۱۷ دمنوش گیاهی ضد سرماخوردگی!

۳
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
باز هم سرماخوردگی! آن هم در این روز های سرد برفی! نگران نباشید! این مهمان ناخوانده را با دمنوش های گیاهی غافلگیر و درمان کنید؛ با مجله دلتا همراه باشید.
دمنوش-گیاهی-ضد-سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفلوانزا ! موضوع داغ این روز های سرد و برفی؛ بیماری که ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را در چهار فصل درگیر کند که البته در پاییز و زمستان بیشتر از دیگر فصول سال گریبان شما را می‌گیرد؛ چگونه می‌توان از شر این بیماری با تمام سرفه ها و گلودرد هایش خلاص شد؟ نگران نباشید؛ دمنوش های ضد سرماخوردگی به کمک شما می‌آیند؛ با چای و دمنوش های گیاهی عجیب و غریب چطور هستید؟ممکن است نام بسیاری از این گیاهان دارویی را نشنیده باشید.

 لیمو، آویشن، عسل و دارچین، زنجبیل و سایر ادویه ها و آنتی بیوتیک های طبیعی و گیاهی بهترین گزینه برای کنترل سرماخوردگی و کمک به بهبود زودتر عفونت ها هستند؛ پس خوردن این دمنوش های گیاهی ضد سرماخوردگی را فراموش نکنید. مجله دلتا همیشه به فکر سلامتی شما است؛ با ما همچنان همراه باشید.

چای و دمنوش گیاهی ضد سرماخوردگی

آنتی بیوتیک های گیاهی ضد سرماخوردگی

شاید شما هم در هنگام سرماخوردگی مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی مثل سیر و عسل، لیمو و آویشن و حتی چای سبز را به دارو های شیمیایی و خوردن قرص های مختلف ترجیح بدهید؛ البته اگر سرماخوردگی شما شدید باشد، حتما لازم است که به پزشک مراجعه کنید؛ دمنوش های گیاهی فقط می‌توانند به عنوان یک مکمل طبیعی به درمان سریع تر شما کمک کنند؛ بیایید با هم گیاهان ضد سرماخوردگی را بهتر بشناسیم.

گَوَن

این گیاه از تیره نخود است، شما می‌توانید از ریشه این گیاه و دم کرده آن برای درمان سرفه و گلو درد استفاده کنید؛ با این دمنوش گیاهی به سیستم ایمنی خود شانس مبارزه با سرماخوردگی و سایر بیماری‌ ها را بدهید.

ریشه زرد رنگ این گیاه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند؛ در نهایت، مقدار گلبول‌ های سفید مبارزه‌ کننده با عفونت های ویروسی و از جمله سرماخوردگی افزایش می‌یابد. شما می‌توانید ریشه این گیاه را برش دهید و به سوپ و آب سبزیجات اضافه کنید؛ یک غذای آبکی ضد سرماخوردگی مفید!

آویشن ؛ گیاه ضد سرماخوردگی

آویشن گیاهی است که در جهان به نام Thyme مشهور است. این گیاه در ایران به نام آویشن باغی یا کوهی مشهور است. آویشن به علت وجود اسانس، ترکیبات فنلی و خاصیت ضد میکروبی قوی می‌تواند یک دمنوش قدرتمند برای درمان سرماخوردگی باشد؛ اگر سرفه های مکرر دارید، می‌توانید از این گیاه خلط آور استفاده کنید؛ البته در کنار دمنوش لیمو، عسل و آویشن می‌توانید شربت آن را هم مصرف کنید.

ریحان

ریحان ؛ سبزی ضد سرماخوردگی

ریحان نام گیاهی یک‌ ساله از تیره نعناعیان است. از این گیاه می‌توانید در روز های سرد زمستان و برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید.  برای این کار برگ‌ های این گیاه را به صورت ریز خرد کرده و در ظرف مخصوص یخ قرار دهید؛ سپس این ظرف را از آب پر کنید و در فریزر بگذارید؛ فرقی نمی‌کند که شما از سبزی تازه ریحان یا دمنوش و حتی شربت مخصوص آن استفاده کنید؛ مهم این است که این گیاه تب بر طبیعی است و علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه و گلودرد های چرکی را کاهش می‌دهد.

