کویر یزد یا دروازه قرآن ؛ نفس های آخر آبان

۲
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
این روزها اگر به اینجا سفر کنید شاهد موتور سواری گروهی خواهید بود که کویر یزد را برای  سواری انتخاب کرده‌اند.
کویر یزد

امروز اولین برف پاییزی بارید، دیگر داریم روبه سردی می‌رویم. این آخرین نفس های فصل کویر است. آبان که تمام شود و آذر بیاید، شاید شب های کویر دیگر خیلی سرد شود. پس بهتر است اگر قصد سفر به کویر را دارید. همین روزها بار سفر ببندید و راهی شوید. قبلاً در صفحه گردشگری مان کویر های زیادی را که می‌تواند مقصد سفرتان باشد به شما معرفی کردیم. کویر مرنجاب دیدنی، کویر مصر، ریگ جن با آن رمز و رازش، کویر ورزنه و تفریحاتش، طبس و… همچنین به شما گفتیم که کلاً آبان فقط برویم کویر چون فصل سفر به این مناطق است. امروز هم در مجله دلتا سراغ کویر یزد یا همان کویر دروازه قرآن رفتیم تا جذابیت های عمومی وَ خاص آن را به شما معرفی کنیم که بهتر بتوانید مسیر خود را بیابید.

کویر دروازه قرآن

چرا کویر دروازه قرآن؟

اینجا یکی از دیدنی ترین کویر هاست. کویر یزد یکی از جاذبه های دیدنی و طبیعی استان یزد محسوب می‌شود. به علاوه از آنجا که از دروازه قرآن یزد فاصله کمی دارد، آن را به نام کویر دروازه قرآن هم می‌شناسند. معمولاً در فصل کویر شلوغ است. جالب اینکه یک تالاب با چشم انداز بی نظیر هم دارد که پای ثابت گردشگری است. امکانات بسیار خوبی هم در این کویر هست. هم تفریحی و هم اقامتی. هرچند فاصله کمی تا شهر یزد دارد و می‌توانید برای شب مانی به یزد بروید، اما اگر اهل کمپ زدن هم باشید باز هم امکاناتی برایتان فراهم است که معمولاً در کویر های دیگر نمی‌توانید آن را بیابید. اگر نمی‌دانید چطور در کویر کمپ بزنید، در کویر یزد کمپ کویری برپاست و می‌توانید همینجا هم ساکن شوید.

کویر دروازه قرآن یزد

چطور به کویر یزد برویم؟

آدرس استان یزد، شهر یزد، بلوار جمهوری اسلامی، بعد از دروازه قرآن، خیابان نصر، جاده خاکی

به این صورت که: جاده خاکی را که تقریباً ۴ کیلومتر ادامه دهید، آثار کمپ های کویری را خواهید. باید برای رسیدن به تالاب راه‌تان را تا آنجا ادامه دهید. وقتی از کنار تالاب عبور کردید می‌توانید از طریق راه های فرعی برای دیدن زیبایی آن بروید. البته اینجا تابلوی راهنما ندارد پس خوب است از کویر نوردان دیگر کمک بگیرید و یا با راهنماهایی که در کمپ های کویری حضور دارند برای بازدید بروید.

 در کویر یزد چه کنیم؟

بسیاری تفریحات دیدنی و لذت بخش در کویر یزد وجود دارد که می‌تواند سفر به کویرتان را کلی خاطره انگیز کنند. برخی از آنها در همه کویرها مرسوم، و برخی دیگر فقط خاص کویر یزد است. با آن ها آشنا شوید:

تالاب پساب کویر یزد

بیشتر گردشگران و کویر نوردان معتقدند، دیدنی ترین جای کویر یزد تالاب پساب است که در واقع از مجموعه ای از تالاب های کوچک و بزرگ بین تپه های شنی به وجود آمده. پرندگان و انواع حیوانات را خواهید دید که به هوای آب به اطراف این تالاب سه کیلومتری می‌آیند. عکاسی از نیزارها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

تالاب پساب یزد

کویرنوردی و پیاده روی در کویر یزد

یکی از لذت بخش ترین کارهایی که می‌توان در کویر یزد یا هر کویر دیگری انجام داد، پیاده روی، روی تپه های شنی داغ است. پستی بلندی ها را که بپیمایی و منظره زیبای کویر را زیر پای قدرتمند خودت احساس کنی، سرشار از ذوق خواهی شد. اگر کویر نورد حرفه ای نیستید و فقط برای آرامش اینجا آمده‌اید بهترین چیز اینکه در منطقه امن کویر کفش ها را از پا درآورید و قدمی روی شن‌های گرم صحرا بزنید. این لذت بخش ترین راه آرامش گرفتن از کویر است.

