سانسوریا ؛ گیاه سایه دوست

۷
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سانسوریا در ایران به اسم گلِ "زبان مادر شوهر" شناخته می‌شود. یکی از گل های آپارتمانی سایه دوست و مقاوم است.
سانسوریا

سانسوریا

وجود گل های آپارتمانی در دکوراسیون داخلی خانه سبب به وجود آمدن نشاط و سرزندگی می‌شود. گل های طبیعی، نماد حیات هستند که ویژگی های روانشناسی رنگ سبز را نیز، به خانه اضافه می‌کنند. سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که تقریبا در بیش تر خانه ها یافت می‌شود. با این بخش از مجله دلتا همراه شوید تا با گل سانسوریا آشنا شویم.

سانسوریا، انواع متنوعی، بالغ بر ۶۰ گونه دارد. چند نوع سانسوریا در ایران وجود دارد؛ از جمله پا کوتاه و بلند، برگ ساده یا ابلق. برگ های این گیاه بلند و کشیده هستند که در قسمت بالایی فرمی تیز به خود می‌گیرند. به همین دلیل، به سانسوریا گیاه شمشیری نیز می‌گویند. برگ ها به رنگ سبز تیره، سبز روشن با رگه های طلایی و سبز ابلق هستند. سانسوریا گیاهی همیشه سبز است. رشد کم و عمر طولانی دارد. به طور متوسط تا ۴۵ سانتی متر، و در شرایط مناسب تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند.

سانسوریا

نگهداری سانسوریا

برای داشتن گیاهی شاداب و زیبا لازم است با ویژگی های ذاتی آن آشنا باشید تا بتوانید شرایط مناسبی را فراهم کنید. نور، دما، آب، خاک و کود از جمله مواردی هستند که گیاه به آن ها نیاز دارد.

نور؛ سانسوریا از گیاهان سایه دوست به حساب می‌آید. نور مستقیم خورشید برگ های این گیاه را می‌سوزاند و در سایه ،شرایط مطلوبی خواهد داشت. نباید گیاه را در اتاقی تاریک قرار داد، زیرا قطر برگ ها کم و رشد آن متوقف می‌شود.

کود؛ کود دامی و خاک برگ به رشد گل سانسوریا کمک می‌کند و آن را سالم نگه می‌دارد. در صورت زرد شدن برگ ها و توقف رشد گیاه، از کود شیمیایی برای تقویت سانسوریا استفاده کنید. کود مخصوص این گیاه در بازار موجود است، که می‌توانید آن را در شش ماه اول سال، طبق راهنمای استفاده از آن ، با آب به گیاه تزریق کنید.

خاک؛ خاک مناسب برای تغذیه گل سانسوریا، مخلوطی از ماسه، شن، رس و خاک برگ است. این گل به خاک سنگین نیاز دارد تا ریشه هایی قوی داشته باشد و سریع تر پاجوش بدهد.

دما؛ تمام گیاهان نسبت به تغییرات دمایی حساس هستند. سانسوریا به عنوان گیاهی مقاوم، تا دمای ۱۰ درجه سانتی گراد را در زمستان تاب می‌آورد و در تابستان تا ۲۴ درجه سانتی گراد به حیات خود ادامه می‌دهد. چنان چه میانگین دمای محیط از این بازه تجاوز کند، سانسوریا خشک می‌شود یا یخ می‌زند.

آبیاری؛ برگ های عریض سانسوریا، قطر زیادی دارد. بنابراین آب و املاح معدنی را در خود حفظ می‌کند. به همین دلیل نیاز به آبیاری زیادی ندارد. در فصل های گرم هر هفته، و در فصول سرد بیست روز در میان، به این گل آب بدهید. سانسوریا به رطوبت کمی نیاز دارد بنابراین از آبپاشی روی برگ ها خودداری کنید.

سانسوریا

تکثیر سانسوریا

این گل به راحتی تکثیر می‌شود و می‌توانید بدون نیاز به افراد ماهر، این گیاه را در منزل تکثیر کنید. برای ازدیاد سانسوریا دو روش را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ تقسیم برگ یا پاجوش.

تکثیر از طریق پاجوش

گفته می‌شود بهترین زمان برای ازدیاد بیش تر گیاهان زینتی از جمله سانسوریا اواخر بهار تا اواسط تابستان است. در این بازه زمانی، گیاهان انعطاف پذیرتر هستند و در برابر تغییرات مقاومت خود را از دست نمی‌دهند. پاجوش هایی که به اندازه ۲۰ سانتی متر رشد کرده اند از گیاهِ جدا کنید و آن را در خاک مخصوص بکارید. پاجوش به جوانه های تازه گیاهان گفته می‌شود.

ازدیاد سانسوریا توسط قلمه زدن

برای قلمه زدن برگ ها، آن ها را از فاصله ۱۰ سانتی متری برش بزنید و درون خاک قرار دهید. قلمه را در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر، تعداد ۸ تا ۱۰ قلمه را در کنار هم درون خاک قرار دهید. ترکیب یک واحد خاک لومی و دو واحد خاک برگ را برای ریشه زدن در نظر بگیرید.

سانسوریا

سانسوریا

نکات جالبی در مورد گیاه سانسوریا وجود دارد که دانستن آن ها شاید برای شما جذاب باشد. در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنیم.

  • سانسوریا با تصفیه تولوئن، فرمالدئید و سایر گازهای سمی، هوای منزل را پاک سازی می‌کند. به همین دلیل استفاده از آن داخل اتاق خواب، اتاق نوزاد، پذیرایی، رستوران و بیمارستان ها توصیه می‌شود.
  • سانسوریا خشک سالی را تحمل می‌کند. زیرا می‌تواند آب را در برگ های خود ذخیره کند و از این لحاظ به کاکتوس شباهت دارد. یعنی حتی اگر سه تا چهار هفته به این گیاه آب نرسد، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.
  • سانسوریا ساقه ندارد و برگ ها به طور مستقیم از خاک بیرون می‌آیند. ازدیاد این گیاه از طریق ساقه های زیرخاکی صورت می‌گیرد.
  • سانسوریای رنگی در واقع همان سانسوریای معمولی است که نوک برگ های آن را با رنگ های مصنوعی می‌پوشانند. این رنگ با رشد برگ ها کش می‌آید و روی آن ها می‌ماند.

اگر عاشق گیاهان هستید ولی هنوز سانسوریا را به کلکسیون گیاهان موجود در خانه اضافه نکرده اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت اقدام به تهیه سانسوریا کنید و از وجود آن لذت ببرید. منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۱۰ ب٫ظ

  3. فرهاد کرمی

    ۲۹ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    واقعا گل زیباییه

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۵ ق٫ظ

      🙂

      پاسخ

  4. لیلی امامی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ب٫ظ

    اطلاعات خوبی بود مخصوصا راجب زمان پا جوش گرفتن و نحوه کود دهی ممنونم

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      خدا رو شکر 🙂 ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  5. ثامن

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…