هویج

   سه چهارم فنجان آب هویج ۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم طبیعی دارد. این سبزی با بتاکاروتن زیادش دوست بینایی شما است. این خاصیت به دلیل رنگدانه های نارنجی هویج است؛ می‌توانید از این ماده مغذی به صورت ترکیبی هم استفاده کنید؛ مثلا آب هویج با سیب یا کرفس را حتما امتحان کنید.

پتاسیم و موز

  • ماهی

   ماهی های پر گوشت مثل هالیبوت و تن ماهی حدود ۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دارند. ماهی قزل آلا هم غنی از چربی های مفید و امگا ۳ است؛ در رژیم غذایی شما باید حتما گوشت سفید و ماهی وجود داشته باشد؛ چون این منابع جزء چربی های سالم غذایی هستند. این ماده مغذی تا ۳۵ درصد خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی- عروقی را کم می‌کند.

 

  • دانه و شیر سویا

   سویای فراوری نشده منبع غنی از پروتئین ها و یک ماده ضد التهاب است. اگر بدن شما نیازمند پتاسیم است و به خوردن موز و فراورده های مربوط به آن حساسیت دارید، سویا را امتحان کنید. البته شما می‌توانید از فراورده های دیگر این ماده مغذی مثل شیر سویا هم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

  • کدو حلوایی

   کدو حلوایی فقط یک ماده رژیمی یا دسر مخصوص شب های هالووین نیست! این ماده مغذی سرشار از ویتامین A‌ و فیبر است. همچنین این ماده منبع غنی از پتاسیم است. درواقع هر فنجان کدو ۴۴۸ میلی‌گرم پتاسیم دارد. اگر قصد گرفتن یک رژیم لاغری مؤثر و متنوع را دارید، رژیم کدو حلوایی را امتحان کنید، یک ماده مغذی که می‎تواند مثل موز بسیار سیر‌کننده و کم کالری باشد.

هنوز هم طرفدار بی چون و چرای موز هستید؟ یا اینکه دوست دارید این خوراکی های جایگزین را هم امتحان کنید؟ قطعا موز یک صبحانه، میان‌وعده یا حتی غذای کامل، جامع و پر ویتامین است اما بد نیست که به تنوع غذایی هم عادت کنید؛ مخاطب عزیز انتخاب آخر همیشه با شما است؛ مجله دلتا همیشه به انتخاب و تصمیم شما احترام می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…