علائم گودی کمر چیست؟

۶
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حال ستون فقرات شما چطور است؟ با گودی کمر خود چه می‌کنید؟ آیا می‌دانستید که اضافه وزن و چاقی باعث گودی کمر می‌شود؟ با مجله دلتا همراه باشید.
علائم گودی کمر

گودی کمر! یک انحنای باریک در مسیر ستون فقرات شما است که شاید خودتان هم از آن خبر نداشته باشید. قطعا یک کمر باریک و لاغر بسیار زیباتر از یک کمر گود و فرو رفته است! چرا قوز می‌کنید؟ اصلا چرا درست نمی‌نشینید؟ آیا می‌دانستید که چاقی باعث می‌شود تا کمر گود تری داشته باشید؟ علائم گودی کمر چیست؟ درمان گودی کمر چگونه است؟ با مجله دلتا همراه باشید.

علائم گودی کمر

گودی کمر چیست

گودی کمر همان قوس و فرو رفتگی ستون فقرات است که در بیشتر مواقع باعث کمر درد می‌شود و ممکن است در هر سنی و برای هر فردی حتی کودکان ایجاد شود. این مشکل به طور معمول، در ستون فقرات رخ می‌دهد اما ممکن است که مهره های گردن را هم درگیر کند.

کدام بیماری ها باعث گودی کمر می‌شوند؟ 

بسیاری از بیماری ها می‌توانند به صورت سلسله‌وار بر گودی کمر اثر بگذارند و انسجام ستون فقرات را به هم بزنند؛ برخی از این علل و بیماری های شایع: کایفوز، چاقی و پوکی استخوان است.

التهاب دیسک

این نوع التهاب معمولا بین مهره ها اتفاق می‌افتد و ممکن است بسیار دردناک باشد و باعث کمر درد شود.

چاقی

قطعا اضافه وزن اول از همه به پا ها و ستون فقرات فشار می‌آورد؛ چاقی ممکن است باعث خم شدن افراد به سمت عقب شود و این وضعیت تعادل بدن را به هم می‌زند.

پوکی استخوان

این مسئله یک بیماری تراکم استخوانی است که ممکن است باعث شل شدن استخوان ها شود و در نتیجه انسجام ستون فقرات را به هم بزند؛ دقیقا همین جا است که لبنیات و شیر به داد ما می‌رسد؛ بنابراین، یک رژیم غذایی سالم می‌تواند علاوه بر تراکم استخوان ها از کمر درد و مشکلات ستون فقرات و بیماری های مربوط به آن هم جلوگیری کند.

علت گودی کمر

چرا کمر ما گود می‌شود؟ تغذیه، ورزش و حتی طرز نشستن ما می‌تواند به ستون فقرات و مهره های آن فشار بیاورد و گودی کمر ایجاد کند؛ بیایید این علت ها را با هم بررسی کنیم.

اسپوندیلولیستیس

یک بیماری ستون فقرات است که در آن یکی از مهره های کمر به سمت استخوان پایین کمر می‌رود. این بیماری به طور معمول با جراحی قابل درمان است.

آکوندروپلازی

یک بیماری استخوانی است که کوتوله ها را کوتوله تر کرده است که قطعا یکی از علت های شایع گودی کمر است.

پوکی استخوان

این بیماری استخوانی نه فقط باعث گودی کمر می‌شود بلکه تراکم استخوان ها را از بین می‌برد و خطر شکستگی آن ها را بیشتر می‌کند.

استئوسارکوم

یک سرطان استخوانی است که در نزدیکی زانو، بازو و شانه ایجاد می‌شود؛ قطعا این آسیب دیدگی استخوانی می‌تواند باعث فشار روی مهره ها و در نتیجه گودی کمر شود.

چاقی

بگذارید از عامل آخر گودی کمر یعنی چاقی بیشتر بگوییم که البته این عارضه با بیماری های دیگر مثل دیابت هم ارتباط دارد. قطعا اضافه وزن باعث می‌شود که به مهره ها و استخوان های بدن فشار بیشتری وارد شود. همچنین چاقی باعث ابتلا به انواع مختلف سرطان و بیماری های قلبی- عروقی می‌شود.

انواع گودی کمر

این بیماری که ستون فقرات، مهره های گردن و … را درگیر می‌کند؛ مثل دیگر بیماری ها انواع مختلفی دارد:

گودی پایین کمر

این نوع از گودی کمر در پایین ستون فقرات ایجاد می‌شود و رایج ترین نوع آن است.