کویر نوردی

کمپ زدن در کویر یزد

کمپ زد جزء لاینفک سفر به کویر است. اصلاً عده ای از گردشگران و کویر نوردان فقط منتظر فصل طلایی کویر می‌شوند تا برای شب مانی در آنجا، راهی این مناطق شوند. به علاوه اینکه ماندن در کویر از بزرگترین تجربه های لذت بخش هر انسانی است. امتحان کنید.

عکاسی در کویر یزد

اصلاً می‌شود به دل طبیعت زد و عکاسی نکرد؟ وقتی در این جلوه بی نظیر طبیعی هستید می‌توانید بهنترین سوژه ها را برای خود بیابید. گذشته از آن سلفی های متعدد که حتماً خواهید گرفت، حیوانات کویری، گردشگران، کمپ های منحصر به فرد کویر یزد و همراهان‌تان می‌توانند نقش زیبایی برای آلبوم خاطرات شما شوند.

سلفی در کویر

کمپ های کویر یزد

یکی از منحصر به فرد ترین امکانات کویر یزد یا دروازه قرآن وجود کمپ های کویری در این منطقه است. به اضافه امکاناتی که سفر شما را لذت بخش تر خواهد. نظیر: سرویس بهداشتی، اقامتگاه، رستوران و سفره خانه های تفریحی و … به علاوه در این کمپ ها امکانات تفریحی فرح بخشی نیز وجود دارند.

کمپ کویری

تفریحات کویر یزد

پاراگلایدر

پاراگلایدر یکی از ورزش های باد خیز است که انجام آن در کویر، ده  ها برابر به هیجان آن می‌افزاید. بادهای مناسبی که در کویر یزد می‌وزد می‌تواند مأوای خوبی برای گردشگران علاقمند به پاراگلایدر باشد.

 موتور چهار چرخ

طرفداران موتور چهارچرخ در کویر یزد می‌توانند در ازاء پرداخت مبلغی، این تفریح تک نفره را انجام دهند. بالا و پایین رفتن از تپه های شنی کلی هیجان انگیز خواهد بود. به علاوه گروه هایی حرفه ای را هم در کویر یزد خواهید دید که از یکدیگر سبقت می‌گیرند و به راحتی شما را سرگرم می‌کنند.

تفریحات کویر یزد

آفرود سواری

ماشین‎ های شاسی ‎بلند بیابان گرد که برای حرکت در مسیر های ناهموار به خصوص ماسه ای و شنی ساخته شده‌اند برای کویر نوردی بسیار مناسبند. سواری گرفتن از آفرود های دو دیفرانسیل می‌تواند سفر شما را کلی خاطره انگیز کند. پس حتماً آن را تجربه کنید و روی تپه ها حسابی ویراژ دهید.

شتر سواری

شتر سواری در کویر یکی از شاخصه های آن است. نمی‌شود کویر نوردی کرد و یکی از این حیوانات دوستداشتنی پر طاقت را ندید. ساربانان خوش ذوق هم که شیرین کاری هایی را مانند حیوانات دست آموز به این شتر ها یاد داده اند، بنا بر این شترها گذشته از سواری، کلی کارهای عجیب دیگر هم انجام می‌دهند. مثل لبخند زدن. به علاوه باز هم نمی‌شود شما مسافر کویر باشید اما عکسی از آن ها در بین دیگر عکس های یادگاری تان نباشد.

شتر سواری در کویر

موتور سواری

این روزها اگر به اینجا سفر کنید شاهد موتور سواری گروهی خواهید بود که کویر یزد را برای  سواری انتخاب کرده‌اند. راستش نمی‌دانم اجازه استفاده از موتورهای‌شان را به شما می‌دهند یا نه! اما اگر خودتان موتورسوار حرفه ای بوده و موتورسیکلت خود را همراه برده باشید، می‌توانید با آن ها مسابقه دهید. موتور سواری در دل کویر شگفت انگیز است.

موتور سواری در کویر یزد

حرف آخر

با اینکه کویر یک زیبایی مطلق و یک جاذبه شگفت انگیز است اما بهتر است همیشه احتمال همه چیز را داد. برای همین توصیه می‌کنم اگر برای کمپ زدن به کویر می‌روید حتماً قبل از تاریکی هوا به آنجا رسیده و کمپ خود را برپا کنید. تا هوا تاریک نشده! دوم اگر فقط برای تفریح و بازدید می‌روید باز هم حتماً تا قبل از تاریکی هوا برگردید چون اگر در کویر سرگردان شوید ممکن است هر اتفاقی برایتان بیفتد. تا هوا تاریک نشده! ممکن است به تاریکی بر بخورید، راه را نیابید، موبایل‌تان برای استفاده از جی پی اس آنتن ندهد و هزاران چیز دیگر! حتی ممکن است یکی از مرادبیک ها را هم ببینید!

مرادبیک در کویر یزد

 

۲ دیدگاه

  1. بردیا

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ب٫ظ

    مکان بسیار زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۵۶ ب٫ظ

      بلی دقیقاً

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…