پریمولا وریس

شاید تا به حال نام این گیاه عجیب و غریب را هم نشنیده باشید. پریمولا وریس نام یک گونه از سرده پامچال است. ریشه این گیاه می‌تواند سرماخوردگی شما را بر طرف کند. ریشه این گیاه حاوی ساپونین‌‌های تری‌ ترپنوئیدی است که خلط آور قدرتمندی است و برای درمان احتقان سینه از آن استفاده می‌کنند.

برای این منظور، شما می‌توانید ریشه این گیاه را در آب بریزید (یک پیمانه آب برای هر اونس ریشه این گیاه) و سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و بعد از آبکشی آن را بخورید.

سرخار گل

این گیاه عجیب هم می‌تواند دشمن سرماخوردگی باشد. سرخار گل نام یک گونه از زیر خانواده کاسنیان آستروئیده است؛ زمانی که در مراحل اولیه عفونت های ویروسی قرار گرفته‌اید، از جوشانده این گیاه استفاده کنید. می‌توانید با جوشاندن ریشه این گیاه در آب به مدت ۱۰ دقیقه از شر تمام عفونت های ویروسی بدن از جمله سرماخوردگی خلاص شوید.

آقطی کانادایی

آقطی کانادایی نام زیرگونه ای از گیاه آقطی سیاه است؛ اگر می‌خواهید دوره آنفلوانزا و سرماخوردگی شما کوتاه شود، از عصاره و شربت این گیاه به صورت دمنوش استفاده کنید؛ البته شما می‌توانید برگ و گل این گیاه را هم در چای خود بریزید.

بخور اکالیپتوس؛ گیاه ضد سرماخوردگی

سرما خورده‌اید و میگرن و سردرد شما تشدید شده است؟ اکالیپتوس را امتحان کنید. استشمام بخار روغن اکالیپتوس که در آب ریخته شده است، می‌تواند سینوس‌ های شما را تمیز کند و از میزان عفونت آن‌ ها بکاهد.

گندنای کوهی 

گندنای کوهی یا فراسیون سفید، گیاهی گلدار از خانواده نعناعیان است. این گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیا است؛ با خوردن یک فنجان از دم‌کرده این گیاه دیگر نیاز نیست از شربت سرفه استفاده کنید؛ می‌توانید به کمک این گیاه، شربت سرفه طبیعی تهیه کنید.

برای انجام این کار کافی است ۲۸ گرم از برگ این گیاه را در ۲ پیمانه آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید؛ سپس برگ‌ های آن را در بیاورید و از صافی رد کنید، به مایع باقی‌مانده عسل طبیعی اضافه کرده و از این دمنوش یا شربت گیاهی ۴ بار در روز استفاده کنید.

ترب کوهی ویتامین C ضد سرماخوردگی

ترب کوهی نام یک گونه از تیره شب‌بویان است. این ریشه گیاهی ارزشمند نه فقط حاوی ویتامین C بلکه در برگیرنده ایزوتیوسیانات است. این دو ترکیب قدرتمند گیاهی برای پاک کردن خلط گلو بهترین گزینه هستند. می‌توانید با رنده کردن این ریشه و اضافه کردن ادویه زنجبیل به آن یک دمنوش گیاهی مقوی داشته باشید.

زوفا

زوفای عزیز و معطر! می‌دانیم که به احتمال زیاد نام خیلی از این گیاهان دارویی پر خاصیت را نشنیده‌اید! از این گیاه در طب سنتی برای تسکین نشانه های سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر عفونت‌ های ویروسی و تنفسی استفاده می‌شود؛ این گیاه طعمی بین نعناع و مریم گلی دارد و می‌توان از آن در انواع سوپ، سالاد و سایر غذا ها استفاده کرد.

فرنجمشک

یک مسکن طبیعی ضد اگزما، ضد استرس و تسکین‌دهنده ناراحتی های گوارش اینجا است؛ فرنجمشک یا وارنگ بو! این گیاه هم مثل دیگر گیاهان شناخته‌شده از جمله نعناع، پونه، آویشن و … می‌تواند به درمان عفونت های ویروسی سرماخوردگی کمک کند. فرنجمشک حاوی ویتامین C است و می‌توان از آن یک دمنوش یا چای خوشمزه تهیه کرد.