گودی مهره های گردنی

همانطور که گفتیم، اگر کمر شما و مهره های آن گود شده باشد، نه فقط استخوان ها و ستون فقرات بلکه مهره های گردن شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این یعنی ممکن است مهره های گردن هم گود شوند.

درمان گودی کمر

علائم گودی کمر

درد ماهیچه‌ای از رایج ترین علائم گودی کمر است. درواقع، هنگامی که مهره های ستون فقرات شما به طرز عجیب و غیر عادی و به هر دلیلی خم می‌شوند، ماهیچه های آن به این طرف و آن طرف کشیده و انبساط و انقباض عضلانی ایجاد خواهد شد. این مسئله گودی کمر را تشدید می‌کند؛ علائم شایع این بیماری چه هستند؟ بیایید با هم بررسی کنیم:

گودی کمر در چه کسانی بیشتر اتفاق می‌افتد؟

این بیماری قطعا در زیبایی ستون فقرات شما تأثیر‌ گذار است و البته فقط گریبان کارمندان پشت میز نشین یا سالمندان را نمی‌گیرد. آیا می‌دانستید که خانم های باردار و کودکان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

گودی کمر در کودکان

این مسئله در کودکان بدون هیچ دلیل خاص اتفاق می‌افتد. معمولا این بیماری در کودکان زمانی ایجاد می‌شود که ماهیچه های دور باسن کودک ضعیف یا سفت می‌شوند. البته این مسئله در کودکان جای نگرانی ندارد؛ چون گودی کمر در آن ها با افزایش سن و میزان رشد استخوان ها قابل اصلاح است.

گودی کمر در خانم های باردار

دوران حاملگی، اضافه وزن و سنگینی ناشی از آن یک دوره بسیار سخت برای خانم ها است که در این دوران بسیاری از خانم ها از درد کمر رنج می‌برند. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که گودی کمر در خانم های حامله به دلیل مرکز ثقل ستون فقرات اتفاق می‌افتد که البته این درد در ناحیه کمر، شکم و حتی باسن و پا ها به دلیل تغییر جریان خون در بدن ایجاد می‌شود.

درمان گودی کمر

اگر گودی کمر شما خفیف باشد، اصلا نیاز به درمان پزشکی خاصی ندارید؛ پس همه چیز به وضعیت مهره ها و ستون فقرات شما بستگی دارد. البته راهکار های درمانی مختلفی برای کنترل این بیماری وجود دارد؛ از مصرف دارو گرفته تا ورزش کردن و انجام حرکات اصلاحی.

  • کاهش درد و تورم با مصرف دارو های خاص
  • درمان فیزیکی عضلات
  • تقویت ماهیچه ها
  • کاهش وزن
  • در موارد شدید تر جراحی های خاص
  • تقویت تراکم استخوان ها با رژیم غذایی مناسب و مصرف ویتامین D
  • ورزش کردن و انجام حرکات اصلاحی

گودی کمر

تمرین های ورزشی مناسب برای گودی کمر 

قطعا تغذیه مناسب در کنار ورزش کردن، در سالم بودن ستون فقرات شما موثر است اما سؤال این است که چه حرکات ورزشی می‌تواند به این مسئله کمک کنند؟

  • بالا انداختن شانه ها
  • کج کردن گردن
  • یوگا به خصوص اجرای حالت گربه و پل
  • بالا بردن پاها
  • انجام شیب لگن با توپ

شاید اولین کاری که بعد از خواندن این مطلب انجام می‌دهید، این باشد که کمر خود را راست نگه دارید یا اینکه با یک چکاپ ساده مطمئن شوید که گودی کمر دارید یا خیر! نگران نباشید؛ پزشک سلامت یعنی مجله دلتا همیشه و در همه جا با شما همراه است؛ سلامتی شما آرزوی همیشگی ما است.

۶ دیدگاه

  1. علی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۱۷ ق٫ظ

    سلام چند تا ورزش اخر مقاله عنوان کردید و فقط نام بردید کمی راجبشون توضیح هم میداد خیلی خوب بود.

    پاسخ

  2. حیدری

    ۲۹ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۸ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  3. بردیا

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۱۱ ب٫ظ

  4. اقازاده

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۰۸ ب٫ظ

    یکم بیشتر تصاویر برای ورزش کردن میگذاشتید درکل عالی بود

    پاسخ

  5. شمس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    بسیار عالی بئرا

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۳۷ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…