برای این منظور، یک پیمانه آب جوش را روی ۵ تا ۶ عدد برگ تازه این گیاه یا یک قاشق چای‌خوری از برگ‌ های خشک آن بریزید و بگذارید محلول گیاهی به مدت ۵ دقیقه در آب بماند؛ سپس برگ های آن را بردارید و از صافی رد کنید؛ دمنوش شما آماده است؛ البته این جوشانده نه فقط سرماخوردگی را رفع می‌کند بلکه دل درد را هم تسکین می‌دهد.

پوتار

پوتار نام یک گونه گیاهی از سرده علف لیمو است. معمولا بیشتر افراد از برگ های این گیاه برای تهیه چای استفاده می‌کنند. مصرف این چای می‌تواند به بهبود تب، سرفه و سرماخوردگی کمک کند؛ برای تهیه این دمنوش خانگی، یک پیمانه آب جوش را روی چند عدد از برگ‌ های تازه پوتار یا یک قاشق چای‌خوری از برگ‌ های خشک آن بریزید؛ کمی صبر کنید تا دمنوش به اندازه کافی بخار کند؛ نوشیدنی گرم و پرخاصیت شما آماده خوردن است.

ریشه شیرین بیان

این گیاه مانند سایر گیاهان دارویی نام‌برده خلط آور است؛ می‌توانید از این گیاه برای تهیه شربت سرفه خانگی استفاده کنید. شیرین بیان خاصیت تسکین‌دهندگی دارد و می‌تواند گلودرد و سرفه شما را درمان کند؛ برای تهیه این دمنوش یا شربت ضد سرماخوردگی یک قاشق چای‌خوری از ریشه شیرین بیان را در یک پیمانه آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه با دمای کم بجوشانید؛ سپس جوشانده آماده‌ شده را از صافی رد کنید؛ از این معجون به مدت ۷ روز و به مقدار ۲ تا ۳ پیمانه در روز بنوشید.

دمنوش نعناع

نعنا بخورید تا آنفلوانزا نگیرید

یک گیاه عجیب اما کاربردی! نعناع گربه‌ای نام یک گونه از تیره نعناعیان است. این گیاه فقط برای گربه ‌های کوچک به کار نمی‌رود. از آنجا که این گیاه تعریق بدن را زیاد می‌کند، برای درمان تب و آنفلوانزا بسیار مفید خواهد بود. از این گیاه می‌توانید به صورت دمنوش استفاده کنید یا آن را به طور مستقیم در سوپ و سالاد خود بریزید.

مرزنجوش 

این گیاه هم مثل بخور اکالیپتوس عمل می‌کند! دیگر نیازی نیست از دارو های شیمیایی ضد احتقان استفاده کنید. زمانی که این گیاه به سیستم تنفسی شما می‌رسد، می‌تواند به پاک شدن سینوس‌ های عفونی و حتی تسکین میگرن کمک کند، می‌توانید روغن مرزنجوش را به آب اضافه کنید و با رایحه و بخار حاصل از آن یک استحمام جانانه داشته باشید.

پنیرک پف‌نبات

پنیرک پف‌نبات نام یک گونه از تیره پنیرکیان است. این گیاه خواص خوراکی بی‌نظیری دارد؛ مثلا قبل از اینکه شیرینی‌پز ها بخواهند از ژلاتین برای تهیه شیرینی‌ ها استفاده کنند، این گیاه کاربرد خوراکی داشت. چای و دمنوش تهیه‌شده از ریشه این گیاه می‌تواند گلودرد چرکی و سرفه های عفونی شما را بهبود بخشد.

گل ماهور اروپایی

گل ماهور اروپایی نام یک گونه از تیره گل‌ میمونیان است. این گیاه به طور سنتی و درمانی برای مشکلات تنفسی و مهار عفونت ها به کار می‌رود؛ جوشانده این گیاه نه فقط برای درمان عفونت های ویروسی ناشی از سرماخوردگی بلکه برای دیگر عفونت های بدن مثل عفونت گوش هم بسیار مفید است.

متخصصان از این گیاه برای درمان مشکلات تنفسی و تسکین گلودرد استفاده می‌کنند؛ یک پیمانه آب جوش را روی یک تا دو قاشق چای‌خوری از برگ‌ های تازه آن بریزید؛ سپس به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا برگ ها خیس بخورند؛ ترکیب و دمنوش گیاهی را از صافی رد کنید؛ نوش جان!

۳ دیدگاه

  1. بردیا

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۱۶ ب٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  2. آدینه

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. ثامن

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…